آرشیو ماهانه: اکتبر 2018

درمان اضطراب شدید

درمان اضطراب شدید

زمانی که در موقعیت های چالش بر انگیزی مانند مصاحبه کاری، امتحانی سخت یا اولین قرار ملاقات قرار می گیرید احساس اضطراب موردی طبیعی می باشد. ولی در صورتی که احساس ترس و اضطراب بر زندگی شخصی و کاری شما تاثیر بد می گذارد، احتمالاً از اختلال اضطراب و استرس رنج می برید و برای درمان اضطراب شدید باید اقدام مناسبی صورت گیرد. اضطراب انواع مختلفی دارد و برای یافتن بهترین گزینه ی درمانی باید در ابتدا علت اضطراب و نوع آن تشخیص داده شود.

اختلال اضطراب چیست؟

اضطراب یک واکنش طبیعی به خطر می باشد. این عکس العمل در زمانی که فرد احساس خطر یا تهدید می کند و یا تحت فشار روانی بوده و یا در موقعیت های استرس زا قرار می گیرد، بروز می کند.
اضطراب متوسط لزوماً مورد بدی نمی باشد بلکه می تواند به تمرکز بهتر فرد و عملکرد به موقع وی کمک کند. ولی زمانی که اضطراب دائمی و شدید است و بر فعالیت های روزمره فرد و روابط بین فردی تاثیر می گذارد، از حدود خارج شده و با نام یک اختلال شناخته می شود.

اضطراب انواع مختلفی دارد و برای یافتن بهترین گزینه ی درمانی باید در ابتدا علت اضطراب و نوع آن تشخیص داده شود. دکتر انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای درمان اضطراب استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

علائم اضطراب

– احساس دلهره شدید
– به دنبال نشانه های خطر گشتن
– بدترین حالت را تصور کردن
– اختلال در تمرکز
– حساسیت
– احساس پوچی

ولی اضطراب می تواند برخی علائم فیزیکی هم داشته باشد:

– ضربان قلب شدید
– عرق کردن
– سر درد
– دل درد
– سر گیجه
– تکرر ادرار یا اسهال

– اختلال در تنفس
– انقباض ماهیچه
– لرزیدن بدن
استرس و بی خوابی

درمان اضطراب شدید

درمان اضطراب شدید

راه های درمان اضطراب

همه افرادی که نگرانی زیادی دارند به اختلال اضطراب دچار نیستند. احتمال دارد که فردی به دلیل برنامه ریزی فشرده و نادرست، کمبود خواب یا فعالیت بدنی، فشار روانی در خانه یا محل کار و یا حتی مصرف بیش از حد کافئین، دچار استرس و اضطراب شود.
نکته این است که در صورتی که فرد زندگی نا سالم و استرس زایی داشته باشد، به احتمال بیشتری احساس اضطراب خواهد کرد. اقدامات زیر می تواند به فرد کمک کرده تا علائم اضطراب را مدیریت کند:

– با دیگران در ارتباط باشید . تنهایی و ایزوله بودن می تواند به وخامت بیشتر اضطراب کمک کند. در حالی که با صحبت کردن راجع به نگرانی های خود با دیگران در می یابید که موضوعات اغراق آمیز نمی باشند. قرار های دوستانه ای را تنظیم کنید و نگرانی ها و مشکلات خود را در این جمع های دوستانه در میان بگذارید.
استرس خود را کنترل کنید . در صورتی که فعالیت های روزمره تان بیش از حد است، در برنامه روزانه خود تجدید نظر کرده و برخی فعالیت ها را کنسل کرده و یا فعلاً به تعویق بیندازید.
– تمرینات آرامش بخش انجام دهید . تمریناتی که به آرامش شما کمک می کنند مانند مدیتیشن، کشش ماهیچه ها یا تنفس عمیق می توانند به کاهش علائم اضطراب کمک کنند.
– به طور مرتب ورزش کنید . ورزش کردن یکی از روش های طبیعی کاهش استرس می باشد. برای بهره برداری از مزایای ورزش سعی کنید که حداقل 30 دقیقه در روز تمرینات ایروبیک داشته باشید.
– خواب کافی داشته باشید.
– مصرف کافئین و الکل و نیکوتین را قطع کنید.

