راهنمای جامع برای انتخاب روانپزشک

امروزه، روانشناسی و روانپزشکی با همه جنبه‌های زندگی انسان در ارتباط است و هر اندازه که جامعه پیچیده‌تر می‌شود، روان‌شناختی نیز نقش مهمتری در حل مشکل‌ها برعهده می‌گیرد. انسان ممکن است در بعضی از مراحل زندگی خود گرفتار بحران های روحی و روانی شود یا به یکی از اختلالات روانی دچار شود. این بدین معنی می باشد که هر انسانی نیاز به مشاوره های روانشناسی دارد .

اگر ضرورت داشتن خانواده، جامعه و روابط سالم را بدانیم، مسلماْ از کنار خدمات مشاوره ای به شرطی که توسط افراد با تجربه و حرفه‌ای انجام شود به سادگی نخواهیم گذشت. برای شناخت یک روانپزشک خوب در تهران و اینکه چه ملاک هایی برتری روانپزشک را تعیین می کنند، خواندن این مقاله را پیشنهاد می کنیم.

در ادامه مقاله با ما همراه باشید…

بهترین-روانپزشک-در-تهران

محتوا

متخصص اعصاب و روان کیست؟

متخصص اعصاب و روان (روانپزشک یا Psychiatrist)، شخصی است که به تشخیص، ارزیابی، درمان و پیشگیری از اختلالات رفتاری، عاطفی و ذهنی می پردازد. به عبارت دیگر روانپزشک، پزشکی است که متخصص تشخیص و درمات بیماری های روانی یا روان درمانی است. روانپزشکان و متخصصان بهداشت روانی تنها کسانی هستند که مرجعیت تجویز دارو برای درمان بیماری های روانی را دارند. برخی از روانپزشکان متخصص در کمک به گروه سنی ویژه ای مانند روانپزشک کودکان، که وظیفه درمان گروه سنی کودکان یا نوجوانان را بر عهده دارد، فعالیت می کنند. کلیه روانپزشکان برای سنجش و درمان بیماری های روانی آموزش می بینند.

آیا روانشناس و روانپزشک باهم تفاوت دارند ؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت : روان‌شناسی و روانپزشکی کاملا با یکدیگر مجزا هستند .

همانطور که می دانید، یک اصل مهم درباره بیماری ها، تشخیص و شناخت آنها می باشد، که این کار توسط پزشک انجام می شود. در واقع تشخیص اینکه فردی مبتلا به افسردگی و یا اختلالات اضطرابی می باشد، تنها توسط یک روانپزشک انجام می شود .

دلیل این موضوع این است که  بیشتر اختلالات جسمانی مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید، بیماری قلبی، اختلالات هورمونی مربوط به غده‌های فوق کلیه، مربوط به بیماران جنسی در خانم‌ها و… می‌تواند مربوط به اختلالات روانپزشکی باشند. به همین دلیل در مورد تشخیص بیماری قطعا این موضوع برعهده روانپزشک است و درمان دارویی حتما توسط روانپزشک انجام می‌شود.

روانشناس نیز به کسی اطلاق داده می شود که می تواند روان درمانی یا به اصلاح مشاوره را انجام دهد. روان شناس دوره آموزشی دوره خاصی از روان درمانی را طی کرده است. این دوره ها شامل شناخت درمانی، رفتار درمانی، خانواده درمانی، روان درمانی تحلیلی و… می باشند. این موارد به روان‌ شناس یا روانپزشک بودن فرد ارتباطی ندارد.

 

 

گاهی ممکن است بیماری که مراجعه می کند مبتلا به اختلال

 

دارو درمانی و یا نوع خاصی از روان درمانی باشد، در نتیجه

 

 

روانپزشک به تنهایی نمی تواند برای این بیمار دوره درمانی را

 

 

تکمیل کند. برای این موارد روانپزشک بیمار را تحت درمان

 

 

دارویی قرار می دهد و سپس بیمار را به روان شناس برای

 

 

انجام نوع خاصی از روان درمانی ارجاع می دهد. در نتیجه

 

 

روانپزشک و روان شناس در حیطه کاری خود باید با یکدیگر

 

 

هماهنگ باشند.

