درمان استرس

درمان استرس

در این مقاله به توضیح در خصوص درمان استرس می پردازیم .

در ابتدا به معنی استرس و اینکه استرس به چه حالتی گفته می شود می پردازیم .

استرس عبارت است از تمام واکنش های فیزیکی ،عاطفی و ذهنی که سبب تغییر در زندگی و نیاز های فرد می شود می باشد .

استرس در روانشناسی به معنی فشار و نیرو می باشد ،در واقع هر محرکی که سبب تنش در انسان شود ،استرس زا و یا عامل تنیدگی نامیده می شود .

این تغییرات می توانند بزرگ و یا حتی کوچک باشند . پاسخ هر فردی در تغییرات زندگی متفاوت می باشد .استرس مثبت می تواند سبب انگیزه در فرد گردد و استرس منفی زمانی آغاز می شود که تغیییرات باعث شکست هر فرد شود . برای مقابله با استرس ها یا فشارهای روانی، راهکارهای مختلفی وجود دارد،که می توانیم به روش صحیحی به راحتی از آن ها عبور کرد .

در واقع استرس بر فرد فشار های روانی و احساسی که فراتر از تحمل فرد می باشد را وارد می کند . استرس می تواند به راحتی بر رفتار،عملکرد بدن ،اندام و حتی زیبایی چهره  فرد به راحتی تاثیر بگذارد .

علائم استرس

  • اضطراب
  • عرق کردن
  • مشکل در خواب
  • از بین رفتن اشتها
  • تفکرات نگران  کننده
  • ایجاد مشکل در تمرکز کردن حافظه

درمان-استرس

تنیدگی به معنی تنش ایجاد شده در بدن می باشد . به عبارت دیگر تمام عواملی که سبب تنش روح وجسم و از دست دادن تعادل در فرد گردد ،تنیدگی زا می باشند . در نتیجه زمان وارد شدن استرس ،بدن ناخود آگاه واکنش هایی را از خود نشان می دهد تا بتواند تعادل از دست رفته خود را بازگرداند ،به این عمل استرس می گویند .

واکنشی که در فرد به دلیل حضور عوامل دیگر ایجاد می شود تنیدگی است. تنیدگی نیروی فرد را برای مقابله کردن با آن بسیج می کند و ارگانیزم حالت آماده باش پیدا می کند .

تغییر شغل، نقل مکان به یک شهر جدید، ازدواج، مرگ نزدیکان، و وجود یک بیماری بااهمیت در خانواده از جمله عوامل بیرونی رهاسازی  بار فشارهای عصبی هستند.

حوادث شادی آور نیز می تواند به همان اندازه وقایع غم بار فشار زا باشند . از عوامل درونی که سبب فشار در فرد می شوند  می‌توان به ناراحتی‌های جسمانی و یا روانی اشاره کرد.  حتی برخی از ویژگی‌های شخصیتی، مانند نیاز به‌دست آوردن رضایت دیگران نیز می‌توانند فشارزا باشند.

درمان استرس

استفاده از نیروبخش ها بزرگترین اشتباهی است که برای مقابله با استرس می توانید مرتکب شوید .

با استفاده از نیروبخش ها هیچ گاه در زندگی به تعادل نمی رسید یعنی گاهی احساس مریض و ناراحتی دارید و گاهی هم احساس خوشحالی و سرحالی .

اولن کار در درمان استرس قطع کردن نیروبخش های در صورت مصرف می باشد . این کار قدم مهمی در پایین آوردن استرس و فرصت دادن به بدن برای متعادل ساختن خود می باشد . در نتیجه اولین و مهمترین را درمان استرس بیش از حد ،کاهش بار و استرس می باشد .

در ادامه به بررسی روش های ساده در جهت کاهش استرس می پردازیم

به زندگی خود نظم و ترتیب بدهید

افرادی که از استرس رنج می برند در واقع ساعت بدنشان نیز دچار اختلال شده است . تنظیم ساعت بدن برای داشتن احساس راحت و خوب ،خواب آرام و حتی سرحال پاشدن از خواب ضروری می باشد .

برای تنظیم ساعت بدن ،اولین کاری که باید کرد این است که  زمان مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن خود تعیین کنید. 2 تا 3 هفته طول می‌کشد تا ساعت بدن شما خود را با آن تنظیم کند. برنامه زمانبندی خود را دقیقاً رعایت کنید. تا وقتی ساعت بدن شما دوباره به کار نیافتد، مشکل خواب شما حل نخواهد شد. اگر 45 دقیقه پس از آن که به بستر رفتید هنوز خوابتان نبرده بود، بلند شوید و کتاب بخوانید یا کارهای خانه را انجام دهید. دیر یا زود خوابتان خواهد گرفت.  سعی کنید هر شب در ساعت تعیین شده به رختخواب بروید .با کاهش سطح استرس، ساعت بدن شما کارش را آغاز خواهد کرد و به تدریج خود را با زمانبندی خواب شما تطبیق می کند .

به خودتان فرصت استراحت بدهید

برای بازسازی دوباره خود و تولید مجدد پیام های شادی نیاز به زمان دارید .

اگر از عوارض استرس بیش از حد مانند خستگی، درد، اضطراب، مشکل خواب، افسردگی و … رنج می‌برید به بدنتان فرصت التیام و بهبودی بدهید.

بهترین کار این است که در ابتدای هر روز لیستی از کارهایی که باید در طول روز انجام دهید تهیه کنید .

این کار کمک می کند که در طول روز برای خود برنامه هدفمندی داشته باشید .

از فشار فعالیتها و درگیریهای اجتماعی خود بکاهید

به کسانی که سبب درگیری های فکری و اجتماعی می شوند بیشتر نه بگویید . مثلا به میهمانان شهرستانی خود که همیشه در منزل شما اقامت می گزینند نه بگویید .

هر تغییری در محیط زندگی خود را به تعویق بیاندازید

یادتان نرود که تغییر، استرس است. بنابراین آرام بگیرید و هر نوع تغییر بزرگی را به تعویق بی اندازید. مثلاً تغییر دکوراسیون خانه یا اسباب‌کشی به یک خانه جدید. تغییر در محیط زندگی، حتی اگر آن تغییر برایتان خوشایند باشد، یک استرس عمده است.

  • رژیم غذایی مناسب  داشته باشید
  • سعی کنید مقدار قند خون خود را کنترل کنید
  • از سبزیجات بیشتر در وعده های غذایی خود استفاده کنید .
  • ویتامین ها و مواد معدنی به میزان کاف مرف کنید .

به روانپزشک مراجعه کنید

وجود یک روانپزشک در کنار شما برای گذراندن این دوران بسیار کمک کننده می باشد . روانپزشک با شناسایی عوامل استرس زا به بیمار کمک می کند که با مشکلات زندگی به گونه ای که کمتر به وی فشار و استرس وارد کند کنار بیاید . روان‌پزشک می‌تواند با تجویز داروهای خاصی به ،متعادل ساختن دوباره فعل و انفعالات شیمیایی مغز شما کمک کند.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.
با تشکر، مدیریت سایت دکتر انصاری، متخصص اعصاب و روان

پاسخ

10 − 8 =