همه چیز درباره بیماری پارانویا

پارانویا

امروزه بسیاری از افراد در کشورمان به نوعی از پارانویا رنج می برند. شاید اخبار و حوادث روزنامه ها را مطالعه کرده باشید و هر روزه شاهد یک جنایت و یا حادثه به دلیل باورهاى نادرست یک فرد باشید. پارانویا به معنای اضطراب و احساس ترس شدید و افکار آزار و اذیت ، تهدید و توطئه از سوی دیگران می باشد. این علامت در بسیاری از اختلالات روانی خود را نشان می دهد.

زمانی که افکار و باورهای غلط آنقدر شدت می یابند که هیچ چیز حتی شواهد عینی نمی توانند این افکار و باورها را تغییر دهند، پارانویا تبدیل به نوعی از هذيانات می شود. زمانی که فرد تنها به پارانویا مبتلاست ولی علائم دیگری مانند توهمات دیدن و شنیدن وجود ندارد، اختلالاتى مثل افسردگى و اختلال هذيانى و شخصيتى و … مطرح است.

در موارد خفیف این بیماری افراد می توانند یک زندگی تقریباً معمولی داشته باشند ولی احتمالاً برخی فعالیت های آنها محدود شده و تا حدودی گوشه گیر می شوند.

پارانویا

علائم پارانویا

یکی از علائم مهم پارانویا عدم اطمینان و شک و بدبینی قوی به افراد است به طوری که احساس ترس و عصبانیت شدید دارند و گویی به آنها خیانت شده است. این افراد نمی توانند آرامش داشته باشند و فرد مورد نظر را ببخشند. مدام در این فکر هستند که از آنها سوء استفاده می شود.

علت پارانویا

پارانویا می تواند ناشی از بیماری های روانی مختلفی باشد. گاهی افکار و احساسات پارانوئیدی ناشی از وقایع و روابط در زندگی شخصی فرد می باشد. به این ترتیب فرد گوشه گیر تر می شود و برای رهایی از این افکار نمی تواند از دیگران کمک بگیرد.

هذيان چیست؟ به معنای پافشاری فرد بر باوری عجیب است این در حالی است که شواهد چیز دیگری را نشان می دهد.
اختلال توهم چیست؟

اختلال هذيانى به معنای بدبینی شدید می باشد. برخی از این باورها از لحاظ منطقی امکان پذیر نیستند. برای تشخیص اين اختلال علائم مربوطه باید بیش از یک ماه مشاهده شوند.

دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای درمان اختلالات روانپزشکی استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با روانپزشک خوب در تهران روشماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

درمان پارانویا

برای درمان پارانوئید از روش های دارودرمانی و شناخت – رفتار درمانی کمک گرفته می شود. کلیدی ترین روش برای درمان پارانویا ساخت یک رابطه سرشار از اطمینان و مشارکتی به منظور کاهش تاثیر افکار آسیب رسان و تقویت مهارت های اجتماعی می باشد. درمان بیماران پارانوئید با توجه به خصومت شدید، حساسیت و جبهه گیری فرد بسیار سخت می باشد.

در اغلب مواقع روند بهبود بیماری بسیار آهسته رخ می دهد. با در نظر گرفتن روند کند درمان این را به خاطر بسپارید که این بیماری خطرات جبران ناپذیری دارد و حتماً باید برای درمان به موقع اقدام مناسب گردد.

نتیجه گیری

اختلال شخصیت شکاک و اختلال روانی هذيان یا پارانویا در موارد شدید تر می تواند حتی خطر جانی داشته باشد. بنابراین در صورتی که نشانه های این بیماری را در خود و یا نزدیکان خود مشاهده می کنید سریعاً به یک روانپزشک مراجعه کنید. جدی نگرفتن این بیماری در آینده می تواند موجب پشیمانی گردد. این بیماری مانند بیماری های دیگر روانی قابل درمان هستند فقط شاید روند درمانی به آهستگی پیش رود.

منبع : http://www.mentalhealthamerica.net/conditions/paranoia-and-delusional-disorders

4 × دو =