تاثیرات نگرانی بر حافظه

تاثیرات نگرانی بر حافظه

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که چگونه یک لحظه ترس و اضطراب، سبب شده است تمام قدرت شناخت شما در یک لحظه ازبین برود ؟ ترس ، اضطراب و استرس می تواند عوارض گوناگونی داشته باشد که یکی از این عوارض تاثیر بر حافظه فرد است. این مورد برای دانش آموزان و دانشجویان می تواند بسیاری مضر باشد. در ادامه مقاله با ما باشید تا توضحات مفصلی در این رابطه ارائه دهیم .

ترس و هراس از عوامل مهم بر هم زدن قدرت شناخت ذکر شده است. گزارشی از یک اتفاق در یک کلاس : دانش آموزان با یکدیگر صحبت و از یکدیگر سوال می کردند . یک باره احساسی از بیم و وحشت در آن ها ایجاد می شود. به همین علت قدرت تمرکز خود را از دست می دهند، ضربان قلب آنها افزایش می یابد، فشار خون شان بالا می رود و در بعضی از موارد آن ها دچار تعریق و لرز می شوند. شکی نیست که چنین موردی برای بیشتر ما تا کنون اتفاق افتاده است.

تاثیرات نگرانی بر حافظه

عکس العمل بدن به استرس

مرحله هراس ،عکس العمل بدن به ترس می باشد. حتی اگر بدن در معرض خطر نباشد، مرحله هراس باعث آزاد شدن تعدادی از هورمون ها و نوروترنس میترها (کورتیزول و اپی نفرین) به داخل خون می شود که بدن را در مرحله ی جنگ یا گریز قرار می دهد.

استرس های طولانی مدت و حاد سبب می شوند که هیپوتالاموس موجب آزاد شدن مقدار قابل توجهی کورتیزول از ادرنال گردد. مقادیر بالای این هورمون ( کورتیزول ) باعث تغییراتی در ناحیه هیپو کامپ ( منطقه ای از مغز که مسؤول یادگیری و حافظه است ) می شود و در بیشتر موارد باعث از بین رفتن سلول های مغزی و مانع یاداوری مطالب می گردد.

دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای درمان اختلالات روانپزشکی استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با روانپزشک خوب در تهران روشماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

تاثیر ترس بر از دست دادن کنترل

در سال 1992 فردریکسون و گانارسون دریک بررسی روی 19 موسیقی دان که در مرحله هراس قرار داشتند افزایش میزان کورتیزول، اپی نفرین، ضربان قلب و دیگر شاخص های استرس زا را بررسی کردند. سرانجام مشخص شد همه ی این موارد در نحوه اجرا و عملکرد آنها تاثیر منفی گذاشته است. در سال 1995 استپ تو و همکارانش در یک بررسی بر روی 178 دانش جوی بازیگری کشف کردند مرحله هراس سبب می شود آن ها در طول نمایش دچار غش شده و کنترل خود را از دست بدهند و در مواردی سبب افزایش تحریک پذیری ، کاهش اشتها و التهابات پوستی می گردد.

دانشمندان عقیده دارند که مقدار کمی استرس برای فعالیت های روزانه و حافظه طولانی مدت و ایجاد انگیزه لازم است اما باید به دانش آموزان آموزش داد که از استرس های بیش از حد جلوگیری کنند و در مواقع ترس و هراس از روش های کاهش اضطراب مثل تنفس عمیق و تجسم های ذهنی استفاده کنند. به این ترتیب می توانند از آثار مضر استرس در امان بمانند.

مطالب مرتبط با این مقاله:

فواید آزمون کوئیز

نقش مهم تعطیلات در یادگیری

آموزش مسائل جنسی به کودکان

پاسخ

هجده − 15 =