آرشیو ماهانه: جولای 2019

اختلال افسردگی عمده

افسردگی یک اختلال خلقی است که باعث ایجاد احساس غم و اندوه دائمی می شود. همچنین اختلال افسردگی عمده و یا افسردگی بالینی نامیده می شود و بر احساسات، افکار و رفتار فرد تاثیر می گذارد و می تواند به انواع مختلفی از مشکلات عاطفی و جسمی منجر شود. ممکن است فرد برای انجام فعالیت های روزانه خود نیز دچار مشکل شود و گاهی احساس بی ارزشی در زندگی کند.

افسردگی یک بیماری تضعیف کننده نیست و قابل درمان است. درمان اختلال افسردگی عمده نیاز به درمان طولانی مدت دارد. اما دلسرد نشوید. بسیاری از مردم مبتلا به افسردگی با دارو درمانی، روان درمانی و یا هر دو احساس بهتری پیدا می کنند.

اختلال افسردگی عمده

علائم افسردگی عمده

اگر چه افسردگی ممکن است تنها در دوره ای از زندگی افراد مشاهده شود با این حال و به طور معمول مردم دارای چندین دوره ی بیماری هستند که ممکن است چند روز باشد و علائم زیر را در بر می گیرد:

• احساس ناراحتی، غمناک، پوچی و یا ناامیدی
  • تکان های عصبی، تحریک پذیری و یا ناکامی حتی برای مسائل کوچک
  • از دست دادن علاقه یا لذت بردن بیش از حد از فعالیت های روزانه ورزش و عادات رفتاری
  • اختلال خواب، شامل بی خوابی و بیش از حد خوابیدن
  • احساس خستگی و کمبود انرژی و در فعالیت های کم هم بیشترین تلاش را می کنند.
  • کاهش اشتها و کاهش وزن یا افزایش میل به غذا و افزایش وزن
  • اضطراب، بیقراری و یا بی حوصلگی
  • کندی در تفکر، صحبت کردن و حرکات بدن
  • احساس بی ارزش بودن یا گناه، تثبیت در شکست های گذشته یا خودخواهی
  • اختلال در فکر کردن، متمرکز کردن، تصمیم گیری و به یاد آوردن موارد مختلف
  • افکار مکرر و عادی در خصوص مرگ، خودکشی، تلاش برای خودکشی و حتی خودکشی
  • مشکلات جسمی با دلایل نامشخص، مانند درد پشت و سر درد

برای بسیاری از افراد مبتلا به اختلال افسردگی عمده ، معمولا علائم به اندازه کافی شدید هستند و باعث ایجاد مشکلات قابل توجه ای در فعالیت های روزمره مانند کار، مدرسه و فعالیت های اجتماعی و یا روابط با دیگران می شود. بعضی از افراد نیز ممکن است به طور معمول احساس بد و ناخوشایند داشته باشند و علت آن را ندانند.

علائم اختلال افسردگی عمده در افراد  و در سنین مختلف کمی متفاوت است که در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم.

علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان

علائم این گروه از افراد، شبیه به بزرگسالان است اما ممکن است تفاوت هایی داشته باشد. در کودکان نیز علائم افسردگی ممکن است غم، تحریک پذیری، خستگی، نگرانی، درد و کاهش وزن باشد.

در نوجوانان علائم ممکن است شامل غم، تحریک پذیری، احساس منفی و بی ارزش بودن، خشم، عملکرد ضعیف و یا فقدان حضور در مدرسه، حساس بودن، مصرف مواد مخدر، خوردن یا خوابیدن بیش از حد، آسیب زدن به خود، از دست دادن علاقه در فعالیت های عادی و اجتناب از تعامل اجتماعی باشد.

دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ،  از روش های نوینی برای درمان اختلالات روانپزشکی مانند اختلال افسردگی عمده استفاده می کند. . برای کسب اطلاعات بیشتر با روانپزشک خوب در تهران روشماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

علائم افسردگی در افراد مسن

افسردگی بخش عادی رشد روانی نیست و هرگز نباید به راحتی از آن گذشت. متأسفانه، افسردگی اغلب در افراد سالمند تشخیص داده نشده و درمان نشده است. علائم افسردگی ممکن است در افراد مسن نیز متفاوت است. برخی از علائم شامل :

• مشکلات حافظه یا تغییر شخصیت
  •  درد های جسمی
  • خستگی، از دست دادن اشتها، مشکلات خواب یا از دست رفتن علاقه به مسائل جنسی (ناشی از یک وضعیت پزشکی یا دارو نیست)
  • اغلب مایل به ماندن در خانه هستند تا رفتن به داخل اجتماع و انجام کار های جدید
  • تفکر یا احساسات خودکشی، به ویژه در مردان مسن

چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه نمود؟

اگر احساس افسردگی می کنید باید به سرعت به متخصص اعصاب و روان و یا روانپزشک مراجعه نمایید.

برخی از مقالات مرتبط دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان

افسردگی در نوجوانان

نقش ارث در ایجاد افسردگی

رابطه اضطراب و افسردگی

زنان بیشتر از مردان به افسردگی مبتلا مى شوند!

تاثیر افسردگی در زناشویی

افسردگی و روابط زناشویی

درمان قطعی افسردگی فصلی در زمستان

افسردگی پس از زایمان

ترس از حفره ها

ترایپوفوبیا ، ترس از سوراخ و یا حفره های کوچک است. زمانی که مردم حفره ، سوراخ و یا انواع آن را می بینند دچار ترس می شوند. برای مثال زمانی که دسته ای از این حفر و یا سوراخ ها را می بینند، نشانه های از ترس و وحشت را تجربه می کنند. در خصوص ترایپوفوبیا صحبت و بررسی های زیادی انجام شده است.

ترایپوفوبیا چیست؟

ترایپوفوبیا به دلیل ترس از حفره و سورخ ها اغلب بروز پیدا می کند. اما این نکته مهم است که ممکن است این نوع از فوبیا را با برخی دیگریکسان بدانند و در آن گروه قرار دهند.
زمانی که افراد موارد ترسناک می بینند، از خود نشانه هایی مانند ترسیدن، تهوع، خارش، عرق کردن و لرزش بروز می دهند.
ترایپوفوبیا یا ترس از حفره ها از جمله مواردی است که در آن فرد با دیدن عکس های مربوط به حفره و یا سوراخ نیز دچار حمله های عصبی ممکن است شود.

ترس از حفره ها

موارد ایجاد ترس از حفره ها

بررسی ها در خصوص ترس از حفره ها هنوز ادامه دارد و به طور کامل به دست نیامده است ولی برخی از مواردی که برای افراد ترس آور است عبارتند از :
• اشکال لانه زنبوری
• توت فرنگی
• غلات دانه درخت سدر
• انار
• بخار و مه
• حباب
• حشره
• مرجان دریایی
• اسفنج

با این حال ممکن است عوامل دیگری در ایجاد ترس برای افراد، تاثیر گذار باشد. مثلا پوست حیوانات و یا برخی از لباس های افراد نیز این احساس را در فرد ایجاد نماید.

امروزه ترس و یا فوبیا های مختلفی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و به دنبال روش های صحیح درمانی هستند.دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ،  از روش های نوینی برای درمان اختلالات روانپزشکی مانند ترایپوفوبیا استفاده می کند.برای کسب اطلاعات بیشتر با روانپزشک خوب در تهران روشماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

علائم ترایپوفوبیا

برخی ازعلائم این نوع از فوبیا، ممکن است با سایر فوبیا ها یکسان باشد. بعد از دیدن حفره، سوراخ و یا موارد مشابه در واقعیت و یا عکس اغلب افراد موارد زیر را تجربه می کنند:
• احساس درد
• ترس و اضطراب
• افزایش تعداد تنفس و ضربان قلب
• عرق کردن
• خارش
• درد بدن
• لرزش

ترایپوفوبیا می تواند باعث ایجاد علائم مربوط به ترس، انزجار یا هر دو شود، گرچه تحقیقات نشان می دهد که مردم عکس العمل بیشتری در خصوص ترس نسبت به انزجار از خود نشان می دهند.

