درمان اضطراب شدید

زمانی که در موقعیت های چالش بر انگیزی مانند مصاحبه کاری، امتحانی سخت یا اولین قرار ملاقات قرار می گیرید احساس اضطراب موردی طبیعی می باشد. ولی در صورتی که احساس ترس و اضطراب بر زندگی شخصی و کاری شما تاثیر بد می گذارد، احتمالاً از اختلال اضطراب و استرس رنج می برید و برای درمان اضطراب شدید باید اقدام مناسبی صورت گیرد. اضطراب انواع مختلفی دارد و برای یافتن بهترین گزینه ی درمانی باید در ابتدا علت اضطراب و نوع آن تشخیص داده شود.

اختلال اضطراب چیست؟

اضطراب یک واکنش طبیعی به خطر می باشد. این عکس العمل در زمانی که فرد احساس خطر یا تهدید می کند و یا تحت فشار روانی بوده و یا در موقعیت های استرس زا قرار می گیرد، بروز می کند.
اضطراب متوسط لزوماً مورد بدی نمی باشد بلکه می تواند به تمرکز بهتر فرد و عملکرد به موقع وی کمک کند. ولی زمانی که اضطراب دائمی و شدید است و بر فعالیت های روزمره فرد و روابط بین فردی تاثیر می گذارد، از حدود خارج شده و با نام یک اختلال شناخته می شود.

اضطراب انواع مختلفی دارد و برای یافتن بهترین گزینه ی درمانی باید در ابتدا علت اضطراب و نوع آن تشخیص داده شود. دکتر انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای درمان اضطراب استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

علائم اضطراب

– احساس دلهره شدید
– به دنبال نشانه های خطر گشتن
– بدترین حالت را تصور کردن
– اختلال در تمرکز
– حساسیت
– احساس پوچی

ولی اضطراب می تواند برخی علائم فیزیکی هم داشته باشد:

– ضربان قلب شدید
– عرق کردن
– سر درد
– دل درد
– سر گیجه
– تکرر ادرار یا اسهال

– اختلال در تنفس
– انقباض ماهیچه
– لرزیدن بدن
استرس و بی خوابی

راه های درمان اضطراب

همه افرادی که نگرانی زیادی دارند به اختلال اضطراب دچار نیستند. احتمال دارد که فردی به دلیل برنامه ریزی فشرده و نادرست، کمبود خواب یا فعالیت بدنی، فشار روانی در خانه یا محل کار و یا حتی مصرف بیش از حد کافئین، دچار استرس و اضطراب شود.
نکته این است که در صورتی که فرد زندگی نا سالم و استرس زایی داشته باشد، به احتمال بیشتری احساس اضطراب خواهد کرد. اقدامات زیر می تواند به فرد کمک کرده تا علائم اضطراب را مدیریت کند:

– با دیگران در ارتباط باشید . تنهایی و ایزوله بودن می تواند به وخامت بیشتر اضطراب کمک کند. در حالی که با صحبت کردن راجع به نگرانی های خود با دیگران در می یابید که موضوعات اغراق آمیز نمی باشند. قرار های دوستانه ای را تنظیم کنید و نگرانی ها و مشکلات خود را در این جمع های دوستانه در میان بگذارید.
استرس خود را کنترل کنید . در صورتی که فعالیت های روزمره تان بیش از حد است، در برنامه روزانه خود تجدید نظر کرده و برخی فعالیت ها را کنسل کرده و یا فعلاً به تعویق بیندازید.
– تمرینات آرامش بخش انجام دهید . تمریناتی که به آرامش شما کمک می کنند مانند مدیتیشن، کشش ماهیچه ها یا تنفس عمیق می توانند به کاهش علائم اضطراب کمک کنند.
– به طور مرتب ورزش کنید . ورزش کردن یکی از روش های طبیعی کاهش استرس می باشد. برای بهره برداری از مزایای ورزش سعی کنید که حداقل 30 دقیقه در روز تمرینات ایروبیک داشته باشید.
– خواب کافی داشته باشید.
– مصرف کافئین و الکل و نیکوتین را قطع کنید.

درمان اضطراب شدید

در صورتی که اضطراب بر فعالیت های روزمره شما تاثیر گذارد و استرس بیش از حدی را به وجود آورد و یا علائم فیزیکی اضطراب نمود زیادی داشته باشند، باید به روانپزشک مراجعه گردد.
منبع : https://www.helpguide.org/articles/anxiety/anxiety-disorders-and-anxiety-attacks.htm

17 − هشت =