اختلال افسردگی اساسی

افسردگی، اختلالی است که با ناراحتی ادامه دار و از دست دادن تمایل به انجام کارها همراه است. اختلال افسردگی اساسی که با عنوان افسردگی بالینی نیز شناخته می شود، می تواند احساسات، افکار و رفتار شما را تحت تاثیر قرار بدهد و مشکلات فیزیکی و روانی را برایتان به همراه داشته باشد.

برخی افراد مبتلا، مشکلاتی را در انجام کارهای روزانه خود خواهند داشت.

افسردگی یک ضعف نیست و به درمان طولانی نیاز دارد. اما نباید از درمان ناامید شد. بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی با مصرف دارو، روان درمانی و یا هر دو احساس بهتری خواهند داشت.

اختلال افسردگی اساسیعلائم و نشانه های اختلال افسردگی اساسی

• احساس ناراحتی، گریه و نا امیدی
  • از دست دادن تمایل و انگیزه به انجام کارها، ورزش و یا رابطه جنسی
  • اختلالات خواب مانند بی خوابی و یا پرخوابی
  • خستگی و کمبود انرژی
  • از دست دادن اشتها و کاهش وزن
  • استرس و اضطراب
  • کند شدن فکر کردن و یا حرکات بدن
  • مشکلاتی در تمرکز کردن و گرفتن تصمیم
  • بروز مشکلات فیزیکی مانند پشت درد و سردرد

بیشتر افرادی که درگیر اختلال افسردگی اساسی می شوند، شدت علائم به حدی است که مشکلاتی را در فعالیت های روزانه شان مانند کار، مدرسه و یا روابط شان ایجاد می کند.

افسردگی در کودکان و نوجوانان

علائم افسردگی در کودکان و افسردگی در  نوجوانان مشابه بزرگسالان است، اما تفاوت هایی نیز وجود دارد:

در کودکان سنین پایین تر علائم می تواند با ناراحتی، اضطراب و نگرانی، درد، نرفتن به مدرسه و یا کاهش وزن همراه باشد.

در نوجوانان، شاهد بروز علائمی از قبیل ناراحتی، افکار منفی، عملکرد ضعیف در مدرسه، حساس شدن، پر خوری و پر خوابی، از دست دادن انگیزه و یا گوشه گیری خواهیم بود.

افسردگی در بزرگسالان

افسردگی بخشی از روند بالا رفتن سن است و نباید نادیده گرفته شود. متاسفانه در بسیاری از موارد این اختلال تشخیص داده نمی شود و اقدامی برای درمان صورت نمی گیرد. از جمله علائم افسردگی در بزرگسالان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مشکلات مربوط به حافظه و تغییرات شخصیتی
  • دردهای فیزیکی
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش تمایل به برقراری رابطه جنسی
  • ماندن در خانه

علت بروز اختلال افسردگی اساسی چیست؟

علت اصلی بروز این نوع افسردگی به طور دقیق مشخص نیست. اما همانند سایر اختلالات ذهنی، عوامل مختلفی در بروز آن دخیل هستند. از جمله:

تفاوت های بیولوژیکی. تغییرات فیزیکی در مغز افراد افسرده مشاهده می شود. اهمیت این تغییرات هنوز مشخص نیست، اما می توانند به تعیین علت بروز کمک کنند.

مواد شیمیایی موجود در مغز. انتقال دهنده های عصبی، مواد شیمیایی طبیعی مغز هستند که نقش مهمی را در بروز افسردگی ایفا می کنند. تحقیقات نشان می دهند، تغییر عملکرد و تاثیر این انتقال دهنده های عصبی می تواند منجر به بروز تغییراتی در خلق و خو و افسردگی شود.

هورمون ها. تغییر در تعادل هورمون ها می تواند باعث تحریک افسردگی شود. تغییرات هورمونی در پی بارداری، بعد از زایمان، مشکلات تیروئیدی، یائسگی و یا دیگر شرایط ایجاد می شوند.

