آرشیو ماهانه: سپتامبر 2018

فوبیای مدرسه

فوبیای مدرسه یا School Phobia چیست؟ فوبیای مدرسه به معنای ترس بیش از حد و غیر قابل کنترل از مدرسه می باشد. آیا این مورد قابل حل شدن است؟ یک کودک در صورتی که تکالیفش را انجام نداده باشد و یا با یکی از همکلاسی هایش مشکلی داشته باشد، شاید به بهانه های مختلف از رفتن به مدرسه سر باز زده و از مدرسه رفتن بترسد. این موارد و مشابه آنها با فوبیای مدرسه متفاوت است. در کودکان مبتلا به فوبیا مدرسه، کودک به طور کلی و همیشه از مدرسه رفتن ترس شدید دارد و این ترس مشکلات عدیده ای را برای وی به وجود می آورند.
در مواردی راه رفتن در حیاط مدرسه به دلیل بزرگ بودن محوطه، شمار افراد زیادی که در محل هستند و احساس گم شدن در مدرسه برای کودک ترسناک است. کودکان مبتلا به این بیماری حتی از فکر کردن و تصور مدرسه رفتن هم وحشت زده و پریشان می شوند. بسیاری از آنها دور شدن از خانه، پدر و مادر وحشت زده شان کرده و دچار استرس بیش از حد می شوند. دیگر علائم این اختلال ؛ افسردگی، علائم و دردهای فیزیکی و بد اخلاقی بی دلیل می باشد.

فوبیای مدرسه

خودداری از مدرسه رفتن

کودکان مبتلا به فوبیای مدرسه، همواره سعی در ترغیب والدین خود دارند تا به آنها اجازه دهند که در منزل بمانند. این بچه ها علائمی مانند سر درد، دل درد یا دیگر امراض جسمانی را احتمالاً تجربه کرده ولی این علائم در حقیقت نتیجه استرس و اضطراب و افسردگی بیش از حد است.
کودکانی که فوبیای مدرسه دارند با کودکانی که از مدرسه فرار می کنند تفاوت دارند. کودکانی که از مدرسه فرار می کنند از محیط مدرسه ترس ندارند، بلکه غیبت از مدرسه را از والدین خود پنهان کرده و رفتار های هنجار شکنانه دارند. این کودکان از انجام تکالیف خود امتناع می کنند ولی کودکان درگیر فوبیای مدرسه کاملاً تفاوت دارند. آنها اگر بتوانند به مدرسه می روند ولی ترس مانع آنها می شود.

کودکانی که فوبیای مدرسه دارند با کودکانی که از مدرسه فرار می کنند تفاوت دارند. دکتر انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای درمان استرس در کودکان استفاده می کند . برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

درمان فوبیای مدرسه

درمان فوبیای مدرسه نیازمند درمان های حرفه ای بوده و والدین نمی توانند این مشکل را برطرف کنند. روانپزشک می تواند با تکنیک های روان درمانی به مشکلات زیر پی ببرد:
– تشخیص مشکلات اضطراب و استرس در کودک
– مشکلاتی مانند قلدری کردن کودک
– میزان سختی موارد آموزشی
– مشکلات خانوادگی و مشاجرات درون خانواده
– بررسی وجود مشکل شدید روانی
همچنین روانپزشک مشکلات و دردهای جسمی کودک را بررسی می کند و روند درمان را آغاز می کند.
منبع : https://study.com/academy/lesson/what-is-school-phobia-treatment-symptoms-interventions.html

مشاوره جنسی چرا و چگونه؟؟

مشاوره جنسی

همانطور كه ميدانيد مشکلات جنسی مانع ارتباط درست و سالم بین زوجین مى شود. این مشکلات بین زوجین در بیشتر موارد نیاز به جلسات تراپی و روان درمانی دارد. در صورتی که مشکل اصلی کمبود اطلاعات در رابطه با روابط جنسی باشد، می توان با مطالعه در این زمینه و مشاوره جنسی با متخصص به حل بسیاری از مشکلات پرداخت. با کامل شدن اطلاعات در این زمینه بسیاری از زوجین مشکلات سابق خود را حل کرده و پاسخ سوالات همیشگی خود را پيدا مى كنند.

مشاوره جنسی

مشاوره جنسی زنان

مشاوره جنسی برای زنان می تواند برخی مشکلات مانند موارد زیر را بر طرف کند:
– برای برخی زنان مشکلات جنسی کاملاً واضح هستند. مانند سوء استفاده جنسی، تجاوز جنسی یا آسیب های ناشی از درگیری های جنسی
– برای برخی دیگر این مشکلات خیلی واضح نبوده و تشخیص آنها کمی دشوار است. مانند مسائل احساسی حل نشده یا نارضایتی از دیگر جنبه های زندگی
– در برخی موارد نیاز است تا روانپزشک طرز تفکر زن را نسبت به رابطه جنسی کلاً تغییر دهد.
– هدف اصلی رهایی از طرز تفکر های سابق است که مانع لذت بردن از یک رابطه جنسی می شوند.
در صورتی که مشکلات جنسی در نتیجه روابط بین فردی باشد، زوج درمانی برای درمان پیشنهاد می گردد.
روانپزشک برای زوج درمانی تمریناتی به زوجین داده و به آنها کمک می کند تا مشکل شان را تشخیص داده و آن را بر طرف کنند.
– ابتدا برای مشاوره روابط بین زوجین بررسی شده تا مشکل یا مشکلات اصلی سنجیده شود.
– سپس تمریناتی برای بهبود رابطه و افزایش اعتماد بین زوجین پیشنهاد می گردد.
– در صورتی که این مشکلات با مشاوره زوج درمانی بر طرف گردند مشکلات رابطه جنسی نیز از بین خواهند رفت.