درمان اضطراب شدید

در صورتی که اضطراب بر فعالیت های روزمره شما تاثیر گذارد و استرس بیش از حدی را به وجود آورد و یا علائم فیزیکی اضطراب نمود زیادی داشته باشند، باید به روانپزشک مراجعه گردد.
منبع : https://www.helpguide.org/articles/anxiety/anxiety-disorders-and-anxiety-attacks.htm

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان یا Postpartum depression (PPD) در وضعیت فیزیکی، احساسی و رفتاری زن پس از زایمان تغییراتی را به وجود می آورد. این نوع افسردگی ظرف 4 هفته پس از زایمان بروز می کند و افسردگی حادی می باشد. تشخیص این نوع افسردگی بر اساس شدت افسردگی پس از زایمان و مصاحبه تشخيصى می باشد.

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان چیست؟

این نوع افسردگی مربوط به تغییرات فیزیولوژیکی، شیمیایی و اجتماعی مرتبط با تغييرات هورمونى می باشد. در طی این بیماری تغییرات احساسی و فیزیکی ملموسی توسط فرد تجربه می شود. این نوع افسردگی توسط بسیاری از مادران تجربه می شود و خوشبختانه با دارودرمانی و روان درمانی این مشکل برطرف می گردد.
تغییرات شیمیایی که در بدن مادر اتفاق می افتد شامل افت شدید هورمون های بدن بعد از زایمان است. رابطه ی بین کاهش این هورمون ها و افسردگی مشخص نمی باشد. ولی سطح استروژن و پروژسترون که دو هورمون اصلی در زنان می باشند در طول بارداری تا 10 برابر افزایش می یابد سپس بعد از زایمان سطح این هورمون ها به طور ناگهانی کاهش می یابند.

جدا از تغییرات هورمونی، تغییرات فیزیولوژیکی و اجتماعی که مرتبط با نوزاد است احتمال افسردگی را افزایش می دهد. دکتر انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای درمان افسردگی استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

علائم افسردگی پس از زایمان

علائم افسردگی بعد از زایمان شامل مشکلات خوابیدن، تغییر در اشتها، خستگی بیش از حد، کاهش میل جنسی و تغییر در حالات روحی می باشد. از دیگر علائم افسردگی شدید بعد از زایمان می توان به احساس بی ارزشی، کاهش لذت، نا امیدی ، درماندگی و فکر خودکشی و یا آسیب به دیگران اشاره کرد.

چه کسانی بیشتر در معرض افسردگی پس از زایمان هستند؟

فاکتورهای زیادی می توانند در افسردگی پس از زایمان موثر باشند:
– سابقه افسردگی قبل از بارداری و یا در طول بارداری
– سن زن – هرچه سن پایین تر باشد احتمال ابتلا به افسردگی بیشتر است.
– دمدمی مزاجی در رابطه با بارداری
– تعداد فرزندان – هرچه تعداد فرزندان بیشتر باشد، خطر ابتلا به افسردگی بعد از زایمان بیشتر می شود.
– سابقه افسردگی یا سندرم اختلال افسردگی قبل از قاعدگی
– تنها زندگی کردن
– حمایت اجتماعی محدود
– اختلافات زناشویی

بسیاری از مادران بعد از به دنیا آوردن فرزندشان، احساسات متفاوت و گاهی ناراحت کننده دارند ولی تنها 10 درصد از این زنان به افسردگی پس از زایمان مبتلا می شوند.

در صورتی که موارد زیر پیش آید، بهتر است که به متخصص روانپزشک مراجعه شود:

– علائم بیشتر از 2 هفته به طول انجامد.
– عدم توانایی مادر در بسیاری از كارها و افت عملكرد
-عدم انطباق با شرایط روزمره
– افکار خودکشی و آسیب به خود یا نوزادش
– احساس اضطراب ، ترس و حمله پانیک در بیشتر اوقات

درمان افسردگی بعد از زایمان

از پیشنهادات زیر استفاده کنید:

– از اطرافیان خود در موارد مختلف کمک بخواهید.
– در رابطه با انتظاراتی که از خود و نوزاد دارید، واقع بین باشید.
– سعی کنید تا حد امکان فعالیت ورزشی داشته باشید. حتی بیرون آمدن از خانه و راه رفتن هم می تواند برای مادر بسیار مفید باشد.
– یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و از الکل و کافئین دوری کنید.
– با دوستان و نزدیکان خود در ارتباط باشید.
درمان افسردگی پس از زایمان با توجه به نوع و شدت علائم، متفاوت است. گزینه های درمانی شامل داروهای ضد استرس و ضد افسردگی، روان درمانی و شرکت در گروه های آموزشی و حمایتی می باشد.

