آرشیو ماهانه: می 2019

تکنیک های مدیریت زمان

تکنیک های مدیریت زمان

روتین روزمره می تواند به برقراری تعادل در زندگی افراد کمک کند. نظم در کارهای روزمره و گروه بندی برخی فعالیت های مشابه می تواند به فرد کمک فراوانی کند. گاهی اوقات فعالیت های فرد به قدری زیاد است که نیاز به برنامه ریزی و مدیریت زمانی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره تکنیک های مدیریت زمان اطلاعاتی ارائه دهیم.

تکنیک تاخیر و حذف

در برخی موارد می توان با نوشتن کارهای مهم روزانه و استفاده از تکنیک مهمی به نام چهار D ، بسیاری از کارها را اولویت بندی کرد.

– حذف کردن – آیا می توان یک کار یا فعالیت را انجام نداد و حذف کرد؟
– تاخیر – این فعالیت باید همین الان انجام شود؟ آیا می توان فعالیتی را به تاخیر انداخت؟
– محدود کردن – آیا می توان فعالیت را در مدت زمان محدود تر و کم تری انجام داد؟
– واگذار کردن – آیا می توان انجام فعالیت را به شخص دیگری واگذار نمود؟
در ادامه به تکنیک های کاربردی تر و مهارت های واقعی تر مدیریت زمان اشاره می کنیم.
برخی مهارت ها در زندگی می تواند به بهبود استفاده از زمان کمک کند.

تکنیک های مدیریت زمان

تکنیک های مدیریت زمان

هدف گذاری به روش اسمارت

برای اینکه به جایی برسید باید بدانید که به کجا می روید. همچنین نیاز است تا میزان پیشرفت خود را بیازمائید. هدف گذاری به روش اسمارت می تواند اهدافی قابل اندازه گیری، مشخص و واقع بینانه ای را ترتیب دهد تا شانس دست یابی به آن ها بیشتر شود.

لیست کارهای واجب

تهیه لیستی از کارهایی که باید انجام گیرند می تواند بسیار مفید باشد. با نوشتن این کارهای مهم ذهن تان آرام می گیرد و می توانید به افزایش تمرکز خود کمک کنید.

اولویت بندی کارها

در برخی موارد شاید نیاز باشد تا فعایت ها و کارها طبق ترتیب مشخصی انجام گیرند. همچنین برخی از فعالیت ها باید فوراً انجام گیرند و برخی از فعالیت ها را می توان به زمان دیگری موکول کرد. با یادگیری تفاوت قائل شدن بین فعالیت های مهم و اورژانسی می توانید قدم مهمی در زمینه مدیریت زمان بردارید.

خرد کردن فعالیت ها

می توانید فعالیت های بزرگ و زمان بر را به یکسری فعالیت های کوچک تر تقسیم کنید.

دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای درمان اختلالات روانپزشکی استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با روانپزشک خوب در تهران روشماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

پرهیز از به تعویق انداختن کارها

به تاخیر انداختن کارها معمولاً ترس از شکست خوردن در انجام آن ها را افزایش می دهد. ترس از انجام دادن این فعالیت بدتر از انجام دادن خود فعالیت است. بنابراین سعی کنید تا در صورتی که زمانی را برای انجام فعالیتی در نظر می گیرید، در همان زمان فعالیت را انجام دهید. همچنین دلیل به تعویق انداختن فعالیت ها را برای خود پیدا کنید.

زمانی که برای انجام هر فعالیت سپری می شود را می توانید برای خود اندازه گیری کنید. به این صورت در آینده در صورتی که کارهای مشابهی پیش آید می توانید زمان حدودی که برای انجام آن ها نیاز است را بدانید.

کمک از ابزارهای مدیریت زمان

از ابزار های سازمان دهی و برنامه ریزی کمک بگیرید. تلفن همراه می تواند برای یاداوری کردن قرار های مهم، ابزاری کارامد باشد. از تکنولوژی های جدید برای بهبود نظم در زندگی روزمره استفاده کنید.

