اختلال دو قطبی

اختلال دوقطبی چیست ؟

فرد مبتلا به  اختلال دوقطبی دچار نوساناتی در رفتار می باشد بدین صورت که دارای خلق افسرده ، شیدا و در مواقعی هر دو این خلقیات را دارد . این اختلال ممکن است هفته ها یا ماهها به طول انجامد. بیمار در اثر این اختلال خلقی افسرده توام با بی قراری دارد در عین حال نیز در برخی مواقع شادمانی بیش از حد در حین فعالیت زیاد از خود نشان می دهد.

اختلال-دو-قطبی

سن شیوع اختلالات دوقطبی

طبق آمار به دست آمده از هر 100 نفر یک،٤ نفر دچار اختلال دو قطبی می شوند . این بیماری معمولا از سن نوجوانی شروع می شود و در سنین بالای 40 سال بعيد است براى اولين بار بروز كند! همچنین میزان شیوع آن در مردان و زنان به یک میزان می باشد .

انواع اختلال دوقطبی

1. اختلال دوقطبی نوع یک
فرد در طی مدت زمان مشخصی یکی از خلقيات افسردگی یا شیدایی را تجربه می کند. در صورتی که اقدامی در جهت درمان این اختلال صورت نگیرد معمولا بین 3 تا 6 ماه به طول می انجامد. و در صورتی که خلق افسردگی باشد 6 الی 12 ماه زمان می برد.
2. اختلال دوقطبی نوع دو
در این نوع از اختلال دو قطبی افسردگی بیشتر از شیدایی می باشد که به نام شیدائی خفیف نیز نامیده می شود.
3. اختلال دو قطبی با تناوب سریع
فرد در طی یک سال دارای چهار بار نوسان روانی می باشد . در این نوع از اختلال فرد ممکن است دچار یکی از انواع اختلال دوقطبی نوع یک یا دو شود.

علل اختلال دوقطبی

طبق بررسی های انجام شده دلیل واحد و قطعی برای این بیماری شناخته نشده است ولی فرضیه هایی وجود دارد که علل آن را به شرح ذیل بیان می کند:
1. خصوصیات ژنتیکی
2. وجود مشکل فیزیکی در قسمتی از مغز که کنترل رفتارها را برعهده دارد که در برخی موارد با دارو درمانی بهبودی حاصل می شود.
3. استرس
4. بیماری
5. مصرف مواد

علائم اختلال دو قطبی

نشانه هاى مختلفی برای  اختلال دو قطبی وجود دارد در صورتی که فرد در مرحله شيدايى(مانيا) باشد، امكان ديدن موارد زير وجود دارد :
1. خلق بسیار شاد
2. داشتن انرژی زیاد
3. ولخرج بودن
4. شرکت در فعالیتهای هیجان انگیز و خطرناک
5. اعتماد به نفس بالا
6. پرحرفی
7. نیاز کم به خواب
8.افزايش فعاليت هايى مثل اعمال مذهبى به صورت افراطى
9. افزايش ميل جنسى
در صورتی که در حالت خمودگى و افسردگى باشد علائمی به شرح ذیل دارد :
1. افسردگی
2. احساس نا امیدی
3. احساس غم و اندوه
4. عدم تصمیم گیری درست
5. اختلال در حافظه
6. فکر خودکشی
ممکن است فرد به حالت عادی برگردد و همه این علائم چند ساعت یا چند ماه طول بکشد.

تشخیص اختلال دوقطبی

برای تشخیص این اختلال باید به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کرد. پزشک با توجه به سوالاتی كه از فرد درباره علائم می پرسد بیماری را تشخیص می دهد. اگر علائم شيدايى به مدت یک هفته در فرد باشد اختلال دوقطبی از نوع اول تشخیص داده می شود. در این حالت اگر فرد دارای سه علائم مانند پرحرفی ، نیاز کم به خواب، رفتارهای غیرمسئولانه باشد نیاز به بستری هم ممکن است وجود داشته باشد . در اختلال دوقطبی نوع دو علائم کمتر می باشد . در برخی موارد پزشک برای اطمینان از اینکه علائم موجود مربوط به این اختلال می باشد آزمایش خون و ادرار را چك می کند.

درمان اختلال دوقطبی

تشخیص به موقع این بیماری در کنترل و درمان بیماری بسیار موثر می باشد. در این صورت از روش هایی برای درمان اختلال دو قطبی استفاده می شود :
1. دارو درمانی
تنوع دارو در درمان این بیماری زیاد می باشد . گاهی پزشک چند نوع دارو را برای بهبودی بیمار در نظر ميگيرد تا بهترين درمان براى فرد مبتلا صورت گيرد.
2. رواندرمانى يا مشاوره
یکی دیگر از روش های درمان این بیماری مشاوره است. رواندرمانى به تقویت روحیه شما در مبارزه با خلقیات این اختلال کمک می کند همچنین مشاوره به خانواده فرد بیمار باعث تسریع بهبودی روند درمان می باشد . در برخی موارد مصرف دارو به همراه رواندرمانى تجویز می شود.

برخی از خدمات دکتر سعید انصاری روانپزشک
درمان استرس
درمان اضطراب
درمان اختلال  خواب
راه های ارتباطی
شماره تماس: 02126415010 – 09016852008
منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم
با تشکر مدیریت سایت انصاری روانپزشک

برای اطلاع از بهترین روانپزشک در تهران روی ادامه مطلب کلیک کنید .

پانزده − 4 =