منبع : https://www.webmd.com/depression/guide/postpartum-depression#1

درمان عصبانیت کودکان

درمان عصبانیت کودکان

در صورتی که کودک نداند چگونه احساساتش را کنترل کند، عصبانیت و ناراحتی اش می تواند به سرعت تبدیل به بی احترامی، پرخاشگری، بداخلاقی و مبارزه طلبی شود. در صورت عدم درمان عصبانیت کودکان در دوران کودکی مواردی مانند جنگیدن، کتک زدن و … می تواند به مشکلات جدی در بزرگسالی وی منجر شود. در صورتی که کودک شما در زمینه کنترل رفتارش ناتوان است، با فراگیری استراتژی های زیر می توان تا حدودی به وی کمک کرد:

تفاوت قائل شدن بین احساسات و رفتار

عصبانیت موردی طبیعی و یک احساس سالم می باشد. ولی بسیاری از کودکان برای تفاوت قائل شدن بین احساس عصبانیت و رفتار تهاجمی مشکل دارند. لازم است تا به کودک آموخته شود که احساس عصبانیت، ناراحتی و نا امیدی با هم متفاوت هستند. به کودکتان بگوئید که عصبانیت موردی طبیعی است ولی ضربه زدن به دیگران به هیچ عنوان طبیعی نمی باشد. به کودک بیاموزید که او مسئول رفتارش می باشد و می تواند رفتارش را کنترل کند. در حقیقت باید بداند که قدرت کنترل رفتارش را دارد.
گاهی اوقات رفتار پرخاشگرانه نتیجه ی احساسات ناراحت کننده ای مانند غمگینی، خجالت و … می باشد. صحبت کردن راجع به احساسات می تواند به کودک کمک کند تا احساساتش را بفهمد.

درمان عصبانیت کودکان

درمان عصبانیت کودکان

یادگیری مهارت های مدیریت خشم

بهترین راه برای آموختن کنترل خشم به کودک این است که طریقه ی کنار آمدن با احساسات را به وی نشان دهید. در صورتی که کودک ببیند که والدین اش در هنگام عصبانیت هیچ کنترلی بر رفتار خود ندارند این رفتار را تقلید می کند. ولی در صورتی که کودک ببیند والدین در هنگام مواجهه با مشکلات به آرامی و با ملایمت روبرو می شوند به احتمال زیاد همین رفتار را تقلید می کند.
گرچه محافظت از کودک در برابر بسیاری از مشکلات بزرگسالان مورد مهمی می باشد ولی نباید در برابر همه مشکلات به صورت مصنوعی رفتار کنید تا کودک همواره شما را خوشحال ببیند. اتفاقاً در صورتی که کودک پدر ومادرش را در برخی مواقع ناامید ببیند به وی این پیغام را می رساند که مسائل ناراحت کننده برای همه وجود دارد و مهم این است که چگونه با مسائل برخورد شود.
صحبت کردن درباره مسائل و مشکلات و چگونگی رفع مسائل و برگزیدن راه حل می تواند برای کودک بسیار مفید باشد. در صورتی که در مقابل کودک عصبانی می شوید بهتر است که مسئولیت آن را بر عهده گرفته و توضیح دهید که به جای عصبانیت چه کارهایی می توانستید انجام دهید. به کودکتان بگوئید که ” متاسفم که عصبانی شدم به جای عصبانی شدن می توانستم کمی راه بروم به جای آنکه صدایم را بالا ببرم.”