منبع : https://www.smartsheet.com/time-management-techniques

تحلیل رفتار متقابل

تحلیل رفتار متقابل

همانطور كه مى دانيد تحلیل رفتار متقابل در برخی موارد برای روان درمانی به کار می رود و این نظریه درباره شخصیت افراد است و تصویری از ساختار روانشناختی انسان ها ارائه می دهد. شناخت این نظریه می تواند به افراد کمک کند تا در روابط متوجه چگونگی رفتار دیگران باشند. این نظریه بسیار کاربردی می تواند در سازمان ها و یا برای مدیریت هم به کار آید.

نظریه تحلیل رفتار متقابل بیان می کند که تا چه میزان رفتارهای کنونی ما ریشه در دوران کودکی ما دارد.

پایه و اساس نظریه تحلیل رفتار متقابل

این نظریه بر پایه چند نظریه اصلی پایه ریزی می شود. الگوی حالات نفسانی که به سه صورت ( والد، بالغ و کودک ) می باشند در این نظریه نقش اصلی را بازی می کنند. اگر بخواهیم حالت نفسانی را تعریف کنیم باید بگوئیم که به بروز مجموعه ای از رفتارها، افکار و احساسات مربوط به هم در یک زمان به خصوص گفته می شود که بخشی از شخصیت فرد را بیان می کند به ياد داشته باشيد الگوی حالات نفسانی کاملاً از هم جدا هستند.

تحلیل رفتار متقابل

تحلیل رفتار متقابل

الگوی حالت نفسانی بالغ

اگر رفتار، افکار و احساسات فردی در واکنش به یک موضوع کاملاً مربوط به زمان مورد نظر و مکان مورد نظر باشد و فرد از تمامی منابع توانائیهایش بهره ببرد، می توان گفت که وی در حالت نفسانی “بالغ” قرار دارد.

الگوی حالت نفسانی والد

گاهی فرد همانند یکی از والدین اش رفتار می کند و افکار و احساسات وی همانند والدین اش می باشد. در این صورت فرد در حالت نفسانی “والد” قرار دارد.

الگوی حالت نفسانی کودک

در صورتی که رفتار، احساسات و افکار فردی مانند زمان کودکی اش باشد می توان گفت که وی در حالت نفسانی “کودک” است.

روابط متقابل و استفاده از حالات نفسانی

یک فرد در زمان های مختلف می تواند در هر یک از سه حالت نفسانی مذکور قرار بگیرد. هنگام ارتباط گرفتن با دیگران می توان از هر یک از سه حالت نفسانی کمک گرفت. برای تحلیل روابط بین فردی می توان با تسلط پیدا کردن بر روی این حالات نفسانی بهترین تحلیل را انجام داد. یک اصطلاح دیگر که در نظریه تحلیل رفتار متقابل وجود دارد ” نوازش ” نامیده می شود. هر نوع عملی که درک حضور فردی دیگر در آن وجود داشته باشد نوازش نامیده می شود. برای آنکه بتوان حالت خوب و مساعد روحی، روانی و جسمی خود را حفظ کرد فرد نیاز به نوازش دارد.

دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای درمان اختلالات روانپزشکی استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با روانپزشک خوب در تهران روشماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

پیش نویس زندگی

افراد در دوارن کودکی خود داستان زندگی خود را می نویسند. این داستان ابتدا، وسط و پایانی دارد. مشخص کردن داستان زندگی در دوران طفولیت و حتی قبل از صحبت کردن، انجام می گیرد. فرد زمانی که بزرگتر می شود جزئیات بیشتری را به این داستان می افزاید. همچنین فرد می تواند این داستان را در دوارن بزرگسالی مورد بازنگری قرار دهد.
یک فرد بزرگسال از این داستان زندگی که برای خود نوشته است آگاهی ندارد ولی احتمالاً تا آخر عمر برای انجام آن کوشش می کند. به این داستان زندگی که در دوران کودکی و طفولیت نوشته شده است، پیش نویس زندگی گفته می شود.

نتیجه گیری

نظریه تحلیل رفتار متقابل نظریه بسیار جامعی می باشد که در صورتی که بخواهید بر روی آن تسلط پیدا کنید نیاز به زمان گذاشتن فراوان است. در مقالات بعدی بیشتر در این زمینه صحبت می کنیم تا دید جامع تری به موضوع پیدا کنید.