 

زیرتخصص های رشته روانپزشکی

  • روانپزشکی بزرگسالان
  • روانپزشکی اعتیاد
  • روانپزشکی سالمند
  • روانپزشکی کودک و نوجوان
  • روانپزشکی پری ناتال ( مربوط به سلامت روان مادران و نوزادان)
  • روانپزشکی پزشکی قانونی ( مربوط به موارد قضایی)

روانپزشکی چیست؟

روانپزشکی، شاخه ای تخصصی از پزشکی است که به کار تشخیص، درمان، توانبخشی و پیشگیری از بیماری های روانی می پردازد. متخصص اعصاب و روان شخصی است که در رشته پزشکی تحصیل کرده و بعد از اتمام دوره پزشکی عمومی، دوره تخصصی خود را در رشته روانپزشکی یا اعصاب و روان می گذراند. روانپزشک یا متخصص اعصاب و روان بعد از گذراندن این دوره تخصصی، روزانه در درمانگاه ها یا بخش های بیمارستانی زیر نظر استادان خود به معاینه و درمان بیماران مشغول است و عصرها، شب ها و ایام تعطیل نیز به صورت کشیک، اورژانس روانپزشکی را اداره می کند.

 

روانپزشکی-چیست؟

 

 

اهمیت رشته روانپزشکی

اگر متخصص قلب یا گوارش بتواند درمانی را که درباره بیمار اروپایی، آفریقایی، آمریکایی یا چینی به نتیجه رسیده است، با موفقیت در مورد بیمار ایرانی نیز به کار گیرد، انتظاری جز این نمی رود؛ زیرا قلب، معده و کبد انسان ها همگی به یکدیگر شباهت دارد و نحوه کارکرد آن ها مشابه است. اما در مورد مسائل روانپزشکی انسان ها، این امر صادق نیست. تجربه های زندگی انسان ها، محیط پرورشی، تاثیر آموزگاران، وضعیت اجتماعی، تعلق به گروه های گوناگون قومی، دینی، فرهنگی و زبانی، چگونگی پذیرش درمان و پاسخ به درمان های پزشکی موثر است. دارودرمانی، روان درمانی، بستری در بیمارستان و الکتروشوک از روش های درمانی است که روانپزشک با توجه به نوع بیماری، آن را بکار می گیرد و در انجام آن ها تجربه و دانش کافی دارد.

در رشته روانپزشکی، این موضوع که باید بیمار را درمان کرد نه بیماری را، بیش از هر تخصص پزشکی دیگری در این رشته صادق است. در این رشته پزشکی، روانپزشک می کوشد حتی اطرافیان و محیط زندگی بیمار را نیز درمان کند، زیرا می داند جامعه ناسالم خود باعث بیماری است.

راه های شناخت بهترین متخصص اعصاب و روان

راه های بسیار زیادی برای تشخیص متخصص اعصاب و روان وجود دارد. برخی از این راه ها عبارتند از :

  • پرس و جو از افرادی که به متخصص اعصاب و روان مراجعه داشته اند: یکی از بهترین راه ها برای یافتن بهترین روانپزشک همین است که از کسانی که به متخصص اعصاب و روان مراجعه داشته اند، پرس و جو شود و در صورت رضایت آن ها از پزشکشان می توانید آن پزشک را در لیست پزشک های کاندید خود قرار دهید.
  • سرچ در گوگل و شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام : یکی دیگر از بهترین روش ها برای یافتن متخصصی با تجربه، سرچ یا همان جستجو کردن می باشد. شما می توانید با سرچ در گوگل و دیدن نظرات مردم، خوب بودن یک متخصص را مورد ارزیابی قرار دهید و برای درمان یا تشخیص بیماری به او مراجعه نمایید.

بهترین متخصص اعصاب و روان چه اختلالاتی را درمان می کند؟

درمان-استرس

از مهم ترین انواع بیماری های اعصاب و روان که سبب می شود روند عادی زندگی افراد با اختلال مواجه شود و متخصص اعصاب  و روان می تواند برنامه درمانی مثبت و ثمربخشی را برای آن ها طراحی نماید، عبارتند از :

  • اختلال استرس حاد
  • اضطراب
  • افسردگی یا خلق پایین
  • مشاوره تحصیلی
  • نگرانی یا ترس شدید و غیرقابل کنترل
  • اختلالات شخصیتی
  • افکار منفی دائمی و مستمر
  • بی اشتهایی عصبی
  • وسواس های فکری
  • اختلالات خواب مانند بدخوابی یا خواب زیاد
  • اختلاا عملکرد جنسی مانند اختلال نعوظ و زود انزالی
  • ناتوانی جنسی
  • اختلالات ارگاسم زنان و مردان
  • اختلالات درد
  • انواع فوبیاها
  • اسکیزوفرنی و سایر اختلالات جنسی
  • اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) در کودکان و بزرگسالان
  • درمان سوء مصرف و وابستگی به مواد مخدر
  • و سایر مشکلات روانپزشکی کودکان و بزرگسالان

چه کسانی نیازمند مراجعه به روانپزشک هستند؟

افرادی که دچار اضطراب یا علائم افسردگی، وسواس، اختلال خواب، استرس، فوبیا، اختلال شخصیت یا خیلی از مشکلات دیگر روان‌شناختی باشند نیازمند مراجعه به روانپزشک هستند.