علاوه بر تجربه علائم مانند ترس و انزجار، افراد مبتلا به ترایپوفوبیا اغلب تغییرات رفتاری را نیز تجربه می کنند.
مثلا از برخی از اشیا و یا مواد خوراکی دوری می کنند. برای مثال از خوردن توت فرنگی و یا برخی از شکلات ها نیز خودداری می کنند و یا از رفتن به محیط های خاص که دارای تصاویر و یا کفپوش های دارای طرح حفره و یا سوراخ است اجتناب می کنند.

دلایل بروز ترایپوفوبیا

مطالعات درخصوص ترایپوفوبیا هنوز محدود است ولی برخی از دلایل و علت بروز این نوع فوبیا نیز بیان شده است که به شرح زیرند.

علت تکاملی

مطابق یکی از معروف ترین نظریه ها، ترس از حفره ها یکی از پاسخ های اصلی در برابر موارد خطرناک و یا بیماری زاست. ترس از بیماری های پوستی، انگل ها و سایر عوامل عفونی نیز بخشی از این فوبیا می باشد.

ترس از حیوانات خطرناک

تئوری دیگری که روانپزشک شان برای این بیماری در نظر گرفته اند، سوراخ های خوشه ای، همچنین ظاهر مشابه با الگو های پوستی در برخی از حیوانات سمی مانند مار نیز می تواند علت بروز حفره هراسی و تشدید آن شود.

برخی دیگر از علت ها

• ترس از موارد عفونی
  • پاسخ به موارد خاص
  • ترس از محیط های خاص

درمان

درمان خاص و ثایت شده ای برای درمان این بیماری اثبات نشده است. با این حال با مراجعه به روانپزشک خوب می توان درمان هایی را برای کاهش ترس های خاص دریافت کرد تا این علائم کاهش یابد.
برخی از راه های درمانی عبارتند از :

• قرار گیری در معرض موارد ترس زا
  • درمان رفتاری شناختی
  • تکنیک های آرامش بخش
  • دارویی

برخی از مقالات مرتبط

انواع فوبیا

روان درمانی

افسردگی در کودکان

همانطور كه ميدانيد افسردگى کودکان با غمگينى که به دلیل احساسات و یا رفتارهای روزمره کودک ايجاد می شود و رشد می کند متفاوت است.
اگرچه افسردگی یک بیماری جدی به حساب می آید، ولی این بیماری قابل درمان است.

افسردگی چیست؟

افسردگی یک بیماری روانى است که علائمی چون احساس غم، زود رنجی و بد اخلاقی، کم شدن فعالیت های مورد علاقه و داشتن احساس بی ارزش بودن و بی اهمیت بودن و در برخی از موارد خودکشی را دارد.
این موارد بر احساس، افکار و رفتار فرد اثر می گذارد. اگر چه برخی از افرادی که افسردگی را تجربه کرده اند، تغییراتی را در عادات غذایی و خواب داشته اند و به عدم تمرکز نیز مبتلا شده اند.
بررسی ها در خصوص افسردگی نشان می دهد در صورتی که فرد برای دو هفته یا بیشتر به این موارد دچار باشد، ممکن است به افسردگی مبتلا شده باشد.

افسردگی در کودکان

آیا کودکان از افسردگی رنج می برند؟

پاسخ متخصص اعصاب و روان نیز به این سوال بله است.
افسردگی یک رفتار گذرا نیست. با این حال نمی توان بدون درمان از این حالت خارج شد.به ياد داشته باشيد تشخيص افسردگی ساده نيست! البته قابل درمان می باشد زیرا علائم در طول فعالیت های فیزیکی و احساسی و با گذر زمان بروز کرده و تغییر می کند.
والدین باید در خصوص تغییر رفتار، عادات و حالات کودکان خود با متخصص اطفال و یا روانپزشک صحبت نمایند تا بتوانند در این خصوص راهنمایی های لازم را دریافت نمایند.