عوارض افسردگی

افسردگی اختلال جدی است که می تواند عوارضی را برای فرد و خانواده به همراه داشته باشد. در صورتی که نسبت به درمان اقدامی صورت نگیرد، شاهد تشدید علائم خواهیم بود. از جمله عوارض اختلال افسردگی اساسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش وزن و چاقی
  • درد و مشکلات فیزیکی
  • استرس و اضطراب
  • مشکل در روابط اجتماعی، محیط کار و یا مدرسه
  • گوشه گیری و انزوا

آیا راهی برای پیشگیری از بروز اختلال افسردگی اساسی وجود دارد؟

راه قطعی برای پیشگیری از بروز افسردگی وجود ندارد. اما رعایت موارد زیر می تواند کمک کننده باشد:

• کنترل استرس
  • در تماس بودن با اعضای خانواده و دوستان
  • اقدام به درمان به محض مشاهده علائم
  • ادامه دادن درمان

چه درمانی برای اختلال افسردگی اساسی در نظر گرفته می شود؟

مصرف دارو و روان درمانی موثرترین روش هایی هستند که به افراد افسرده کمک می کنند.

مصرف دارو

انواعی از داروهای ضد افسردگی در دسترس هستند که به تسکین علائم کمک می کنند. از جمله مهار کننده انتخابی باز جذب سروتونین، مهار کننده باز جذب نوراپی نفرین- سروتونین.

گاهی نیاز است بیمار چند نوع دارو مصرف کند تا بهترین نوع آن مشخص شود. بیمار باید صبور باشد، چرا که ممکن است چند هفته طول بکشد تا اثرات جانبی دارو از بین برود و با بدن شما سازگار شود.

روان درمانی

روان درمانی، اصطلاح کلی است که برای درمان افسردگی در نظر گرفته می شود و درمان به این صورت است که بیمار با روانپزشک در خصوص مشکلات و شرایط خود صحبت می کند. انواع مختلفی از روان درمانی مانند رفتار درمانی شناخت و یا درمان فردی برای اختلال افسردگی اساسی توصیه می شود.

روان درمانی می تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

• کمک به کنار آمدن با بحران پیش آمده
  • شناسایی افکار و تجریبات منفی و جایگزین کردن افکار مثبت و سازنده
  • بهبود روابط با دیگران
  • یافتن راه های موثر در حل مشکلات
  • شناسایی عواملی که باعث تحریک افسردگی می شوند و دوری از آن ها
  • تنظیم اهداف واقعی در زندگی

افسردگی شیدایی که با عنوان اختلال دو قطبی نیز شناخته می شود، شرایط ذهنی و سلامتی است که با تغییرات شدید خلق و خو از جمله شیدایی و یا افسردگی همراه می باشد.

زمانی که فردی دچار افسردگی می شود، احساس ناامیدی دارد و علاقه به انجام بسیاری از کارها و فعالیت ها را از دست می دهد. زمانی که فرد دچار شیدایی می شود، علائمی از سرخوشی و انرژی بالا خواهد داشت. این قبیل تغییرات در خلق و خو می توانند بر روی کیفیت خواب، انرژی، فعالیت، رفتارها و هم چنین توانایی فکر کردن تاثیر بگذارند.

تغییرات خلقی می توانند به ندرت و یا چند مرتبه در سال اتفاق بیفتند. این در حالی است که بسیاری در این بازه زمانی با علائم احساسی نیز روبرو می شوند. گرچه، اختلال افسردگی شیدایی، شرایط طولانی مدت و همیشگی است، اما امکان کنترل علائم وجود دارد. در بیشتر موارد، این اختلال با مصرف دارو و یا مشاوره با روانپزشک یا متخصص اعصاب و روان درمان می شود.

افسردگی شیداییعلائم و نشانه های افسردگی شیدایی

علائم و نشانه ها به این صورت هستند که می توانند تغییرات غیر قابل پیش بینی را در رفتار و خلق و خو ایجاد کنند و منجر به بروز مشکلاتی در زندگی شوند.

– اختلال دو قطبی نوع یک. فرد حداقل یک شیدایی را بعد از شیدایی خفیف و یا افسردگی شیدایی تجربه می کند. در برخی موارد، فرد ارتباط خود با واقعیت رااز دست خواهد داد.