بعضی از این موارد در حدی که خفیف یا بعضا تا متوسط باشد با روان درمانی و مشاوره‌هایی که متناسب با روحیه و دیدگاه فرد باشد، انجام می‌شود. در موارد متوسط و شدید ممکن است نیاز به مداخله درمان دارویی باشد که در کنار آن مشاوره‌ها هم می‌تواند بسیار کمک کننده باشند. در مواردی که فرد دچار روان پریشی است و علائمی مثل توهم‌های متعددی با افت عملکرد، توهم‌های مختلف دیداری، شنیداری و انواع دیگر مانند بدبینی‌های شدید، پرخاشگری‌های غیرقابل کنترل، وسواس‌های شدید، اضطراب‌های شدید و… نیاز به درمان‌های دارویی است که توسط روانپزشک تجویز می‌شود.

یک روانپزشک چه خدماتی ارائه می دهد؟

حیطه کاری و خدمات یک روانپزشک شامل مباحث مشاوره، درمان اختلال خواب، ترک اعتیاد، درمان اضطراب، درمان بیماری های حاد روانی مانند اختلال دو قطبی و شیزوفرنی، درمان استرس و می باشد. از جمله خدماتی که یک روانپزشک ارائه می دهد عبارتند از :

خدمات-روانپزشک

 

 

 

یک روانپزشک خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

 

بهترین روانپزشک در درجه اول باید به صحبت های بیمار خود خوب گوش کند و بعد از آن با کمک علم و دانش خود بهترین روش درمانی را برای بیمار تعیین کند. به طور مثال گاهی ممکن است دو نفر با مشکل مشابه وسواس به روانپزشک مراجعه کنند و پزشک برای هر کدام از آن ها روش درمانی کاملا متفاوتی را انتخاب نماید. البته معمولا در بیشتر اختلالات انتخاب روند درمان یک تصمیم گیری دوطرفه است و خود بیمار نیز در این پروسه نقش فعالی را ایفا می کند.

یک روانپزشک خوب باید همیشه به یادگیری بیش‌تر و بیش‌تر در مورد بیمارانش علاقه‌مند باشد، زیرا اختلالات روان‌پزشکی، داستانی طولانی دارد و پرونده‌ای است که در طی سالها باز می‌ماند.

اگر از تکنیک رژیم درمانی استفاده می کند، باید رژیم درمانی تجویزی او برای بیمار ساده و نسبتا ثابت باشد. برای بیمار خود زمان کافی بگذارد تا بتواند به درستی تشخیص دهد که اختلال روانپزشکی تا چه میزان بر زندگی و سلامت بیمار خود تاثیر می گذارد.

یک روانپزشک خوب باید آگاهی داشته باشد که درمان‌های غیرتشریفاتی چون برخورد مراقبانه، گوش دادن و آموزش در مورد بیماری بیمار چه اندازه قدرتمند است. زمانی که بیمارش به صورت همزمان تحت درمان توسط دیگر متخصصین سلامت روان می‌باشد به طور مداوم در جریان پیشرفت بهبودی وی قرار داشته باشد.

یک روانپزشک خوب باید از نظر اطلاعات کاملا به روز باشد. تحقیقات علوم اعصاب، اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهد که به ارتقا در تشخیص و درمان اختلالات منجر می‌شود.

یک روانپزشک خوب باید از تجویز داروهای گران قیمت که ممکن است بیمار نتواند آن ها را تهیه و یا ادامه دهد بپرهیزد. مگر آن که داروهای ارزان قیمت دارای اثربخشی اثبات شده نباشند و عوارض قابل توجهی داشته باشند و یا ثابت شود کمتر موثرند. روانپزشک خوب باید در برابر مدهای دارویی محتاط باشد مگر آن که شواهد محکمی در مورد اثربخشی آن‌ها موجود باشد.

 

روانپزشک و تشخیص بیماری های روانپزشکی

همانطور که گفته شد، روانپزشک، پزشکی است که تخصص او در زمینه سلامت روان می باشد. روانپزشکان برای ارزیابی هر دو جنبه روحی و جسمی مشکلات روانی صلاحیت دارند. اشخاص مختلف هر کدام به علت های گوناگونی به دنبال کمک های روانپزشکی می باشند؛ این مشکلات گاه می تواند ناگهانی ایجاد شود، مانند توهم های وحشتناک، حمله اضطراب، افکار خودکشی یا شنیدن صداها، یا ممکن است طولانی مدت تر باشد، مانند احساس غم، نا امیدی یا اضطراب که عملکرد زندگی را دچار مشکل می کند.

