آرشیو ماهانه: فوریه 2019

بیماری دوقطبی

امروزه با پژوهش های فراوانی که در زمینه روانپزشکی صورت گرفته است، حالت های روانی فراوانی در اختلال دوقطبی تشخیص داده شده است تا تشخیص و درمان این بیماری را آسان تر کنند. در گذشته اختلال دوقطبی با اسكیزوفرنی یا افسردگی اشتباه گرفته می شد. با فهم عمیق تر علائم بیماری های مختلف روانی می توان به تشخیص دقیق تر بیماری ها کمک کرد.

یکی از مهم ترین ابزارها برای درمان بیماری دوقطبی گفت و گو با روانپزشک و صحبت کردن راجع به تغییرات خلق و خوی، رفتارها و عادات زندگی است. همان طور که معاینه فیزیکی سلامت کلی بیمار را مشخص می کند، روانپزشک هم برای تشخیص بیماری روانی باید تمامی علائم بیماری را از زبان بیمار بشنود.

بیماری دوقطبی

اختلال دوقطبی چیست؟

اختلال دوقطبی یک نوع بیماری روانپزشكى است که باعث تغییر حالات روانى شدید می شود. این تغییر شدید بر سطح انرژی فرد، توانایی تمرکز و تفکر و … تاثیر می گذارد. افرادی که به اختلال دوقطبی مبتلا هستند در فواصل زمانی متفاوت، دو فاز کاملاً مختلف را تجربه می کنند؛ فاز مانیک که در این بیماری به شیدایی معروف است و فاز افسردگی. این حالات روانى با تغییرات معمول در حالات روانى افراد کاملاً متفاوت است.

این بیماری در هر سنی می تواند رخ دهد ولی معمولاً در سن حدود 25 سالگی خود را نشان می دهد. در موارد نادری در کودکان و نوجوانان هم این اختلال دیده می شود. بیماری دوقطبی هر دو جنس زن و مرد را به طور یکسان درگیر می کند. طی مطالعاتی که صورت گرفته است حدوداً 83 درصد از موارد گزارش شده به بیماری دوقطبی شدید و حاد مبتلا هستند.

در صورتی که این بیماری درمان نگردد معمولاً به مرور زمان وخیم تر می شود. با این حال ترتیب دادن یک برنامه درمانی اصولی شامل روان درمانی و دارودرمانی و تغییرات مثبتی در سبک زندگی می تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد و این بیماران می توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.

تشخیص بیماری اختلال دوقطبی

روانپزشک برای تشخیص این بیماری روانپزشكى با توجه به نکات مهمی از علائم بیماری، شدت، طول مدت و تناوب علائم بیماری را می سنجد. اختلالات خلقی روزانه لزوماً به معنای اختلال دوقطبی نمی باشد. برای تشخیص اختلال دوقطبی سوالاتی در زمینه سابقه بیماری روانپزشكى، اختلالات خلقی یا اختلال دوقطبی در خانواده فرد پرسیده می شود.

زیرا گاهی اختلال دوقطبی مربوط به مسائل ژنتیکی است. ولی اکثر افرادی که اختلال دوقطبی دارند ژنتیکی نیست.
همچنین سوالاتی در زمینه توانایی بیان کردن علائم بیماری، روابط شخصی فرد، حافظه فرد و … پرسیده می شود.

علائم بیماری دوقطبی

ممکن است بیماری دوقطبی علائم مشترکی با دیگر بیماری های روانی داشته باشد. گاهی اختلالات خلقی نشانه بیماری های دیگر روانپزشكى می باشد مانند:

– مصرف مواد مخدر
اختلال شخصیت مرزی
– اختلالات رفتاری
– اختلال رشدی
– اختلال بیش فعالی و عدم تمرکز
– برخی اختلالات اضطرابی مانند استرس پس از سانحه

دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای درمان اختلالات روانپزشکی استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با روانپزشک خوب در تهران روشماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