– اختلال دو قطبی نوع دو. فرد حداقل یک حمله افسردگی اساسی و یا حداقل یک حمله نیمه شیدایی را خواهد داشت، اما هیچ گونه حمله شیدایی تجربه نخواهد شد.

– اختلال سیکلوتیمیا. چندین دوره از علائم شیدایی خفیف و یا علائم افسردگی، به مدت حداقل دو سال و یا یک سال در کودکان و نوجوانان مشاهده می شود.

– دیگر انواع. به عنوان مثال، حالت دو قطبی و یا اختلالات مرتبط ایجاد شده در پی مصرف دارو و یا الکل و یا شرایط پزشکی مانند مالتیپل اسکلروزیس و یا سکته.

گرچه اختلال دو قطبی می تواند در هر رده سنی اتفاق بیفتد، اما عمدتا در نوجوانان و یا اوایل بیست سالگی تشخیص داده می شود. علائم نیز در هر فردی متغیر خواهد بود.

شیدایی و نیمه شیدایی

شیدایی و نیمه شیدایی، دو شرایط متفاوت اما با علائم مشابه هستند. شیدایی به مراتب شدیدتر از نیمه شیدایی است و مشکلات بیشتری را برای فرد ایجاد می کند. شیدایی می تواند باعث قطع ارتباط فرد با واقعیت و محیط اطراف شود و ممکن است نیاز به بستری شدن باشد.

علائم این دو شرایط عبارتند از:

– خوشحالی غیر طبیعی

– افزایش سطح انرژی و میزان فعالیت

– اعتماد به نفس بیش از حد

– کاهش نیاز به خوابیدن

– پرحرفی غیر عادی

– حواس پرتی

– پایین آمدن قدرت تصمیم گیری

افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی، با علائم شدیدی همراه است به گونه ای که انجام کارهای روزانه سخت خواهد شد. علائم این اختلال عبارت است از:

– علائمی از افسردگی مانند احساس ناراحتی و ناامیدی

– لذت نبردن از زندگی و فعالیت ها

– کاهش وزن غیر طبیعی بدون رژیم غذایی، افزایش وزن، کاهش و یا افزایش اشتها

– بی خوابی و یا پرخوابی

– خستگی و پایین آمدن سطح انرژی

– پایین آمدن قدرت تصمیم گیری

علت بروز افسردگی شیدایی چیست؟

علت اصلی بروز افسردگی شیدایی مشخص نیست، اما عوامل متعددی می توانند دخیل باشند. از جمله:

– تفاوت های بیولوژیکی. در افراد مبتلا به این اختلال، تغییرات فیزیکی در مغز اتفاق می افتد. اهمیت این قبیل تغییرات مشخص نیست، اما می تواند در بروز افسردگی شیدایی دخیل باشد.

– عوامل ژنتیکی. این اختلال در افرادی که یکی از اقوام نزدیک مانند خواهر و برادر، پدر و مادر به این اختلال دچار باشند، میزان بروز بیشتر خواهد بود. تحقیقات نشان می دهند، ژن ها می توانند در بروز اختلال دو قطبی دخیل باشند.

از جمله عوامل موثر در بروز اختلال افسردگی شیدایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ابتلای اقوام درجه یک به این اختلال

– دوره هایی با استرس شدید مانند از دست دادن یک عزیز

– مصرف بیش از حد دارو و یا الکل

دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان  و مشاور شکست عشقی، در درمان بیماری های روانی مانند علت مهم جدایی (طلاق)  به افراد راهنمایی های لازم را ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش های تشخیص این بیماری می توانید با شماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

عوارض افسردگی شیدایی

در صورتی که نسبت به درمان اقدامی صورت نگیرد، این اختلال می تواند منجر به بروز مشکلاتی جدی شود که بخش های مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. مانند:

– مشکلات مرتبط با مصرف دارو و الکل

– خودکشی و یا تلاش برای خودکشی

– مشکلات مالی و حقوقی

– آسیب پذیری روابط

– عملکرد ضعیف در انجام کارها

Source: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/depression/symptoms-causes/syc-20356007

Source: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bipolar-disorder/symptoms-causes/syc-20355955

با تشکر مدیریت سایت دکتر سعید انصاری متخصص اعصاب و روان در تهران.

سیزده + دو =