تشخیص بیماری چگونه انجام می شود؟

ارائه شرح حال از وضعیت جسمی و روانی بیمار و همچنین مجموعه کاملی از آزمایش های پزشکی و روانی همراه با گفت و گو و مشاوره با بیمار، می تواند در تشخیص بیماری به روانپزشک کمک کند. هنگام مراجعه بیمار به متخصص اعصاب و روان، رابطه پیچیده ای که بین بیماری های عاطفی و پزشکی دیگر و همچنین عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی که وجود دارد، توسط روانپزشک تشخیص داده می شود. ارزیابی داده های پزشکی و روانپزشکی جهت تشخیص بیماری افراد منجر به تهیه یک برنامه درمانی موثر می گردد.

روش های درمانی روانپزشک

در این بخش از مقاله، به شیوه های مختلف درمانی که یک روانپزشک ارائه می دهد، می پردازیم:

روان درمانی طولانی مدت برای بیماران مبتلا به مشکلات شخصی، کلیه تشخیص ها از جمله مواردی که به دارو نیاز دارند، در نظر گرفته می شود. برای مثال درمان اضطراب با روان درمانی روشی است که از درمان شناختی رفتاری و درمان مواجهه ای در آن استفاده می شود، و در آن می توان یک نوع درمان یا را به تنهایی یا در ترکیبی با انواع دیگر روش های درمانی مورد استفاده قرار داد.

روان درمانی فردی

روانپزشکی سالمندان

ارزیابی و درمان بیماران 65 سال به بالا با علائم اضطراب، افسردگی، علائم رفتاری زوال عقل و سایر اختلالات روانپزشکی که در نتیجه اثرات بیولوژیکی و روانی پیر شدن افراد می باشد.

عوارض رفتاری یا روانی که ناشی از اعمال جراحی مغز و اعصاب می باشد، که به علت اختلالات عصبی مانند اختلالات حرکتی، صرع، ضربه مغزی یا سکته انجام می گیرد.

عوارض احتمالی جراحی مغز و اعصاب

زوج درمانی و خانواده

ارزیابی مشکلات رابطه و درگیری های زناشویی، طلاق، ازدواج مجدد و مشکلات والدین

 

ارزیابی و معالجه بیمارانی که به علت مصرف مواد مخدر، داروهای روانگردان و مشروبات الکی دچار علائم روانشناختی یا رفتاری شده اند.

درمان سوء مصرف مواد مخدر و داروهای روانگردان

 

وسواس فکری

ارزیابی و درمان روانپزشکی برای بیمارانی که مبتلا به تشخیص اولیه اختلال وسواس مانند خرید اجباری، چیدن پوست و … می باشند.

 

ارزیابی و درمان اختلالات روانپزشکی خاص زنان و علائم رفتاری یا روانی مربوط به افسردگی بعد از زایمان، ناباروری و مشکلات بارداری

سلامت روان بانوان

 

افسردگی

مشاوره ثانویه و مدیریت مداوم بر داروهای تجویزی اختلالات خلقی در هر دوره از بیماری افسردگی

 

مشاوره ثانویه، ارزیابی و مدیریت دارو در مورد انواع اختلالات بیماری دو قطبی

اختلالات دو قطبی

 

اختلالات هوشیاری

مشاوره و مدیریت دارو برای بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و روانپزشکی

 

 

روش درمان دارو درمانی، معمولا پر عارضه ترین شیوه درمان می باشد  که گاهی اوقات چاره ای جز انتخاب این شیوه نمی باشد .انواع روش های درمانی که روانپزشک ارائه می دهد، عبارتند از :

  • نوروفیدبک
  • بیوفیدبک
  • شناخت درمانی
  • رفتار درمانی
  • روان درمانی شناختی
  • رواندرماني تحليلي
  • رفتار درمانی دیالکتیکی
  • وموارد دیگر

مشاوره و روان درمانی فردی

در مشاوره یا روان درمانی فردی، سعی بر این است که مشاور یا روانپزشک در شناخت بیشتر فرد نسبت به خودش و دیگران کمک نماید تا او آگاه تر شد و بتواند بهترین و مناسب ترین تصمیم ها را در مسیرهای مختلف زندگی خود بگیرد.

مراحل مشاوره فردی

 

 
 

فاز اول:

شروع ایجاد رابطه با درمانگر

 
 
 
 

فاز دوم:

شناسایی (کاری که باید انجام دهید)

 
 
 
 

فاز سوم:

کار کردن و پیشرفت

 
 
 
 

فاز چهارم:

حل مشکل و خداحافظی

 
 

 

روان درمانی

روان درمانی، زمانی انجام می شود که فرد درگیر مشکلات زندگی، رابطه، کار یا یک نگرانی از سلامت روان باشد. به ویژه زمانی که فرد بیش از چند روز رنج و ناراحتی زیادی داشته باشد. روان درمانی برای بهبود بیشتر مشکلات روان کارایی دارد. در روان درمانی بیمار با روان درمانگر، روانشناسان یا مشاوران گفت و گو می کند. اختلالاتی مانند اختلالات خلق و خو، اختلالات خوردن، اعتیاد، اختلال شخصیت بدبین (پارانوئید)، اسکیزوفرنی و … توسط روان درمانی درمان می شود.