مدیریت زمان

مدیریت زمان

مدیریت زمان به فرایند سازمان دهی و برنامه ریزی زمانی بین کارها و فعالیت های روزانه گفته می شود. یک مدیریت زمان مناسب می تواند کارکردن فرد را بهبود بخشد و فرد در مدت زمان کمتر کار بیشتری انجام دهد. حتی در شرایطی که زمان فشرده است و فشار کاری بسیار بالا است می توان با مدیریت زمانی مناسب بیشترین استفاده را از زمان برد.
عدم موفقیت در مدیریت زمان می تواند به اثربخشی فرد آسیب برساند و باعث استرس و اضطراب شود.

بسیاری از افرادی که مدیریت زمان نمی کنند به نظرشان می رسد که بیست و چهار ساعت شبانه روز برای آن ها کم است به بیان دیگر فکر می کنند که زمان کافی ندارند. در حالی که تمام افراد شرایط یکسانی دارند پس چرا برخی افراد پیشرفت بیش تری می کنند و به اهداف بالاتر می رسند در حالی که برخی دیگر نمی توانند؟ پاسخ این سوال قطعاً مدیریت زمان است.

مدیریت زمان

مدیریت زمان

افراد موفق زمان شان را به مناسب ترین و بهینه ترین شیوه مدیریت می کنند. با استفاده از تکنیک های مدیریت زمان که در این مقاله به توضیح درباره آن ها می پردازیم قصد داریم تا به بهبود توانایی های شما و عملکرد موفقیت آمیزتر کمک کنیم.

مدیریت زمان مناسب نیازمند تمرکز بر فعالیت های مهم است. مشغولیت به معنای موثر بودن نیست. در حقیقت موثر بودن به معنای مشغولیت کمتر و اثربخشی بیشتر است. گذراندن یک روز بسیار شلوغ و پر از فعالیت معمولاً نتایج موثر کمتری دارد زیرا فرد تمرکز خود را بین فعالیت های بسیار متنوع و زیادی تقسیم می کند. با مدیریت زمان بهینه می توان کار را به بهترین کیفیت ممکن به سرانجام رسانید و نیازی به سختی بیشتر نیست.

دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای درمان اختلالات روانپزشکی استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با روانپزشک خوب در تهران روشماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان به معنای برنامه ریزی برای چگونگی گذراندن فعالیت های روزمره و تعیین مدت زمان مورد نیاز به هر فعالیت است. شاید برخی بر این باور باشند که یادگیری مهارت های مدیریت زمان کاری غیر منطقی به نظر می رسد ولی باید بدانید که این تکنیک ها فوائد بسیار زیادی دارند:

– بهره وری و اثربخشی بیشتر
– شهرت حرفه ای بهتر
– استرس کمتر
– افزایش فرصت های پیشرفت
– فرصت های بزرگتر برای رسیدن به اهداف کاری و زندگی

عدم موفقیت در مدیریت زمان می تواند تاثیرات بسیار مخربی داشته باشد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

– از دست دادن مهلت ها و فرصت ها
– جریان کاری غیر موثر
– کیفیت کاری ضعیف
– بد نام شدن در حرفه مشخص
– استرس بیشتر

در زیر به نکات کلیدی مدیریت زمان اشاره می کنیم:

– زمانی از روز که بهره وری بالاتری دارید را مشخص کنید و فعالیت های دشوار را در این زمان انجام دهید.

– کارهای مهم را به تعویق نیندازید.

– از انجام چند فعالیت به طور همزمان بپرهیزید.

– آرامش خود را حفظ کنید و واقع بین باشید.

نتیجه گیری

با یادگیری تکنیک های مدیریت زمان به مرور می توانید حداکثر استفاده را از زمان ببرید و بهره وری بالاتری داشته باشید. از دیگر سو می توانید به اهداف زندگی تان با آرامش بیشتری برسید.

