چگونه تنهایی را با اختلال پانیک مدیریت کنیم

تنهایی را می توان به عنوان تمایل به ارتباط اجتماعی با احساس انزوای درک شده توصیف کرد. هنگامی که احساس تنهایی دارید، ممکن است احساس کنید از دنیا جدا شده اید یا فکر کنید دیگران شما را نمی پذیرند. در عین حال، ممکن است مشتاق انجام فعالیت های بیشتر در زندگی و لذت بردن از همراهی با دیگرانی باشید که از شما حمایت می کنند و شما را درک می کنند. بیشتر افراد گهگاهی احساس تنهایی می کنند. با این حال، احساس تنهایی برای افرادی که مبتلا به اختلال پانیک یا آگورافوبیا هستند بسیار معمول و طبیعی است. علاوه بر این، تنهایی معمولا با افسردگی همراه است. تنهایی اغلب با اختلال اضطراب اتفاق می افتد. بسیاری از افراد مبتلا به اختلال پانیک از ترس اینکه دیگران متوجه مشکل آن ها نشوند از آنها فاصله می گیرند. افراد مبتلا به پانیک ممکن است از علائم آن خجالت بکشند.

اگرچه افراد مبتلا به اختلال هراس، حملات پانیک و آگورافوبیا مستعد احساس تنهایی هستند، اما راه‌هایی برای گذر از این احساسات و ایجاد ارتباط بیشتر با دیگران وجود دارد.

در ابتدای ویدئوی صحبت های دکتر انصاری درباره اختلال پانیک را مشاهده کنید:

در این بخش به برخی از این راهکارها درباره تنهایی و اختلال پانیک می پردازیم:

از خود مراقبت کنید

روش های  خودمراقبتی، فعالیت هایی هستند  که می توانید برای بهبود سلامت و تندرستی خود انجام دهید. به عنوان مثال، شیوه های خودمراقبتی می تواند به بهبود سلامت جسمی، ذهنی، معنوی، رابطه ای و عاطفی شما کمک کند. پرداختن به این موارد می تواند روشی عالی برای بهبود عزت نفس و اعتماد به نفس شما نیز باشد. بسیاری از فعالیت های جسمی و ذهنی می توانند به مبارزه با احساس تنهایی و کاهش علائم اختلال پانیک کمک کنند. به عنوان مثال، ورزش های  بدنی برای اختلال پانیک می تواند به کاهش هورمون های استرس و کاهش تنش عضلانی کمک کند.

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان می تواند خلق و خوی شما را بهتر کند و شما را از تمرکز بر الگوهای منفی اندیشی باز دارد. همچنین انجام  تکنیک های تمدد اعصاب می تواند به کنترل اضطراب شما کمک کند. با انجام این موارد و توجه به خود ممکن است بعد از چند وقت متوجه شوید دیگر احساس تنهایی نمی کنید.

در زندگی خود فعال باشید

از دیگر راه های غلبه بر احساس انزوا و تنهایی این است که با کلاس‌ها، گروه‌ها، کلوپ‌ها یا سازمان‌های مختلف، خود را سر گرم کنید. اگر از فعالیت های خاصی مانند پیاده روی، مطالعه یا عکاسی لذت می برید می توانید در رویدادهای مرتبط شرکت کنید. همچنین برای انجام فعالیت های بیشتر می توانید در جلسات کتاب خوانی، کلاس های تناسب اندام در باشگاه و یا کلاس های هنری شرکت کنید. همچنین می توانید از طریق اینترنت گروه های مرتبط را در سرتاسر جهان بیابید . اگر فردی خجالتی هستید  یا به دلیل سایر شرایط سلامت روانی مانند آگورافوبیا یا اختلال اضطراب اجتماعی منزوی شده اید، گروه های مجازی گزینه خوبی برای صحبت و ارتباط هستند. با شرکت در کلاس ها و گروه های مختلف در حقیقت برای غلبه بر تنهایی خود تلاش می کنید. شرکت در گروه های مختلف می تواند به شما کمک کند تا یک مهارت جدید بیاموزید یا علاقه خود را با سایر افراد همفکر به اشتراک بگذارید.

به دیگران کمک کنید

برای ایجاد ارتباط بیشتر با دنیای اطراف خود، می توانید فعالیت های داوطلبانه انجام دهید. فرصت های مختلفی مانند کمک در انبار مواد غذایی، مراقبت از حیوانات، یا کمک در جمع آوری کمک های خیریه وجود دارند. کار داوطلبانه می تواند با ایجاد ارتباط با دیگران، ذهن شما را از تنهایی دور کند. همچنین با یاد دادن آنچه می دانید، می توانید به دیگران کمک کنید. گاهی اوقات نیز ممکن است استعداد یا مهارتی داشته باشید که دیگران دوست دارند آن را یاد بگیرند. چه در نقاشی مهارت داشته باشید، چه در باغبانی و چه در موارد دیگر، ممکن است افرادی وجود داشته باشند که بخواهند از شما یاد بگیرند. با آموزش آنچه می دانید به دیگران، می توانید از احساس انزوا جلوگیری کرده، عزت نفس خود را تقویت کنید و به شخص دیگری کمک کنید تا مهارت جدیدی را بیاموزد. از فواید آموزش به دیگران این است که می توانید فعالیت خود را نزدیک به خانه انجام دهید. برای افرادی که دچار اختلال پانیک یا آگورافوبیا هستند، ارتباط با دیگران امری دشوار و وحشتناک است. علاوه موارد ذکر شده، نگهداری از حیوان خانگی می تواند روشی عالی برای افراد منزوی باشد تا حس همراهی لازم را به دست آورند. حیوان خانگی شما می تواند حس عشق و شفقت را برای شما ایجاد کند. به علاوه، راه رفتن با سگ می تواند به شما کمک کند تا با افراد دیگر در محله ی خود آشنا شوید.

یافتن افراد حامی و درک کننده می تواند در مسیر بهبودی به از بین بردن تنهایی شما کمک کند. مراجعه به بهترین روانپزشک می تواند بسیار کمک کننده باشد. پزشکان و سایر متخصصانی که اختلال پانیک را درمان می‌کنند در حقیقت پشتیبانان شما هستند، زیرا به شما در مقابله با بیماری کمک می‌کنند. دوستان و خانواده مورد اعتماد  نیز می توانند تأثیر مثبتی بر رشد شما داشته باشند. همچنین بسیاری از افردا هستند که احساس تنهایی شما را درک کرده و می توانند به شما در کمک کنند. این نوع حمایت را می توان از طریق گروه درمانی یا حتی به صورت مجازی از طریق انجمن های پشتیبانی آنلاین یافت. به خاطر داشته باشید که تشخیص اختلال پانیک به این معنا نیست که باید با تنهایی و انزوا زندگی کنید.

دکتر سعید انصاری

اطلاعات علمی و حرفه ای دکتر سعید انصاری: ● دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان با نمره ممتاز ● مسئول آموزش دانشجویان پزشکی در بخش روانپزشکی ● مسول مرکز درمان سومصرف مواد (MMT) بیمارستان ● برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوع اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی ● دوره تخصصی زوج درمانی زیر نظر دکتر سامرند سلیمی ● دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران ● دارای گواهینامه تخصصی نوروفیدبک ● همکاری با رادیو سلامت ● دوره تخصصی سکس تراپی ● انجام مطالعات مختلف و نوشتن مقالات متعدد در زمینه روانپزشکی ● برگزاری کارگاه های مختلف خانواده درمانی، زوج درمانی، فرزندپروری و مشاوره پیش از ازدواج و … ● عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران

پاسخ

Call Now Button