در صورتی که مشکل اصلی کمبود اطلاعات در رابطه با روابط جنسی باشد، می توان با مطالعه در این زمینه و مشاوره با متخصص به حل بسیاری از مشکلات پرداخت. دکتر انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای درمان استرس در کودکان استفاده می کند . برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

مشاوره جنسی به چه صورت است؟

مشاوره جنسی همانند ساير مشاوره های روانپزشکی بوده و مشکلات حاضر با صحبت کردن از تجربیات، نگرانی ها و احساسات درمان می شوند. با همراهی روانپزشک ترفند هایی برای غلبه بر مشکلات در موقعیت هایی که درآینده پیش می آید به زوجین آموزش داده می شود. روانپزشک نه به منظور طرفداری کردن از یکى از طرفين بلكه جهت مدیریت و کمک کردن به زوجین در جلسات مصاحبه حضور دارد.
با هر جلسه مشاوره جنسی مدیریت بهتر مشکلات و پذیرش بیشتر نگرانی های طرف مقابل به بهبود روابط کمک می کند. در این جلسات زوجین برای تغییرات لازمه تشویق می شوند.
زمانی که درمان نتیجه بخش می شود و تغییرات لازمه را ایجاد می کند و روانپزشک از بابت اینکه زوجین مشکلات احتمالی در آینده را می توانند خودشان رفع کنند دیگر نیازی به جلسات مشاوره جنسی نخواهد بود.
منبع : https://www.healthline.com/health/sex-therapy

علائم استرس در کودکان

استرس در کودکان نیز همانند بزرگسالان تجربه می شود. این استرس می تواند منابع مختلفی مانند مسائل و مشكلات مدرسه و یا مهد کودک، دوستی و روابط، توقعات والدین، معلم ها و مربیان داشته باشد. برخی از این استرس ها می توانند مثبت بوده و منجر به پیروز شدن در امتحانی خاص، مسابقه و … شود. از سوی دیگر استرس بیش از حد می تواند چالش سختی را برای کودک به وجود آورد. گاهی اوقات والدین متوجه استرس بیش از حد فرزندشان نمی شوند. در زیر به برخی از علائم استرس در کودکان اشاره می شود:

به دنبال تغییرات منفی در رفتار کودکان باشید.

شاید برای کودکان و افراد کم سن و سال تر سخت باشد زمانی که با استرس مواجه می شوند مفهوم آن را درک کرده و تا حدی با آن مقابله کنند. استرس می تواند رفتار کودکان را تغییر دهد. از جمله تغییرات رفتاری می توان به حساس شدن کودک، تغییرات خلقی، کنار کشیدن از فعالیت هایی که در گذشته با لذت انجام می داد، ابراز نگرانی، شکایت کردن بیش از حد از مدرسه یا مهدکودک، گریه کردن، عکس العمل های نگران، وابستگی شدید به یکی از والدین یا معلم، خوابیدن بیش از حد یا خیلی کم، خوردن بیش از حد یا بالعكس اشاره کرد.

استرس می تواند علائم فیزیکی داشته باشد، مانند دل درد و سر درد. در صورتی که کودک در مدرسه بیش از حد مریض می شود و از سر درد و دل درد بیش از حد شکایت دارد، می تواند نشانه ای از استرس باشد. گاهی نیز این علائم قبل از دوره امتحانات یا امتحانی بزرگ و سخت بيشتر مى شوند.

علائم استرس در کودکان

از عکس العمل های کودک نسبت به افراد دیگر آگاه باشید.

گاهی دیده شده که کودک در منزل همان رفتار طبیعی خود را دارد ولی در بیرون از منزل و در موقعیت های خاص، رفتار وی تغییر می کند. همچنین بهتر است که از مدیر، معلم یا مربی کودک در مورد رفتار و روابط وی با دیگران پرسش نمائید.

شاید برای کودکان و افراد کم سن و سال تر سخت باشد زمانی که با استرس مواجه می شوند مفهوم آن را درک کرده و تا حدی با آن مقابله کنند. دکتر انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای درمان استرس در کودکان استفاده می کند . برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

به حرف های کودک با دقت گوش دهید.

به دلیل اینکه کودک با مفاهیم دقیق کلمه ها آشنایی ندارد، امکان دارد که از کلماتی مانند نگرانی، اذیت شدن و عصبانی بودن برای بیان استرس استفاده نکند. ولی به جای اینها از جملات منفی نسبت به خودش و وقایع کلی استفاده می کند. برای مثال در صورتی که جملاتی مانند ” هیچ کس منو دوست نداره” ، “من احمقم” ، ” هیچ چیز سر گرم کننده نیست” و غیره را مکرراً از کودک می شنوید مورد را جدی گرفته و سعی کنید منبع استرس زا برای کودک را بیابید.

درمان استرس در کودکان

در صورتی که استرس بیش از حد می باشد نیازی نیست که والدین خودشان این مورد را رفع کنند. در صورت مشاهده علائم شدید استرس، بهتر است که با یک روانپزشک با تجربه مشورت کرده و از وی کمک بخواهید. روانپزشک مشکل را ریشه یابی کرده و روش های موثری را برای رفع و کنترل استرس بیش از حد به کودک و والدین آموزش مى دهد و در صورت نياز از ساير درمانهاى ضد اضطراب استفاده مى كند.
منبع: http://www.apa.org/helpcenter/stress-children.aspx

مطالب دیگر سایت: