افسردگی و روابط زناشویی

افسردگی یکی از بیماری های روانپزشكى شایع می باشد. بر طبق مطالعاتی که در آمریکا صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که از هر 20 نفر یک نفر به نوعی از افسردگی مبتلا می باشد و البته در ايران اين ميزان بسيار بيشتر است! افسردگی در هر سنی و هر جنسیتی می تواند بروز کند. انواع افسردگی به شرح زیر است:

– اختلال افسردگی مداوم ( بیشتر از دو سال )
– افسردگی و روان پریشی
– افسردگی شدید
اختلال دوقطبی
افسردگی بعد از زایمان
افسردگی فصلی
– افسردگی همراه با اختلالات اضطرابی

افسردگی علائم مختلفی را به همراه دارد و بر روابط جنسی فرد هم تاثیراتی می گذارد.

افسردگی و روابط زناشویی

علائم افسردگی در زنان

بسیاری از افسردگی ها در زنان به تغییرات هورمونی بستگی دارد. به همین دلیل افسردگی در شرایط زیر بیشتر بروز می کند:

– قبل از قاعدگی و در طول قاعدگی
– بعد از زایمان
– قبل از دوران یائسگی و در طول یائسگی

زنان در برهه های زمانی مختلفی در زندگی دچار احساس ناراحتی، بی ارزشی و عدم اعتماد به نفس می شوند. این احساسات تغییراتی را در روابط جنسی فرد می گذارد. با بالا رفتن سن، فاکتورهای فیزیکی باعث کاهش لذت جنسی می شوند. کاهش سطح استروژن در بدن و بروز تغییراتی در بدن زنان، باعث کاهش این لذت می شود. این مورد می تواند بسیار ناراحت کننده باشد.

علائم افسردگی در مردان

اضطراب، اعتماد به نفس پایین و احساس گناه از جمله عوامل اختلال جنسی در مردان است. این موارد همگی نشانه های افسردگی هستند ولی به طور طبیعی با بالا رفتن سن و موارد استرس زا در زندگی هم این نشانه ها خود را نشان می دهند. یکی از علائم افسردگی عدم لذت بردن از فعالیت های لذت بخش است. این مورد می تواند کاهش میل و لذت جنسی را توجیه کند.

داروهای ضد افسردگی در مردان مستقیماً بر ناتوانی جنسی تاثیر می گذارد. به تاخیر افتادن ارگاسم ها و اختلال در نعوظ همگی از عوارض این داروها می تواند باشد. بروز برخی مشکلات در روابط زناشویی می تواند باعث بروز احساس بی ارزشی و دیگر علائم افسردگی در زنان و مردان شود. این سیکل در وخیم تر شدن علائم افسردگی تاثیر زیادی دارد.

علل ارتباط افسردگی و روابط زناشویی

عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز باعث افسردگی می شود. این عدم تعادل در هورمون ها دلیل ژنتیکی یا اختلالات هورمونی دارد. همچنین افسردگی می تواند با دیگر بیماری ها همراه باشد. صرف نظر از علت اصلی افسردگی، این بیماری روانی می تواند باعث بروز علائم فیزیکی و هيجانى فراوانی شود. برخی از علائم افسردگی به شرح زیر است:

– احساس ناراحتی دائمی
– عدم علاقه به فعالیت هایی که زمانی برای فرد لذت بخش بوده است.
– احساس گناه و نا امیدی
– بی خوابی و خستگی
– حساس شدن و اضطراب
– احساس ضعف و درد
– عدم توانایی جنسی
– اختلال در تمرکز
– کاهش یا افزایش وزن بدون تغییر در عادات غذایی
– افکاری پیرامون خودکشی و آسیب به خود

دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای درمان اختلالات روانپزشکی استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با روانپزشک خوب در تهران روشماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

نتیجه گیری

میل جنسی از مغز ناشی می شود و ارگان های جنسی به مواد شیمیایی که از مغز آزاد می شود، پاسخ می دهند. زمانی که افسردگی بر عناصر شیمیایی مغز تاثیر مخربی می گذارد باعث می شود که برقراری رابطه جنسی دشوار شود. این مورد در افراد مسن شدیدتر است.

منبع : https://www.healthline.com/health/depression/sexual-health#causes-and-risk-factors

نوزده + چهارده =