منبع : https://www.mindtools.com/pages/article/newHTE_00.htm

راههاى برون رفت از شرايط دشوار

غلبه بر استرس

در برخی شرایط سخت زندگی افراد با استرس های زیادی روبرو می شوند که می تواند در روند زندگی آن ها اختلال ایجاد کند. در این شرایط چگونگی برخورد و بهره گیری از استراتژی های تاثیر گذار می تواند تغییر چشم گیری در زندگی فرد ایجاد کند. فرد می تواند با ورزش کردن، استراحت کافی داشتن و تمرکز بر زندگی معنوی بر بسیاری از استرس ها فائق آید ولی ما در این مقاله قصد داریم تا به آموزش یکسری تکنیک های کاربردی بپردازیم.

تاثیر نوشتن بر استرس

تا به حال شده که یک ایمیل حاوی پیام های منفی بنویسید و بعد از تمام کردن، آن را پاک کنید؟ احتمالاً بعد از نوشتن این ایمیل منفی احساس بهتری دارید و دیگر نیازی به فرستادن آن نخواهید داشت.

غلبه بر استرس

اگر از یک شرایط ناراحت کننده رنج می برید نوشتن درباره آن می تواند احساس بهتری به شما دهد. نوشتن باعث سازمان دهی افکار می شود و فرد تجربه منظم ترى خواهد داشت، همچنین نوشتن باعث آزادسازی احساسات منفی می گردد. در زیر به برخی نکات مهم پیرامون این تکنیک کاربردی می پردازیم:

  • سعى كنيد روزانه 15 دقیقه برای نوشتن زمان بگذارید.
  • درباره گرامر و هنری بودن نوع نوشتن نگران نباشید این نوشته تنها برای شما است.
  • نوشتن را به طور مستمر انجام دهید زیرا در ابتدا دردناک است ولی به مرور می تواند به بهبود احساسات فرد کمک کند.

مشکلات خود را حل کنید

در صورتی که مشکلی دارید برای خود دل نسوزانید و دیگران را سرزنش نکنید. این مورد تنها باعث می شود که فرد احساس کند هیچ قدرتی ندارد و یک قربانی است. به جای این کار می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  •  مشکلات خود را بنویسید.
  • راه حل های ممکن را بنویسید.
  • مزایا و معایب این راه حل ها را بنویسید.
  • راه حل های خوب و معقولانه را بپذیرید.
  • راه حل انتخابی را به برنامه های کوچک تقسیم کنید.
دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای درمان اختلالات روانپزشکی استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با روانپزشک خوب در تهران روشماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

افکار خود را تغییر دهید

افکار منفی را از خود دور کنید. در زیر به برخی از تکنیک ها اشاره می کنیم:

  • از خود درباره میزان واقع بینانه بودن مشکل خود بپرسید.
  • در روز برای خود زمانی را برای نگرانی مشخص کنید. هر زمان که افکار منفی به سراغ تان می آید این افکار را به زمان مخصوص به خود انتقال دهید. تا آن زمان حتماً احساس بهتری خواهید داشت.
  • بر جنبه های مثبت زندگی خود تمرکز کنید.
  • به موقعیت های سخت زندگی خود فکر کنید که از آن ها درس گرفته اید.

از حمایت دیگران استفاده کنید

گاهی اوقات می توان با کمک گرفتن از دیگران بر استرس و اضطراب خود غلبه کنید:

  •  از دیگران برای انجام فعالیت ها کمک بخواهید.
  • از دیگران حمایت عاطفی بخواهید. گریه کردن و تقسیم کردن ناراحتی ها با دیگران می تواند باعث کاهش استرس فرد شود.
  • از دیگران مشورت بخواهید.

نتیجه گیری

شرایط استرس زا می تواند فلج کننده باشد و بر زندگی فرد تاثیرات مخربی بگذارد بنابراین یادگیری تکنیک های مقابله با استرس بسیار مفید خواهد بود.

منبع : https://www.mentalhealthamerica.net/deal-better-hard-times

مطالب مرتبط با این مقاله:

عوارض استرس بر کل سیستم بدن

علائم استرس در کودکان

علائم جسمی استرس

Call Now Button