زوج درمانی

زوج درمانی، یکی از روش های روان درمانی است و برای زوجینی که زندگیشان دچار بحران یا مشکل شده است و نمی توانند با هم به تفاهم برسند، توصیه می شود. طی جلسات زوج درمانی، مشکلات زوجین بررسی می شود و راه حل مناسب توسط روان درمانگر برای حل مشکل ارائه می شود. به عبارت دیگر، زوج درمانی راه حلی است که برای افرادی که قادر به حل مشکلات و تعارض و کشمکش های میان خود نیستند و ناگزیر به دنبال ارتقا ارتباط خود با همسرشان هستند در نظر گرفته می شود. یکی از راهکارهایی که زوج درمانی به افراد ارائه می دهد، این است که زوجین نگاهی واقع بینانه به تمام مشکلات خود  داشته باشند و در پی راه حلی برای نجات و رهایی از مشکلات و دغدغه های خود باشند.

 

افسردگی

ممکن است فرد احساس بی علاقگی نسبت به کارهایی که قبلا از آن ها لذت می برده پیدا کند یا به احساساتی چون غمگین بودن طولانی مدت، کاهش تمرکز، خستگی بیش از حد، احساس پوچی و بیهودگی و حالت هایی از این قبیل دچار شود که این ها می تواند نشانه های افسردگی باشد. اختلال افسردگی یک ضعف نیست که با چند روز مراقبت برطرف شود، بلکه پیگیری و درمان طولانی مدت، مراقبت و پایش مداوم می خواهد.

علائم افسردگی

هر تغییر احساس و نوسان خلق و خو نمی تواند نشانه اختلال افسردگی اساسی باشد. برای تشخیص دقیق افسردگی می بایست به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه نمایید. از علائم افسردگی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • تغییرات خواب
  • خشم و تحریک پذیری
  • احساسات درماندگی و ناامیدی
  • فقدان انرژی
  • احساس از خودبیزاری
  • احساس غم و پوچی
  • دردها و رنج های ناشناخته
  • مشکلات عدم تمرکز
  • تغییرات وزن و اشتها
  • رفتارهای عاری از حس مسئولیت
  • کاهش قدرت تصمیم گیری
  • عذاب وجدان یا احساس گناه برای کارهای کوچک گذشته

اگر چه افسردگی اغلب خود را با کاهش واکنش و فعالیت، سستی و بی رمقی نشان می دهد، گاهی نیز ممکن است با پریشان حالی و بی قراری ظاهر شود. حدود یک سوم افراد مبتلا به اختلال افسردگی عمده، علائم بی قراری و پریشانی فیزیکی را از خود نشان می دهند. از آنجایی که افسردگی پیچیده است و روی بسیاری از سیستم های بدن تاثیر می گذارد، علائم زیادی به دنبال دارد که میزان آن از فردی به فرد دیگر متغیر است.

 

اختلال وسواس

 

در فردی که دچار اختلال وسواس فکری و عملی است، افکار ناخوشایند و بی ربط به طور دائمی سراغ فرد می آید و او در نتیجه رنج ناشی از این فکر و عدم توانایی در بیان این رنج، احساس نیاز می کند که یک رفتار خاص را دائما تکرار نماید.

انواع وسواس

وسواس فکری

فکری که فرد علیرغم میل خود به طور مرتب در ذهن خود به آن مشغول است و قادر به رهایی از آن نیست و همیشه در تلاش است به نتیجه ای برسد که چنین نتیجه ای هیچگاه حاصل نمی شود. در نتیجه، فرد در مسائل و امور مختلف زندگی خود نمی تواند هیچ تمرکزی داشته باشد. وسواس فکری می تواند در ارتباط با وقایع گذشته و یا کارهایی که در حال حاضر در دست اقدام دارد شامل شود، اما هیچوقت به هیچ نتیجه عملی نرسد. نمونه ای از وسواس و افکار مزاحم عبارتند از :

  • رفتار حال یا گذشته
  • اندیشه درباره بدن
  • افکار افراطی

وسواس فکری عملی

وسواس فکری یعنی فشار یا اجبار فکری که شخص را به انجام و یا تکرار یک عمل وا میدارد. شستن دست به کرات، با وجود اینکه او می داند این عمل غیرمنطقی است، اما قادر به توقف آن نیست. گاهی اوقات ممکن استیک فرد وسواسی ساعت های طولانی را در حمام بگذراند. کاهی اوقات وسواس فکری عملی ممکن است بسیار خطرناک شود؛ مانند وسواس اقدام به خودکشی یا دگرکشی

