درمان استرس

درمان استرس

در این مقاله به توضیح در خصوص درمان استرس می پردازیم .در ابتدا به معنی استرس و اینکه استرس به چه حالتی گفته می شود می پردازیم .استرس عبارت است از تمام واکنش های فیزیکی ،عاطفی و ذهنی که سبب تغییر در زندگی و نیاز های فرد می شود می باشد .استرس در روانشناسی به معنی فشار و نیرو می باشد ،در واقع هر محرکی که سبب تنش در انسان شود ،استرس زا و یا عامل تنیدگی نامیده می شود .این تغییرات می توانند بزرگ و یا حتی کوچک باشند . پاسخ هر فردی در تغییرات زندگی متفاوت می باشد .استرس مثبت می تواند سبب انگیزه در فرد گردد و استرس منفی زمانی آغاز می شود که تغیییرات باعث شکست هر فرد شود . برای مقابله با استرس ها یا فشارهای روانی، راهکارهای مختلفی وجود دارد،که می توانیم به روش صحیحی به راحتی از آن ها عبور کرد .

در واقع استرس بر فرد فشار های روانی و احساسی که فراتر از تحمل فرد می باشد را وارد می کند . استرس می تواند به راحتی بر رفتار،عملکرد بدن ،اندام و حتی زیبایی چهره  فرد به راحتی تاثیر بگذارد .

علائم استرس

  • اضطراب
  • عرق کردن
  • مشکل در خواب
  • از بین رفتن اشتها
  • تفکرات نگران  کننده
  • ایجاد مشکل در تمرکز کردن حافظه

درمان-استرس

علل استرس

  • تنیدگی به معنی تنش ایجاد شده در بدن می باشد . به عبارت دیگر تمام عواملی که سبب تنش روح وجسم و از دست دادن تعادل در فرد گردد ،تنیدگی زا می باشند . در نتیجه زمان وارد شدن استرس ،بدن ناخود آگاه واکنش هایی را از خود نشان می دهد تا بتواند تعادل از دست رفته خود را بازگرداند ،به این عمل استرس می گویند .واکنشی که در فرد به دلیل حضور عوامل دیگر ایجاد می شود تنیدگی است. تنیدگی نیروی فرد را برای مقابله کردن با آن بسیج می کند و ارگانیزم حالت آماده باش پیدا می کند .
  • تغییر شغل، نقل مکان به یک شهر جدید، ازدواج، مرگ نزدیکان، و وجود یک بیماری بااهمیت در خانواده از جمله عوامل بیرونی رهاسازی  بار فشارهای عصبی هستند.
  • حوادث شادی آور نیز می تواند به همان اندازه وقایع غم بار فشار زا باشند . از عوامل درونی که سبب فشار در فرد می شوند  می‌توان به ناراحتی‌های جسمانی و یا روانی اشاره کرد.  حتی برخی از ویژگی‌های شخصیتی، مانند نیاز به‌دست آوردن رضایت دیگران نیز می‌توانند فشارزا باشند.

درمان استرس

استفاده از نیروبخش ها بزرگترین اشتباهی است که برای مقابله با استرس می توانید مرتکب شوید .

با استفاده از نیروبخش ها هیچ گاه در زندگی به تعادل نمی رسید یعنی گاهی احساس مریض و ناراحتی دارید و گاهی هم احساس خوشحالی و سرحالی .

اولن کار در درمان استرس قطع کردن نیروبخش های در صورت مصرف می باشد . این کار قدم مهمی در پایین آوردن استرس و فرصت دادن به بدن برای متعادل ساختن خود می باشد . در نتیجه اولین و مهمترین را درمان استرس بیش از حد ،کاهش بار و استرس می باشد .

در ادامه به بررسی روش های ساده در جهت کاهش استرس می پردازیم.

رهکارهای کاهش استرس

به زندگی خود نظم و ترتیب بدهید

افرادی که از استرس رنج می برند در واقع ساعت بدنشان نیز دچار اختلال شده است . تنظیم ساعت بدن برای داشتن احساس راحت و خوب ،خواب آرام و حتی سرحال پاشدن از خواب ضروری می باشد .

برای تنظیم ساعت بدن ،اولین کاری که باید کرد این است که  زمان مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن خود تعیین کنید. 2 تا 3 هفته طول می‌کشد تا ساعت بدن شما خود را با آن تنظیم کند. برنامه زمانبندی خود را دقیقاً رعایت کنید. تا وقتی ساعت بدن شما دوباره به کار نیافتد، مشکل خواب شما حل نخواهد شد. اگر 45 دقیقه پس از آن که به بستر رفتید هنوز خوابتان نبرده بود، بلند شوید و کتاب بخوانید یا کارهای خانه را انجام دهید. دیر یا زود خوابتان خواهد گرفت.  سعی کنید هر شب در ساعت تعیین شده به رختخواب بروید .با کاهش سطح استرس، ساعت بدن شما کارش را آغاز خواهد کرد و به تدریج خود را با زمانبندی خواب شما تطبیق می کند .