نتیجه گیری

اختلال دوقطبی یکی از بیماری های روانپزشكى است که با تشخیص زودرس علائم بیماری می توان به درمان بهتر آن کمک شایانی کرد.
منبع : https://www.nami.org/learn-more/mental-health-conditions/bipolar-disorder و https://www.webmd.com/bipolar-disorder/guide/bipolar-disorder-diagnosis#1

افسردگی و روابط زناشویی

افسردگی یکی از بیماری های روانپزشكى شایع می باشد. بر طبق مطالعاتی که در آمریکا صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که از هر 20 نفر یک نفر به نوعی از افسردگی مبتلا می باشد و البته در ايران اين ميزان بسيار بيشتر است! افسردگی در هر سنی و هر جنسیتی می تواند بروز کند. انواع افسردگی به شرح زیر است:

– اختلال افسردگی مداوم ( بیشتر از دو سال )
– افسردگی و روان پریشی
– افسردگی شدید
اختلال دوقطبی
افسردگی بعد از زایمان
افسردگی فصلی
– افسردگی همراه با اختلالات اضطرابی

افسردگی علائم مختلفی را به همراه دارد و بر روابط جنسی فرد هم تاثیراتی می گذارد.

افسردگی و روابط زناشویی

علائم افسردگی در زنان

بسیاری از افسردگی ها در زنان به تغییرات هورمونی بستگی دارد. به همین دلیل افسردگی در شرایط زیر بیشتر بروز می کند:

– قبل از قاعدگی و در طول قاعدگی
– بعد از زایمان
– قبل از دوران یائسگی و در طول یائسگی

زنان در برهه های زمانی مختلفی در زندگی دچار احساس ناراحتی، بی ارزشی و عدم اعتماد به نفس می شوند. این احساسات تغییراتی را در روابط جنسی فرد می گذارد. با بالا رفتن سن، فاکتورهای فیزیکی باعث کاهش لذت جنسی می شوند. کاهش سطح استروژن در بدن و بروز تغییراتی در بدن زنان، باعث کاهش این لذت می شود. این مورد می تواند بسیار ناراحت کننده باشد.

علائم افسردگی در مردان

اضطراب، اعتماد به نفس پایین و احساس گناه از جمله عوامل اختلال جنسی در مردان است. این موارد همگی نشانه های افسردگی هستند ولی به طور طبیعی با بالا رفتن سن و موارد استرس زا در زندگی هم این نشانه ها خود را نشان می دهند. یکی از علائم افسردگی عدم لذت بردن از فعالیت های لذت بخش است. این مورد می تواند کاهش میل و لذت جنسی را توجیه کند.

داروهای ضد افسردگی در مردان مستقیماً بر ناتوانی جنسی تاثیر می گذارد. به تاخیر افتادن ارگاسم ها و اختلال در نعوظ همگی از عوارض این داروها می تواند باشد. بروز برخی مشکلات در روابط زناشویی می تواند باعث بروز احساس بی ارزشی و دیگر علائم افسردگی در زنان و مردان شود. این سیکل در وخیم تر شدن علائم افسردگی تاثیر زیادی دارد.

علل ارتباط افسردگی و روابط زناشویی

عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز باعث افسردگی می شود. این عدم تعادل در هورمون ها دلیل ژنتیکی یا اختلالات هورمونی دارد. همچنین افسردگی می تواند با دیگر بیماری ها همراه باشد. صرف نظر از علت اصلی افسردگی، این بیماری روانی می تواند باعث بروز علائم فیزیکی و هيجانى فراوانی شود. برخی از علائم افسردگی به شرح زیر است:

– احساس ناراحتی دائمی
– عدم علاقه به فعالیت هایی که زمانی برای فرد لذت بخش بوده است.
– احساس گناه و نا امیدی
– بی خوابی و خستگی
– حساس شدن و اضطراب
– احساس ضعف و درد
– عدم توانایی جنسی
– اختلال در تمرکز
– کاهش یا افزایش وزن بدون تغییر در عادات غذایی
– افکاری پیرامون خودکشی و آسیب به خود

نتیجه گیری

میل جنسی از مغز ناشی می شود و ارگان های جنسی به مواد شیمیایی که از مغز آزاد می شود، پاسخ می دهند. زمانی که افسردگی بر عناصر شیمیایی مغز تاثیر مخربی می گذارد باعث می شود که برقراری رابطه جنسی دشوار شود. این مورد در افراد مسن شدیدتر است.