برخی از وسواس های عملی عبارتند از :

  • شستشوی مکرر که بیشتر بین بانوان دیده می شود.
  • رفتار منحرفانه مانند اجبار به دزدی در افرادی که هیچ گونه نیاز مالی ندارند.
  • دقت وسواسی مانند منظم کردن بیش از اندازه وسایل.
  • شمردن مانند شمردن پله که اشتباهی در این امر صورت نگیرد.
  • راه رفتن اجباری به صورتی که شخص اصرار دارد که تعدادقدم ها معین و طبق ضابطه باشد.

 

چه داروهایی توسط روانپزشک تجویز می شود؟

برای درمان بیمارانی که به متخصص اعصاب و روان مراجعه می کنند، ممکن است با توجه به بیماری آن ها با صلاحدید داروها تجویز شود یا درمان های دیگری مانند درمان با تشنج الکتریکی که شامل اعمال جریان الکتریکی بر روی مغز است و بیشتر در درمان افسردگی شدید کاربرد دارد، استفاده شود و برای زمانی است که بیمار به درمان های دیگر پاسخ نداده باشد یا از نور درمانی برای درمان مبتلایان به افسردگی فصلی استفاده شود. روانپزشکان معمولا داروها را به همراه روان درمانی تجویز می کنند. از انواع داروهایی که برای بیماری های مختلف تجویز می شوند عبارتند از :

داروهای-روانپزشکی
  • آرام بخش ها و ضد اضطراب ها که برای درمان اضطراب و بی خوابی استفاده می شود.
  • داروهای ضد روان پریشی که برای درمان علائم روانی (توهمات در بیداری)، اسکیزوفرنی و اختلالات دو قطبی استفاده می شود.
  • داروهای ضد افسردگی که برای درمان افسردگی، اختلال هراس، اضطراب، اختلال وسواس فکری، اختلال شخصیت مرزی و اختلالات خوردن تجویز می شود.
  • هیپنوتیزم که برای القا و حفظ خواب تجویز می شود.
  • تثبیت کننده حالت که برای درمان اختلالات دو قطبی استفاده می شود.

  ضروت مراجعه به روانپزشک

بارها این مشکل برای اشخاص به وجود آمده است که در اثر عوامل مختلفی نظیر طلاق، مشکلات خانوادگی و یا پولی با ذهن پریشان خود نمی دانند چیکار کنند، این اشخاص نه تنها خودشان در زندگی با مشکلاتی روبرو می شوند بلکه در جامعه به دلیل ناراحتی که برایشان پیش آمده است رفتاری مناسبی ندارند، به همین دلیل اگر این اشخاص هرچه سریعتر مشکلات خود را حل نکنند و یا ذهن خود را از مشکلات و ناراحتی آزاد نسازند در آینده مشکلات جدی برایشان به وجود می آید.

حال این سوال به وجود می آید که نزد چه روانپزشکی مراجعه نمایند ؟ یک روانپزشک خوب چه خصوصیاتی دارد ؟ بهترین روانپزشک را چه زمانی و براساس چه معیارهای تعیین می توان کرد.

انسان متشکل از جسم و روان می باشد که بر هم تاثیر گذار می باشد. در صورتی که جسم بیمار شود بر روح و روان تاثیر گذاشته و آن را تحت الشعاع قرار می دهد، وقتی که فرد دچار اختلال روحی شود بر جسم اثر گذاشته و در مواردی منجر به بیماری های خطرناک می شود. این جمله که اکثر بیماری های جسمی انسان منشا روحی و روانی دارد بی مورد نیست و توسط مطالعات وسیعی که در علم روانپزشکی صورت گرفته تا حدودی این موضوع به اثبات رسیده است. همانطور که جسم نیاز به مراقبت دارد، روان انسان نیز نیاز به نگهداری دارد. وقتی فردی به بیماری دچار می شود، برای درمان آن به پزشک می رود. روان انسان نیز در مقابل مشکلات آسیب پذیر بوده و برای درمان نیاز به روانپزشک و متخصص اعصاب و روان دارد.

