آرشیو روزانه: جولای 5, 2020

سوالات متداول در مورد «اختلال دو قطبی»

اختلال دو قطبی چیست؟

اختلال دوقطبی نوعی اختلال خلقی است که بر تمام زمینه های زندگی از جمله خلق و خوی، سطح انرژی ، توجه و رفتار فرد تأثیر می گذارد. علائم اختلال دوقطبی به دو قسمت خلقی تقسیم می شوند که تحت عنوان افسردگی و شیدایی شناخته می شوند. برخی افراد مبتلا فقط شیدایی را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر هم علائم شیدایی و هم افسردگی را تجربه می کنند.

سوالات-متداول-در-مورد-«اختلال-دو-قطبی»علائم اختلال دوقطبی چیست؟

همانطور که اشاره شد علائم دوقطبی به دو قسمت تقسیم می شوند که به نام شیدایی و افسردگی است. هنگامی که علائم در فعالیت های روزانه ، کار و روابط بروز کند و باعث اختلال شود بیشتر احتمال دارد فرد به اختلال دو قطبی مبتلا باشد.

رفتار بیمار در اختلال دو قطبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

• افزایش صحبت کردن
  • افزایش غیر واقعی اعتماد به نفس یا خود بزرگ بینی
  • کاهش نیاز به خواب
  • افزایش فعالیت بدنی بدون هدف ،
  • افزایش سطح انرژی یا تحریک پذیری
  • وسواس فکری
  • کم توجهی
  • افزایش ریسک پذیری (هزینه کردن ، رفتارهای پرخطر جنسی و غیره)

علایم افسردگی بیمار می تواند شامل موارد زیر باشد:

• حالت افسردگی
  • تغییر در خواب
  • تغییر در خوردن
  • خستگی یا کمبود انرژی
  • از دست دادن لذت در فعالیتهایی که قبلا از آن لذت می بردند
  • بی قراری یا کند شدن
  • احساس گناه یا بی ارزشی
  • بی احتیاطی یا کاهش تمرکز
  • افکار مرتبط به خودکشی و مرگ

چه عواملی باعث اختلال دوقطبی می شوند؟

هنوز علت دقیقی برای ابتلای افراد به اختلال دو قطبی شناخته نشده است. این بیماری بسیار زمینه ارثی دارد، بنابراین داشتن یکی از اعضای خانواده با این بیماری خطر ابتلا به این بیماری را تا حدی افزایش می دهد. تجربه حوادث آسیب زا نیز می تواند باعث بروز این بیماری شود. عواملی مانند مصرف مواد مخدر و الکل و کمبود خواب نیز می تواند باعث بروز شیدایی یا افسردگی شود.

چگونه می توان اختلال دو قطبی را تشخیص داد؟

برای تشخیص این بیماری باید، روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ارزیابی های لازم را انجام دهند که آیا معیار های شیدایی و یا افسردگی در فرد وجود دارد یا خیر؟

روانپزشک همچنین علائم اختلال دو قطبی را که ناشی از مصرف مواد مخدر، الکل و یا وضعیت پزشکی دارد را بررسی می کند.

افرادی که به این اختلال مبتلا نیستند ولی مواد مخدر استفاده می کنند و علائم این بیماری را دارند باید زیر نظر متخصص اعصاب و روان اقدام به ترک اعتیاد و سم زدایی نمایند. زیرا ممکن است دچار مشکلات جدی تری شوند.

تفاوت بین دو قطبی نوع اول و دو قطبی نوع دوم چیست؟

دکتر سعید انصاری در این باره چنین می گوید: در صورتی که بعد از آزمایشات و تست های انجام شده ، روانپزشک شیدایی (خلق بالا) را در فرد تشخیص دهد، اختلال دو قطبی نوع اول می باشد. در صورتی که همزمان با این علائم افسردگی نیز تشخیص داده شود، دو قطبی نوع دوم شناخته می شود با این تفاوت که در نوع ۲ دوره های شیدایی خفیف مشاهده می شود. در هر صورت هر دو نوع اختلال نیاز به درمان های جدی توسط روانپزشک دارد.

سوالات-متداول-اختلال-دو-قطبیمعمولا چه زمانی علائم اختلال دوقطبی شروع می شود؟

متوسط سن شروع علائم ۲۰ سالگی است، اگرچه کودکان و نوجوانان نیز می توانند علائم این بیماری را داشته باشند.

آیا در کودکان اختلال دوقطبی قابل تشخیص است؟

علائم اختلال دوقطبی به طور معمول در اوایل بزرگسالی پدیدار می شود اما ممکن است علائم این بیماری در دوران کودکی یا نوجوانی خود را نشان دهد. علائم این بیماری ممکن است در کودکان و نوجوانان متفاوت باشد ، تحریک پذیری، افسردگی، کاهش فعالیت های روزانه، تغییر خلق و خوی نیز از علائم این بیماری است.

آیا اختلال دو قطبی قابل درمان است؟

اختلال دوقطبی معمولا یک بیماری مزمن است، به این معنی که برای مدت طولانی ادامه دارد اما خبر خوش قابل درمان بودن آن است و علائم را می توان با ترکیب صحیح داروها و روان درمانی مدیریت کرد.

دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان  و روان درمانگر،به افراد راهنمایی های لازم را ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش های تشخیص  بیماری ها و درمان  اختلال دو قطبی می توانید با شماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

درمان استاندارد برای اختلال دوقطبی چیست؟

اکثر پزشکان دریافتند که درمان علائم اختلال دوقطبی نیاز به ترکیبی از دارو ، روان درمانی و آموزش روانی دارد. گاهی اوقات درمان با داروهای خاص و بستری شدن نیز برای بعضی از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی ضروری است.

خطرات اختلال دوقطبی چیست؟

افراد مبتلا به این اختلال در معرض خطر بیشتری برای استفاده از مواد هستند ، زیرا افراد به طور مکرر از مواد مخدر و الکل برای خود درمانی استفاده می کنند. افرادی که شیدایی را تجربه می کنند نیز در معرض خطر رفتارهای خطرناکی هستند که منجر به آسیب شخصی می شوند. افراد مبتلا به این اختلال در معرض خطر خودکشی هستند، بنابراین مهم است که نزدیکان فرد را تشویق کنید تا پیگیر معالجه فوری توسط متخصص اعصاب و روان یا روانپزشک باشند.

آیا برای درمان اختلال دو قطبی باید دارو مصرف کرد؟

دارو درمانی یک مؤلفه بسیار مهم برای تثبیت علائم خلقی و مدیریت اختلال است. ممکن است برای بیمار تثبیت کننده خلق و خو ، ضد افسردگی یا داروهای ضد اضطراب تجویز شود. ممکن است چندین درمان دارویی انجام شود تا داروهای مناسب با کمترین عوارض جانبی پیدا کنند ، اما دائمی نیست.
استفاده از دارو را بدون مشورت با پزشک قطع کنید.

چگونه می توان به یک فرد مبتلا به اختلال دو قطبی کمک کرد؟

دوست عزیز خود را تشویق کنید تا در مورد نگرانی های خود با روانپزشک مشورت کند. مشاهدات خود را در مورد چگونگی تأثیر این اختلال در زندگی روزمره خود بیان کنید. اگر آنها دچار توهم ، هذیان یا افکار خودکشی می شوند ، سریعاً در این مورد کمک بخواهید.