درمان اختلال خواب

درمان اختلال خواب

خواب یک اصل مهم برای بدن هر فرد می باشد . با خوابیدن بدن استراحت می کند و آرامش می گیرد. در این مقاله به توضیح اختلال در خواب و راه های درمان ان می پردازیم.

خواب کافی برای داشتن بدنی سالم ضروری است ،زمانی که می خوابیم بدن خود را بازسازی می کند ،ذهن آرام می شود و همچنین ناخود آگاهمان در رویا وارد بازی می شود .

باید گفت میزان خواب در هر سنی و برای هر فردی متفاوت می باشد . هر چه بدن رشد می کند و سن بالاتر می رود مقدار مورد نیاز خواب نیز فرق می کند . در واقع این باوری غلط می باشد که هر فردی به 8 ساعت خواب در روز نیاز دارد . این میزان در افراد متفاوت می باشد ،بعضی از افراد با 6 یا 7 ساعت خواب راحت هستند بعضی ها نیز با 9 تا 10 ساعت . در نتیجه این میزان در افر اد  بنا به شرایط متفاوت می باشد . بدن هرکدام از ما از نظر بیولوژیکی متفاوت است و مهمترین چیز کیفیت خوابمان است و اینکه وقتی خسته هستیم بخوابیم.

این روزها افراد بیشتر دچار اختلالات خواب می‌شوند و برای درمان اختلال خواب راهکارهایی به جز دارو هم وجود دارد.

اختلال خواب چیست

اختلال در خواب تاثیر گذار بر مقدار و کیفیت خواب می باشد .دامنه ی اصلی  این مشکلات شامل عادات بد که باعث بیدار ماندن و مشکلات پزشکی که باعث مختل شدن چرخه ی خواب است می شود.

در واقع هر فردی که صبح از خواب بیدار می شود و حس می کند که هنوز نیاز به استراحت دارد ،حتما باید با پزشک مربوطه مشورت شود . خواب نا کافی می تواند  تهدیدی برای سلامت و ایمنی بدن باشد .

درمان-اختلال-در-خواب

خطر کم خوابی در افراد چیست ؟

کم خوابی باعث بروز مشکل در تمام کارهای روزانه می شود . از جمله تاثیرات کم خوابی می توان به مواردی از جمله تصادف با ماشین، کم شدن قابلیت موقع کار، جراحات حین کار کردن، مشکلات حافظه و بدخلقی اشاره کرد . به تازگی مشخص شده است کم خوابی با مشکلات قلبی، چاقی و دیابت نیز در ارتباط است.

نشانه های کم خوابی

  • خرخر های شبانه و یا وقفه های کوتاه تنفسی در طول خواب
  • احساس خواب آلودگی بیش از حد طبیعی در طول روز
  • داشتن حس بد در پاها هنگام خوا ب
  • خواب ماندن
  • مشکل در بخواب رفتن

تشخیص اختلالات خواب

برای تشخیص اختلال در خواب ابتدا پزشک در خصوص عادات و شرایطی که بیمار دارد، پرس و جو می کند .

در مرحله بعد ممکن است  بیمار برای انجام تست به یک کلینیک خواب بر ای تشخیص  فرستاده شود . پلی سومنوگراف یا دستگاه سنجش خواب فعالیت مغز، حرکت چشم هاو تنفس را در هنگام خواب مورد بررسی قرار می دهد. با این الگوها می توان انواع اختلالات خواب را تشخیص داد.

درمان-اختلال-در-خواب (2)

علائم اختلال خواب

همه ما ممکن است گاهی برای خواب با مشکلاتی مواجه شویم. اما از کجا باید بفهمیم که این مشکل ما موقتی و گذراست یا دائم و جدی است؟ پیش از هر اقدامی باید ابتدا به علائم مشکل خود، خصوصاً در طول روز، ‌ توجه کنید. بهتر است پیش از هر اقدامی به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی می کنید؟
  • آیا هنگام نشستن در جایی یا تماشای تلویزیون و خواندن کتاب خواب تان می برد؟
  • آیا هنگام رانندگی احساس خواب آلودگی و گیجی می کنید؟
  • آیا نمی توانید به راحتی تمرکز کنید؟
  • آیا معمولاً اطرافیان به شما می گویند خسته به نظر می آیید؟
  • آیا عکس العمل های شما کند است؟
  • آیا نمی توانید احساسات خود را کنترل کنید؟
  • آیا به خواب روز احساس نیاز می کنید؟
  • آیا برای بیدار ماندن و تمرکز کردن نیاز به مصرف کافئین دارید؟

اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات مثبت است، به احتمال زیاد دچار اختلال در خواب هستید و هر چه سریهتر به پزشک مراجعه کنید .

درمان اختلالات خواب

برای آپنه خواب که در آن تنفس برای چند ثانیه قطع می شود از دستگاه کمک تنفسی استفاده می کنند.این دستگاه می تواند با بالا بردن فشار هوا مجرای تنفسی را باز نگه دارد و بیمار بدون هیچ گونه مشکل و قطع شدن تنفس بخوابد . لازم به ذکر است که حمله در خواب و یا سندروم گای بی قرار را می توانیم با دارو و عوض کردن روش زندگی تغییر داد .همچنین برای بیخوابی نیز می توانیم از داروها کمک گیریم و یا حتی با عوض کردن شیوه ی زندگی خود آن را کنترل کنیم .

درمان شناختی رفتاری

با کمک چند روش ساده می توانیم اضطراب را در حین خواب کاهش دهیم .آموزش آرام سازی و بیوفیدبک به تنفس آرام، کاهش ضربان قلب، راحتی عضلات و خلق و خو کمک می کند.با  صحبت درمانی نیز می توانیم جای اضطراب قبل از خواب را با افکار های مثبت عوض کنیم . این کار سبب می شود که ذهن خود در هنگام خواب آرام باشد .

بهداشت خواب

ورزش کردن

بهداشت خواب به معنی بهبود در وضیت خواب می باشد . ورزش کردن مکمل آن است اما در آن زمانبندی بسیار مهم است .

ورزش کردن در زمان عصر به خوابیدن در شب بسیار کمک می کند .

غذاهای مشکل ساز

مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها 4 تا 6 ساعت قبل از خواب می توانند خوابیدن را دچار مشکل کنند.

مثل کافئین که شامل قهوه، چای و نوشابه می شود

غذاهای سنگین یا تند

الکل ( با اینکه الکل به برخی کمک میکند به خواب بروند اما در اواسط شب باعث بیدار شدن و بیخوابی میشود )

غذاهای مفید

با خوردن میان وعده سبک که دارای کربوهیدرات و پروتئین می باشد می تواند  خوابی راحت و سالم را برای شما به ارمغان بیاورد  لازم به ذکر است که مصرف غلات با شیر یا کراکر و پنیر گزینه های مناسبی هستند ، اما باید حداقل یک ساعت قبل از خواب مصرف شوند .

برخی از خدمات دکتر سعید انصاری روانپزشک
درمان استرس
درمان اضطراب
درمان اختلال  خواب
راه های ارتباطی
شماره تماس: 02126415010 – 09016852008
منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم
با تشکر مدیریت سایت انصاری روانپزشک

برای اطلاع از بهترین روانپزشک در تهران روی ادامه مطلب کلیک کنید .

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.
با تشکر، مدیریت سایت دکتر انصاری، متخصص اعصاب و روان

پاسخ

هشت + 16 =