منبع : https://www.healthline.com/health/depression/sexual-health#causes-and-risk-factors

انواع فوبیا

فوبیا به معنای واکنش ترس بیش از حد و غیر منطقی است. در صورتی که فردی به فوبیا مبتلا باشد با مواجهه با منبع فوبیا با ترس شدید و پانیک مواجه می شود. منبع ترس می تواند مختلف باشد برای مثال می تواند یک مکان مشخص، موقعیت، سوژه یا یک شیء باشد. فوبیا معمولاً بر خلاف اختلال اضطراب کلی، به یک موضوع مشخص مربوط است. در ادامه مقاله با ما باشید تا انواع فوبیا را با نام اختصاصی و منبع ترس توضیح دهیم.

تاثیر فوبیا می تواند خفیف تا شدید باشد. اغلب افرادی که به فوبیا مبتلا هستند متوجه ترس غیر منطقی شان می شوند ولی قادر به انجام کاری نیستند تا بر این ترس غلبه کنند. این نوع ترس ها با زندگی روزمره فرد در کار، مدرسه یا روابط شخصی اختلال ایجاد می کند. حدوداً 19 میلیون نفر در آمریکا به نوعی از فوبیا مبتلا هستند که بر زندگی شخصی آنها تاثیر گذاشته است.

انواع فوبیا

آگورافوبیا

آگورافوبیا به معنای ترس از مکان ها و موقعیت های خاصی است که نمی توان از آن ها فرار کرد. آگورافوبیا در لغت به معنای ترس از فضاهای باز می باشد. افراد مبتلا به این نوع از فوبیا از مکان های شلوغ یا گیر افتادن در مکان هایی خارج از خانه به وحشت می افتند. در اغلب موارد این افراد از موقعیت های اجتماعی دوری می کنند و در منزل می مانند. افراد مبتلا به آگورافوبیا در مکان هایی که نمی توانند از آن بگریزند دچار حمله پانیک می شوند.

فوبیای اجتماعی

فوبیای اجتماعی به معنای اختلال اضطراب اجتماعی می باشد. فرد نگرانی بیش از حدی درباره موقعیت های اجتماعی دارد که این مورد می تواند باعث گوشه گیری فرد شود. فوبیای اجتماعی می تواند به قدری شدید باشد که حتی روابط بسیار ساده در اجتماع مانند سفارش دادن غذا در رستوران یا پاسخ به تلفن هم باعث حمله پانیک شود.

انواع مختلف فوبیا

بسیاری افراد از برخی موقعیت ها یا سوژه ها ترس دارند ولی فوبیا به این معناست که ترس بیش از حد بر زندگی روزمره فرد تاثیر بگذارد. در زیر به برخی از انواع فوبیا اشاره می کنیم:

– گلوسوفوبیا – این نوع فوبیا به معنای ترس از صحبت کردن در مقابل مردم می باشد. افرادی که به این نوع فوبیا مبتلا هستند علائم فیزیکی شدیدی را تجربه می کنند و حتی از فکر کردن درباره صحبت در جمع به وحشت می افتند. درمان این نوع فوبیا شامل روان درمانی و دارودرمانی می باشد.

– آکروفوبیا – این نوع فوبیا به معنای ترس از ارتفاع است. علائم این نوع فوبیا شامل سرگیجه، عرق کردن و احساس غش کردن است.

– کلاستروفوبیا – این نوع فوبیا به معنای ترس بیش از حد از مکان های بسته است.

– آویوفوبیا – به معنای فوبیا و ترس از پرواز کردن است.

– دنتوفوبیا – به معنای ترس بیش از حد از دندانپزشک و کارهای دندانپزشکی است.

– هموفوبیا – به معنای ترس بیش از حد از خون و آسیب است.