میزان ابتلای کودکان به افسردگی چقدر است؟

موسسه ملی سلامت روان اعلام کرده است که نزدیک به 3/3 درصد از نوجوانان 13 الی 18 سال ممکن است به افسردگی مبتلا شوند.
این آمار با توجه به میزان مراجعه والدین به روانپزشک به دست آمده است. در این بین والدین زیادی هستند که به دلیل عدم آگاهی از شرایط روحی فرزندشان به روانپزشک مراجعه نکرده اند و کودکشان دچار مشکلات عدیده ای شده است.

دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ،  از روش های نوینی برای درمان اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی استفاده می کند. به والدین عزیز توصیه می شود تا افسردگی کودک خود را جدی بگیرند  و درمان نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر با روانپزشک خوب در تهران روشماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

علل افسردگی در کودکان چیست؟

علت ابتلا به افسردگی در بزرگسالان و کودکان متفاوت است. برخی از دلایل بروز ابتلا به افسردگی عبارتند از :

• بیماری ها مانند دیابت و صرع
  • عوامل استرس زا در زندگی
  • خانواده (ممکن است افراد خانوداه به افسردگی مبتلا باشند)
  • مصرف برخی از داروها
  • مصرف الکل و نوشیدنی های الکی

چگونه متوجه شوید که کودکتان به افسردگی مبتلاست؟

هر کودک ممکن است مجموعه ای از علائم افسردگی منحصر به فرد داشته باشد.

برخی از این علائم عبارتند از :

• عصبانیت، بد اخلاقی و عدم تعادل در رفتار
• احساس خودکشی و بی اهمیت بودن
• عدم حضور و یا لذت نبردن از فعالیت های خانوادگی و دوستانه
• افزایش حساسیت به انتقاد
• تغییرات اشتها (افزایش یا کاهش می یابد)
• تغییرات در خواب (بی خوابی یا خواب بیش از حد)
• گریه و احساس وحشت داشتن
• بی حالی (خستگی) و کم انرژی بودن
• تغییر در نحوه فعالیت و رفتار در خانه و یا با دوستان در مدرسه، در فعالیت های فوق برنامه و مابقی عادات
• فکر کردن و یا صحبت کردن در مورد مرگ یا خودکشی

تمامی این علائم در کودکان مشاهده نخواهد شد. در حقیقت، افسردگی علائم و دلایل مختلفی در زمان دارد.
اگر چه برخی از کودکان در محیط های دیگر رفتار درستی از خود نشان می دهند ولی اکثر کودکانی که به افسردگی مبتلا می شوند، تغییرات قابل ملاحظه ای از خود نشان می دهند، مثلا علاقه خود به شرکت در فعالیت های اجتماعی و مدرسه را از دست می دهند و یا بسیار ضعیف عمل می کنند.

اگر چه در کودکان زیر 12 سال میزان خودکشی کمتر دیده می شود ولی ممکن است در زمان اضطراب، عصبیانیت و یا ناراحتی از خودشان عسکل العمل نشان دهند.
در این بین دختران بیشتر از پسران اقدام به خودکشی می کنند. اما پسران در زمان مواجه با خودکشی موفق تر عمل می کنند.

در خانواده های دارای سابقه خشونت، مصرف الکل و یا در معرض سوء استفاده های جسمی و جنسی میزان خودکشی کودکان بیشتر می شود.

برخی از مقالات مرتبط

افسردگی در نوجوانان

نقش ارث در ایجاد افسردگی

رابطه اضطراب و افسردگی

زنان بیشتر از مردان به افسردگی مبتلا مى شوند!

تاثیر افسردگی در زناشویی

افسردگی و روابط زناشویی