دلایل مراجعه به روانپزشک

بسیاری از افراد بر این باورند که وقتی به روانپزشک مراجعه می کنند، پزشک از تمامی رازها و مواردی که در درون فرد اتفاق می افتد با خبر است و کار او را با افراد غیر متخصص در این زمینه اشتباه می گیرند. در گذشته افراد به صورت قبیله ای زندکی می کردند و پیوند خانواده ها به گونه ای بود که از هم گسسته نمی شد. با مدرن شدن جوامع، نقش خانواده در جامعه کمرنگ شد و فرزندان به دنبال روش های نوین برای زندگی رفتند که یکی از پیامدهای آن گسیختن خانوده می باشد. همچنین فردی که از خانواده وارد جامعه می شود با خیل وسیعی از فرهنگ و افکار و الگوهای متفاوت آشنا می شود که برای فرد مشکلاتی را در روابط با افراد به همراه دارد. نگرش جوانان با این دیدگاه تغییر کرده است و در رابطه با والدین خود دچار تعارض می شوند. بهترین روانپزشک به بررسی رفتار با توجه به صحبت ها و رفتارهای فرد می پردازد و در صورت وجود اختلال روانشناسی از دارو برای بهبودی استفاده می کند. بهترین روانپزشک در تهران افراد را به 3 دسته تقسیم می کند که به روانپزشک مراجعه می کنند:

بهترین-زمان-مراجعه-به-روانپزشک
  1. گروهی که دارای وسواس فکری و عملی هستند افرادی که دائم نگران شده و این حالت را به دیگران انتقال می دهند.
  2. افرادی که خود مشکل درونی داشته ولی حاضر به قبول آن نیستند و آن را به دیگران فرافکنی می کنند. این افراد در صورتی که در روابط خود با افراد رفتاری ببینند که برخلاف میلشان باشد مشکل را از دیگران می دانند.
  3. افرادی که دارای مشکلات حاد روانی بوده ولی حاضر به قبول این مشکل نیستند و باوری به روانپزشک ندارند. این افراد با اجبار اطرافیان و از راههای قانونی مجبور به مراجعه به روانپزشک می باشند.
  1.  

چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کرد ؟

قبل از پاسخ به این سوال باید بدانیم، روانپزشک چه وظایفی برعهده دارد؟ رشته روانپزشکی یا تخصص اعصاب و روان یکی از تخصص های پزشکی است. اساسا فرد بعد از گذراندن 7 سال دوره پزشکی عمومی و فارغ التحصیل شدن از رشته پزشکی وارد رشته روانپزشکی می شود، و پس از  4 سال دوره تخصص را  به پایان می رساند. در طی این دوره روانپزشکان آموزش های مختلفی را می بیند. یکی از این آموزشها این است که فرد توانایی یابد که مراجعه کننده خود را از لحاظ ذهنی به دقت ارزیابی کند تا بتواند اهمیت و شدت اختلال رفتاری، عاطفی و هیجانی بیمار را تشخیص دهد. در این حین، فرد باید به تاریخچه و سوابق پزشکی- روانپزشکی مراجعه کننده توجه کند. زیرا در هم در تعیین تشخیص و هم در درمان موثر می باشد.

 

دوره های روان درمانی

بسیاری از همکاران روانپزشک دوره های مختلفی از روان درمانی را سپری می کنند. با گذراندن این دوره ها روانپزشک تبحر می یابد تا به بیماران خود خدمات بهتری ارائه دهند. روان درمانی انواع خاص بسیاری دارد و تقسیم بندیهای مختلفی بر مبناهای مختلف برای آن صورت گرفته است. از یک تقسیم بندی که طول زمانی روان درمانی مورد توجه بوده روان درمانی را به دو نوع بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم بندی کرده اند. در تقسیم بندی دیگری بر حسب تعداد ا فراد شرکت کننده در روان درمانی دو نوع روان درمانی فردی و روان درمانی گروهی را معرفی کرده اند.

روان درمانی به طورکلی فرایندی است که یک روانپزشک به بررسی وضعیت روانی مراجع خود می‌پردازد و با رسیدن به درک کامل از مشکل او کمک می‌کند تا فرد بتواند آرامش خود را به دست بیاورد و عملکرد خود را در طول زندگی حفظ کند. جالب است بدانید که جلسات روان درمانی تنها به افراد مبتلا به اختلالات روانی اختصاص ندارد و همه افراد برای ارتقای سطح کیفی زندگی خود می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

مشخصات بهترین روانپزشک

از آنجایی که رشته روانپزشکی با روان فرد سر و کار دارد، لذا دانش بسیار گسترده و البته نوپایی است و نیاز به گذراندن دوره های طولانی آموزشی دارد.

