از تلخی انتقاد تا شیرینی ارتباط

انتقاد پذیری

بسیاری از مردم در برخورد با انتقاد دشواری دارند، احساس رنجش کردن و حالت تدافعی گرفتن طبیعی است ، زیرا اغلب ما به بهایی که دیگران برای ما قائلند ارزش زیادی می‌دهیم به نظر می‌رسد که انتقاد به برداشت ما از خودمان لطمه می‌زند راهی برای برخورد با این موقعیت برقراری ارتباط موثر تر در شرایطی است که مورد انتقاد قرار گرفته اید.

در برخورد با انتقاد و انتقاد پذیری ، مهمترین اصولی که باید مورد نظر قرار گیرند عبارتند از :

انتقاد کننده را خلع سلاح کنید . در انتقاد او نکته مثبتی بیابید و حالت تدافعی نگیرید توجه داشته باشید که همیشه در هر انتقاد نکات مثبت وجود دارد با تصدیق جنبه مثبت سخن انتقاد کننده او را با خود موافق کنید این مهمترین روش برخورد با انتقاد است
از روشهای برخورد همدلانه و پرس و جو استفاده کنید ، انتقاد کننده را به ابراز انتقادات و افکار منفی خود تشویق کنید .

انتقاد پذیری

انتقاد پذیری

بیان کردن احساسات در انتقاد پذیری

احساسات خود را با عبارتی که مفهوم « من احساس می کنم » را تداعی کند ابراز دارید.

ممکن است بگویید: « چگونه کسی را که انتقاد غیرمنصفانه می کند خلع سلاح کنیم ؟ » در این صورت جنبه مثبتی در سخنانش بیابید .« قانون اضداد » را فراموش نکنید وقتی با انتقادی مقاومت می کنید ، بلافاصله دروغ بودن آن را مشخص می سازید . از سوی دیگر ، وقتی در مقابل مخالفت با انتقاد حرف میزنی درست بودنش را ثابت می کنید .

اشخاص بهانه گیر اغلب خشم یا نارضایتی ابراز نشده دارند . ممکن است دلیل این طرز رفتار آنها این باشد که هرگز نتوانستند احساسات خود را با دیگران در میان بگذارند . با بحث و مشاجره و گرفتن موضع تدافعی ، بر وخامت حال آنها می افزایید . در برخورد با انتقاد در مقام دفاع از خود برنیایید .به جای آن واقعیت سخن آنها را بیابید . احساستان را تصدیق کنید و از آنها بخواهید که با شما بیشتر حرف بزند .از نتایج کار شگفت زده خواهید شد .

فرض کنیم که یک بیمار عصبی به روان درمانگر بگوید :«آیا تو بیش از حد جوان نیستی ؟آیا مدرک دارید ؟یا یک کارآموز مبتدی هستید ؟»ممکن است این حرف درمانگر را ناراحت کند،ممکن است احساس عدم امنیت کند و این کاملا طبیعی است،ممکن است درمانگر حالت تدافعی بگیرد و واکنش بدی نشان دهد ! درمانگر چه برخوردی باید داشته باشد ؟؟!!

درمانگر می‌تواند بگوید : «راستش را بخواهيد جوان هستم و در مواقعی احساس تازه کارها را دارم (خلع سلاح) می‌دانم وقتی شما را بشناسم احساس بهتری پیدا می کنید (عبارت با مفهوم من احساس می کنم .)شاید احساس کنید که نتوانم به شما کمک کنم (احساس و اندیشه همدلانه ) آیا اینطور نیست (پرس و جو )؟ »

دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای درمان اختلالات روانپزشکی استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با روانپزشک خوب در تهران روشماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

یک مثال از برخورد در یک موقعیت

علی یکی از مراجعین است که اغلب هنگام رانندگی عصبانی می شود هفته پیش به طور ناگهانی جلوی یک اتومبیل پیچیده و سر چهارراه پشت چراغ قرمز توقف کرد راننده اتومبیل که علی جلوی او پیچیده بود با عصبانیت کلمات رکیکی به علی گفت، اگر شما جای علی بودید و اینگونه تحقیر می شدید چه میکردید ؟!

او تصمیم گرفت که از روش خلع سلاح استفاده کند خطاب به راننده مزبور به لحن آرامی گفت : «حق با شماست (خلع سلاح ) من اشتباه کردم (خلع سلاح ) نباید جلوی شما میپیچیدم (خلع سلاح ) راننده اتومبیل مقابل سرخ شد . علی در درون خود لبخند زد و با سبز شدن چراغ به راهش ادامه داد .

مطالب مرتبط با این مقاله:

چند نكته اثرگذار در ارتباط با همسرتان!

درمان فوبیای اجتماعی

پاسخ

10 − 1 =