به خودتان فرصت استراحت بدهید

  • برای بازسازی دوباره خود و تولید مجدد پیام های شادی نیاز به زمان دارید .
  • اگر از عوارض استرس بیش از حد مانند خستگی، درد، اضطراب، مشکل خواب، افسردگی و … رنج می‌برید به بدنتان فرصت التیام و بهبودی بدهید.
  • بهترین کار این است که در ابتدای هر روز لیستی از کارهایی که باید در طول روز انجام دهید تهیه کنید .
  • این کار کمک می کند که در طول روز برای خود برنامه هدفمندی داشته باشید .

از فشار فعالیتها و درگیریهای اجتماعی خود بکاهید

به کسانی که سبب درگیری های فکری و اجتماعی می شوند بیشتر نه بگویید . مثلا به میهمانان شهرستانی خود که همیشه در منزل شما اقامت می گزینند نه بگویید .

هر تغییری در محیط زندگی خود را به تعویق بیاندازید

یادتان نرود که تغییر، استرس است. بنابراین آرام بگیرید و هر نوع تغییر بزرگی را به تعویق بی اندازید. مثلاً تغییر دکوراسیون خانه یا اسباب‌کشی به یک خانه جدید. تغییر در محیط زندگی، حتی اگر آن تغییر برایتان خوشایند باشد، یک استرس عمده است.

  • رژیم غذایی مناسب  داشته باشید
  • سعی کنید مقدار قند خون خود را کنترل کنید
  • از سبزیجات بیشتر در وعده های غذایی خود استفاده کنید .
  • ویتامین ها و مواد معدنی به میزان کاف مرف کنید .

به روانپزشک مراجعه کنید

وجود یک روانپزشک در کنار شما برای گذراندن این دوران بسیار کمک کننده می باشد . روانپزشک با شناسایی عوامل استرس زا به بیمار کمک می کند که با مشکلات زندگی به گونه ای که کمتر به وی فشار و استرس وارد کند کنار بیاید . روان‌پزشک می‌تواند با تجویز داروهای خاصی به ،متعادل ساختن دوباره فعل و انفعالات شیمیایی مغز شما کمک کند.

مقابله با استرس مزمن

همانطور كه ميدانيد استرس بخش جدا نشدنی زندگی ما است و می تواند در هر سن و جنسی اتفاق بیفتد، تبدیل به استرس های مزمن شود و بر سلامت جسمانی و روانی مان تاثیر بگذارد. بسیاری از عوامل ایجاد کننده استرس، در صورتی که شدید باشند می توانند منجر به بروز استرس مزمن شوند.

کنترل استرس مزمن

عوامل استرس زا می توانند با انجام مجموعه اى اقدامات تحت کنترل درآیند. استراحت کوتاه، نفس عمیق کشیدن و صحبت کردن با دیگران درباره آن چه که باعث استرس شما شده می تواند به کنترل استرس کمک کند.
متاسفانه برخی استرس ها مانند غم از دست دادن عزیزان به قدری شدید و عمیق هستند که به سختی کنترل می شوند مگر با گذر زمان. استرس مزمن با استرس گذرا و معمولی که ممکن است هر روز برایمان اتفاق بیفتد تفاوت دارد.

عوارض استرس مزمن

استرس های مزمن اغلب برای مدت زمان طولانی تری ذهن و جسم فرد را درگیر می کنند، به همین خاطر می توانند منجر به بروز افسردگی و اضطراب شوند و خطر ابتلا به بیماری های گوناگون از جمله مشکلات قلبی را نیز افزایش دهند.
چنین استرس های مزمن و شدیدی می تواند با تاثیر بر سیستم قلبی و مغزی، منجر به بروز بی خوابی و کم خوابی نیز در فرد شود.

راهکارهای  مقابله با استرس مزمن

اولین گام در مقابله با استرس مزمن، شناسایی و پذیرش عوامل استرس زاست. دومین گام این است که زمانی را به انجام کارهایی اختصاص دهید که به کنترل استرس کمک می کند:

  • یکی از این اقدامات ورزش و تمرینات بدنی است که باعث ترشح بیشتر هورمون اندورفین در بدن و کاهش استرس و اضطراب می شود.
  • شرکت در کارهای گروهی و یا کلاس های مدیتیشن مى تواند منجر به تمرکز بر جنبه های مثبت زندگی شود و در نهایت باعث شود استرس از شما دور گردد.
  • یکی از ساده ترین کارهایی که وقت زيادى از شما نمى گيرد خندیدن و لبخند زدن است. “خندیدن” از فشارهای روانی کم می کند در نهایت شما احساس خوشایندتری خواهید داشت و استرس خود را فراموش خواهید کرد.
  • سعی کنید عوامل استرس زا را شناسایی کنید، با آن ها رو به رو شوید بخواهید که آن ها را شکست دهید و با استرس خود مقابله کنید. یک لبخند ساده، نفس عمیق و یا استراحتی هر چند کوتاه به شما کمک می کند تا از میزان استرس خود کم کنید.