دانش و مهارتهایی که برای روانپزشکی مورد نیاز می باشد و اساسا فرد علاوه بر اینکه آموزه های علمی خود را توسعه دهد به لحاظ شخصیتی نیز باید دارای ویژگی هایی باشد :

  • علاقه زیاد به انسان ها و حل مشکلات آنها
  • داشتن صبر و حوصله
  • رازداری که از اصول پزشکی می باشد و در رشته روانپزشکی دارای اهمیت بیشتری می باشد .
  • مهارت های ارتباطی
  • مهارت های شنیداری و گفتاری مناسب
  • توانایی حل مساله

زمان مراجعه به روانپزشک

در ادامه به برخی موقعیت هایی که نیاز به مراجعه دارند اشاره می شود :

  • اضطراب های مقطعی مانند اضطراب امتحان می تواند یکی از علل مراجعه به روانپزشک باشد. برخی افراد از حضور در جلسه امتحان دچار این حالت می شوند که برای برطرف کردن این مشکل به روانپزشک مراجعه کنند.
  • به اختلالاتی مبتلا شده اید که پزشکان هیچ منشایی برای آن شناخته اند.
  • اگر مدت زیادی دچار غم و اندوه شده اید و حتی با تغییر شرایط محیطی نیز بهبود نمی یابید .
  • زمانی که فرد وسواس های آزاردهنده ای دارد که به تنهایی از پس آنها برنمی آید.
  • هنگامی که فرد به اختلال حادی مانند افسردگی، وسواس، اضطراب و خلق بالا مبتلا می شودو…

روانپزشک، با توجه به آموزه های خود سعی در کمک به مراجعه کننده دارد و در صورت صلاح دید از مشاوره و روان درمانی برای بیمار و مراجع خود استفاده خواهد کرد. گاهی اختلال شدیدتر می باشد به نحوی که نیاز به بستری و درمان جدی تری دارد که در حوزه درمان بیمارستانی روانپزشکی می باشد و در حوزه سرپایی قرار ندارد.

کلام آخر

در این مقاله قصد داشتیم اطلاعات مهمی را در زمینه تخصص بهترین متخصص اعصاب و روان و بررسی ویژگی ها و نحوه انتخاب او برای بهره گیری از انواع خدمات درمانی مربوطه در اختیار خوانندگان قرار دهیم. در آخر توصیه می کنیم که برای درمان انواع اختلالاتی که تجربه می کنید، حتما به یک دکتر متخصص اعصاب و روان خوب مراجعه نمایید، تا توانمندی روانپزشک بتواند موفقیت نتیجه درمان را برای شما تضمین کند.

سوالات متداول روانپزشکی

 

دکتر سعید انصاری

اطلاعات علمی و حرفه ای دکتر سعید انصاری: ● دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان با نمره ممتاز ● مسئول آموزش دانشجویان پزشکی در بخش روانپزشکی ● مسول مرکز درمان سومصرف مواد (MMT) بیمارستان ● برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوع اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی ● دوره تخصصی زوج درمانی زیر نظر دکتر سامرند سلیمی ● دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران ● دارای گواهینامه تخصصی نوروفیدبک ● همکاری با رادیو سلامت ● دوره تخصصی سکس تراپی ● انجام مطالعات مختلف و نوشتن مقالات متعدد در زمینه روانپزشکی ● برگزاری کارگاه های مختلف خانواده درمانی، زوج درمانی، فرزندپروری و مشاوره پیش از ازدواج و … ● عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران
دیدگاه ها
  1. امیر - می 6, 2021 در 7:47 ب.ظ

    مردی ۶۰ ساله ام که مدتیست تیکهای شدید عصبی دارم که بیقرارم کرده و البته سابقه افسردگی نیز دارم چه کنم؟

    پاسخ
    • admin - می 6, 2021 در 7:48 ب.ظ

      سلام نياز به درمان تركيبي دارو و شناختي رفتاري است لذا جهت ويزيت و اخذ دارو به روانپزشك مراجعه نماييد همچنين به مشاوره فردي روانشناختي مستمر جهت كاهش تكانه هابپردازيد موفق باشيد

      پاسخ
  2. سارا - می 6, 2021 در 7:49 ب.ظ

    سلام،من یه مدته خیلی زود عصبی میشم و از کوره درمیرم،حوصله حرف زدن ندارم،احساس خستگی میکنم،دلیلش چی میتونه باشه

    پاسخ
    • admin - می 6, 2021 در 7:50 ب.ظ

      با سلام با توجه به موارد ذكر شده ، ابتدا شرح حال كامل بايد از شما گرفته بشه از جمله زمان شروع علائم و شدت علائم و موارد ديگر … كه بعد از شرح حال كامل به تشخيص برسيم و درمان مناسب براي شما شروع شود

      پاسخ
  3. رهام - سپتامبر 15, 2021 در 12:29 ب.ظ

    سلام من ۱۶ سالم هستش و بیماری وسواس فکری عملی دارم ، جدیداً افکار پارانوییدی هم دارم میخواستم ببینم قابل درمان هستن و چجوری درمان میشه ؟

    پاسخ

پاسخ

تماس سریع