صحبت کردن درباره مسائل و مشکلات و چگونگی رفع مسائل و برگزیدن راه حل می تواند برای کودک بسیار مفید باشد. دکتر انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای روانپزشکی کودکان استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

قوانین مقابله با عصبانیت وضع کنید

بیشتر خانواده ها قوانین غیر رسمی ای برای رفتار در زمان عصبانیت دارند. برای مثال در برخی خانواده ها کوبیدن در و بالا بردن صدا مشکلی ندارد. ولی در برخی خانواده ها تحمل این موارد بسیار پایین است. بهتر است که برای خانواده قوانینی وضع شود تا در مواقع عصبانیت افراد خانواده رفتارشان را کنترل کنند. برای مثال کتک زدن، تخریب وسائل و فحش دادن جزء ممنوعيات! قرار گیرد.
منبع : https://www.verywellfamily.com/ways-to-teach-your-child-anger-management-skills-1095010

مطالب مرتبط با این مقاله:

فوبیای مدرسه

علائم استرس در کودکان

مشاوره خانواده

حل اختلافات زناشويى

حل اختلافات زناشويى

راه های بيشماری برای حل اختلافات زناشويى وجود دارد که هر کدام به نحوی تاثیرگذار هستند. اغلب مشکلات زناشویی را در صورتی که منبع اصلی مشکل درست تشخیص داده شود می توان رفع کرد. ولی در حقیقت تشخیص علت اصلی اختلاف ساده نيست! در موارد بسیار نادری پیش می آید که مشکل تنها از سوی یک نفر باشد و در اکثر موارد مشکل از هر دو طرف نشآت می گیرد.
زوجین می توانند بر سر مشکلات بسیاری مانند روابط جنسی با یکدیگر درگیر شوند. برای مثال زن احساس می کند که در طول رابطه جنسی احترام لازم را از همسر خود دریافت نمی کند و به این دلیل لذت لازم را از رابطه نمی برد. همچنین بسیاری از مشکلات کوچک می توانند در نتیجه مشکلات بزرگتر باشند.

حل اختلافات زناشويى

حل اختلافات زناشويى

در اغلب مواقع حل یکسری مشکلات ساده نمی باشد. احساسات در اصل در قلب بسیاری از مشکلات زناشویی می باشد حتی بسیاری از مشکلاتی که در ظاهر اصلاً احساسی نیستند ریشه ی احساسی دارند. شناخت نقش احساسات در بسیاری از درگیری ها، اولین اقدام مهم برای رفع اختلافات زناشویی می باشد و باید به احساسات نهفته در طرفین توجه نمود.

آیا اختلافات زناشویی مهم هستند؟

توجهی که به درگیری های زناشویی می شود با توجه به پیامد های این مشکلات بر سلامت روحی، جسمی و سلامت کلی خانواده قابل درک است. اختلافات زناشویی شروع بسیاری از مشکلات دیگر مانند اختلال غذا خوردن، مصرف الکل و افسردگی می شود.
پرخاشگری فیزیکی در 30 درصد از زوجین در آمریکا رخ می دهد که 10 درصد از آنها به جراحت ها و آسیب های جدی منجر می شوند. همچنین بسیاری از مشکلات بین زن و شوهر می تواند پیامد مخربی بر تربیت کودکان، اختلاف بین والدین و فرزندان و اختلاف بین فرزندان در خانواده داشته باشد. بنابراین این اختلافات نقش مهمی در سلامت کلی خانواده داشته و باید در اولین فرصت برای رفع آنها اقدام شود.

دکتر انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان، در جلسات روان درمانی و زوج درمانی از روش های نوینی برای درمان مشکلات زناشویی استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

دلیل اصلی اختلافات زناشویی چیست؟

برای حل اختلافات زوجین باید در ابتدا دلیل اصلی را مشخص نمود. زوجین همیشه بر سر 5 مساله اصلی که فکر می کنند دلایل اصلی اختلاف می باشد، نمی جنگند. 5 مساله اصلی شامل پول، روابط جنسی، بزرگ کردن فرزندان، خانواده زن یا شوهر و کارهای خانه می باشند. در حقیقت اختلاف بین زوجین زمانی است که یکی از طرفین یا هر دو احساس می کنند که شریک زندگی شان به وی توجه لازم را ندارد.
جدا شدن ارتباط عاطفی در اکثر روابط بین زوجین زمانی رخ می دهد که ترس و اضطراب در یکی از زوجین، این احساس را در طرف مقابل ایجاد می کند که برای همسرش کافی نمی باشد. و در پی آن اختلافات دیگر و درگیری های ثانویه به وجود می آیند.
منبع : https://www.psychologytoday.com/us/blog/anger-in-the-age-entitlement/201104/marriage-problems-why-couples-fight