– آراکنوفوبیا – به معنای ترس بیش از حد از عنکبوت است.

– سینوفوبیا – به معنای ترس بیش از حد از سگ می باشد.

– اپیدیوفوبیا – به معنای ترس بیش از حد از مار است.

– نیکتوفوبیا – به معنای ترس بیش از حد از تاریکی و کابوس است.

منبع : https://www.healthline.com/health/phobia-simple-specific#risk-factors

اختلال شخصیت مرزی و ازدواج

اختلال شخصیت مرزی بر روی بسیاری از روابط نزدیک و عاطفی تاثیر می گذارد. ولی این اختلال بیشترین تاثیر را در روابط زوجین و ازدواج خواهد داشت. زمانی که هر دو زوج به اختلال شخصیت مرزی مبتلا باشند رابطه بین فردی پر از آشوب و اختلاف خواهد بود. در این موارد می توان با روان درمانی و مشاوره مشکل را برطرف نمود و نیازی به جدایی و طلاق نمی باشد. در ادامه مقاله با ما باشید.

اختلال شخصیت مرزی و ازدواج

علائم اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت به مجموعه ای از احساسات و الگوهای رفتاری گفته می شود که به نظر مناسب نمی آید. علائم اختلال شخصیت مرزی به شرح زیر است:

– عکس العمل های شدید و احساسی و نامناسب
– رفتارهای تکان دهنده و نامناسب
– سابقه روابط متزلزل
– گوشه گیری و احساس پوچی
– عدم احساس یکدلی با دیگران
– احساس دائمی طرد شدن
– نوسانات خلقی شدید که برای روزها به طول می انجامد.
– اضطراب شدید، نگرانی و افسردگی
– برنامه شغلی ناپایدار
– رفتارهای پرخطر مانند رانندگی خطرناک

اختلالات و نوسانات خلقی شدید، رفتارهای تکان دهنده و عکس العمل های شدید و غیر منطقی همگی زندگی را برای این بیماران دشوار می کند و اتمام مدرسه، دوام آوردن در یک موقعیت شغلی و داشتن روابط عاطفی سالم و طولانی مدت را غیر ممکن خواهد ساخت.

مطالعاتی که بر روی افراد مبتلا به اختلال شخصیت فردی صورت گرفته نشان داده که 60 درصد از افرادی که به این اختلال مبتلا هستند ازدواج کرده اند. در ایالت متحده آمریکا 85 درصد از افراد تا سن 40 سالگی ازدواج کرده اند. بنابراین به این نتیجه می رسیم که این افراد تمایل کمتری به ازدواج کردن دارند.

اختلال شخصیت مرزی و طلاق

بر خلاف باور عموم افرادی که به اختلال شخصیت مرزی مبتلا هستند درصد طلاق بالاتری ندارند. در صورتی که فرد مبتلا به این اختلال تحت درمان قرار بگیرد و علائم بیماری کاهش یابد، می تواند ازدواج موفقی داشته باشد و والد خوبی باشد.

طی تحقیقاتی که صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که افراد مبتلا به این اختلال توانایی ضعیفی در حل مسائل دارند و مهارت های ارتباطی آن ها ضعیف است. به دلیل همین مشکلات این افراد نمی توانند ازدواج خوب و موفق و توام با آرامشی داشته باشند و همواره درگیر مسائلی پیش و پا افتاده هستند.

نتیجه گیری

ازدواج با فرد مبتلا به این اختلال می تواند چالش برانگیز و پر از استرس باشد. بنابراین در صورتی که فکر می کنید شریک زندگی آینده تان به این اختلال مبتلا است حتماً به یک روانپزشک مراجعه کنید تا بیماری طی جلسات روان درمانی، قبل از ازدواج برطرف گردد و بیمار تا حدودی بهبود یابد. جلسات زوج درمانی قبل و در طول ازدواج می تواند بسیار مفید باشد.

منبع : https://www.verywellmind.com/borderline-personality-and-marriage-425222 و https://www.psycom.net/depression.central.borderline.html