از درمان آگورافوبيا بيشتر بدانيد

پيش از درمان  آگورافوبيا بايد از عوامل زمينه ساز آگورافوبيا (بازار هراسى) بيشتر بدانيد كه در زير به آن اشاره خواهم كرد؛
1. داشتن سابقه حملات هراس(پانيك) عامل مهمی برای پیشرفت آگورافوبيا است.
2. سایر اختلالات اضطرابی که در ایجاد یا پیشرفت این بیماری نقش دارند شامل اختلال اضطراب اجتماعی (فوبیایی اجتماعی) و اختلال اضطراب عمومی است
3. مصرف الکل می تواند منجر به اضطراب شدید و حتی آگورافوبيا موقت شود.

از درمان آگورافوبيا بيشتر بدانيد

تشخیص آگورافوبيا

جالب است بدانید که پزشکان اغلب برای تشخیص و درمان آگورافوبيا از روش مشابهی مانند درمان انواع ترسها استفاده می کنند. همانند سایر اختلالات روانشناختی، هیچ تست تشخیصی برای آگورافوبیا وجود ندارد. پزشک در صورتی که فرد دارای بیماری جسمی باشد یا داروی خاصی مصرف کند بررسى دقيق تر خواهد كرد و ممكن است درخواست آزمايش خون نمايد.تشخیص این بیماری و علت یابی آن بر عهده متخصص روانپزشک می باشد .
برای تشخیص زودرس، پزشک در ابتدا از بیمار سؤالات متعددى می پرسد تا اطمینان حاصل نمايد كه اضطراب بیمار ناشی از ترس بدليل قرار گرفتن در موقعیت دشوار(از نظر بيمار) بوده و می خواهد از آن فرار کند. قرار گرفتن در شرایطی مانند استرس پس از حادثه یا ترس از شنیدن صداها که در واقعیت وجود ندارد(توهم) و …
علائم این اختلال معمولا در یک دوره شش ماهه در فرد مشاهده می شود.

درمان آگورافوبيا

درمان های زیادی برای غلبه بر آگورافوبیا وجود دارد، از جمله روان درمانی و مصرف دارو. در روان درمانی تمرکز بر کاهش علائم منفی اضطراب و یا دیگر افکار و رفتارهای شکست خورده (درمان شناختی رفتاری) می باشد و در درمان آگورافوبیا بسیار موثر است. در واقع، وقتی آگورافوبيا همراه با اختلال هراس باشد، درمان شناختی رفتاری يا روان درمانی به عنوان موثرترین راه برای از بین بردن علائم و جلوگیری از بازگشت این اختلال محسوب می شود. در حقیقت، گاهی اوقات برخی از بیماران در ابتدا به درمان شناختی رفتاری که به صورت گروهی می باشد در دوره کوتاهی پاسخ مثبتی می دهند و درمان صورت می گیرد .
روش درمان که در مدیریت آگورافوبیا موثر واقع شده، شامل خودباوری است. در این فرآیند درمان، فرد خود را در شرایطی که باعث افزایش سطح اضطراب می شود تصور می کند . در این حالت از تکنیک های آرام سازی (حساسیت سیستماتیک) به منظور تسلط بر اضطراب خود استفاده می کند. در این صورت فرد به هنگام مواجهه در شرایط واقعى به تدریج از اضطراب و هراس او کاسته می شود و با تکرار این تکنیک درمان صورت می گیرد.

برخی از خدمات دکتر سعید انصاری روانپزشک
درمان استرس
درمان اضطراب
درمان اختلال  خواب
راه های ارتباطی
شماره تماس: 02126415010 – 09016852008
منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم
با تشکر مدیریت سایت انصاری روانپزشک

برای اطلاع از بهترین روانپزشک در تهران روی ادامه مطلب کلیک کنید .

2 × پنج =