استرس در کودکان

کودکان نیز مانند بزرگسالان دچار استرس می شوند، که می تواند ناشی از اتفاقاتی که در مدرسه می افتد، رفتار معلم و یا ارتباط کودک با دوستانش باشد. دامنه عوامل استرس زا، با رشد کودک بیشتر خواهد شد.

درمان-استرس

درمان-استرس

درکل، 3 نوع واکنش استرسی در کودکان وجود دارد:

  • مثبت، این مورد به عنوان بخشی از زندگی می باشد. برای مثال، کودک زمانی که برای اولین بار مدرسه می رود، استرس را تجربه می کند. در صورتی که کودک تحت حمایت والدین خود قرار بگیرد، قادر به مقابله با تغییرات و اتفاقات زندگی در آینده خواهد بود.
  • قابل تحمل، که بدن برای مقابله و رویارویی با عوامل استرس زای شدید مانند، بیماری و یا جدایی والدین، آمادگی پیدا می کند.
  • منفی، که کودک تحت استرس های شدید و طولانی مدت قرار می گیرد، بدون این که از سوی والدین حمایت شود.

چه عوامل استرس زایی برای کودک وجود دارد؟

امروزه کودکان با فشارهای زیادی مواجه هستند، از جمله:

  • استرس در مدرسه: زیاد شدن حجم تکالیف، و ترس از تنبیه و مواخذه شدن، از جمله استرس هایی هستند که کودک با آن ها در مدرسه رو به رو می شود.
  • استرس در خانواده:مواردی مانند جدایی والدین، مشاجره پدر و مادر، ازدواج مجدد یکی از والدین، و یا مشکلات مالی، از جمله استرس هایی هستند که کودکان در محیط خانواده آن را تجربه می کنند.
  • در برخی موارد، کودکان در اثر شنیدن و یا دیدن اخبار ناخوشایند در تلویزیون، دچار استرس می شوند.

علائم استرس در کودکان

زمانی که کودک شما دچار استرس می شود، چه رفتارهایی از او مشاهده خواهد شد؟

برخی تغییرات رفتاری عبارتند از:

  • رفتارهای پرخاشگرانه
  • بی قراری
  • عدم تمایل به شرکت در جمع های دوستانه و خانوادگی
  • امتناع از رفتن به مدرسه

با تشدید فشار و استرس، شاهد تغییرات و علائم فیزیکی مانند سردرد و معده درد در کودک خواهید بود، در چنین شرایطی کودک بیشتر در معرض اختلالات هیجانی و یا سایر اختلالات روانی خواهد بود.

توصیه هایی به والدین برای درمان استرس در کودکان

  • به حرف های کودک خود گوش دهند و این که کودک را تشویق کنند که در خصوص احساسات و یا نگرانی هایشان صحبت کنند.
  • محیط امن و آرامی را برای کودک خود مهیا کنید.
  • کودک خود را مورد نقد و سرزنش قرار ندهید.
  • کودک خود را به انجام کارهای مورد علاقه اش تشویق کنید.
  • در صورتی که علائم استرس در کودک کمتر نشد، حتما از روانپزشک کمک بگیرید.

Source: https://www.kidsmatter.edu.au

Source: https://www.psychologytoday.com

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.
با تشکر، مدیریت سایت دکتر انصاری، متخصص اعصاب و روان

2 thoughts on “درمان استرس

  1. تارا - سپتامبر 3, 2018 در 11:20 ق.ظ

    دکتر جان سلام. وقتتون بخیر. من دخترم کنکوریه. این آزمون های هفتگی رو میره برای اینکه ترسش از کنکور بریزه و با آزمون کلاً آشنا بشه ولی این آزمون ها بجای اینکه ترسشو بریزن بیشتر آشفته اش می کنن. خیلی استرس بیش از حد داره طوری که دو بار وسط آزمون هاش عذر می خوام حالش بهم خورد. چیکارش کنم این استرسش می ترسم برای کنکورش ضرر بزنه و اونم خراب بشه. من همین یه دخترو دارم نمی خوام یوقت خدایی نکرده این بهش آسیب بزنه و رشته ای که می خواد قبول نشه.

    پاسخ
    • dransari - سپتامبر 5, 2018 در 9:40 ق.ظ

      اول از همه شما باید روی استرس خودتون کار کنید. شما باید به دخترتون آرامش بدید. هر مشکلی که براش پیش میاد نباید شما رو بهم بریزه. شما خونسردیتونو حفظ کنید. از مقایسه دخترتون با بچه های دیگه به شدت پرهیز کنید. این مورد یکی از استرس زا ترین مسائل برای یک نوجوونه. بهش بگید که حتی اگر هم در کنکور موفق نشد باز هم دختر شماست و مورد قبول شماست و شما عاشقانه دوستش دارید. باز برای تشخیص بهتر مشکل من توصیه ام اینه که یک بار همراه با دخترتون برای جلسه مشاوره به روانپزشک مراجعه کنید.

      پاسخ

پاسخ

1 × پنج =