5 روش از بین بردن خجالت درونی چیست؟

از بین بردن خجالت درونی و افزایش اعتماد به نفس یک هدف مهم در راستای توسعه فردی است. این حس به عنوان یک احساس ناخوشایند و نگرانی از قضاوت دیگران درباره ما، می‌تواند تأثیرات منفی بر روی زندگی شخصی و اجتماعی افراد داشته باشد. این احساس می‌تواند باعث محدودیت‌هایی در تعاملات اجتماعی، اعتماد به نفس پایین، و ناتوانی در بیان خود و ابراز نظرات شخصی شود. 

با وجود این که خجالت درونی می‌تواند برای برخی افراد به طور طبیعی وجود داشته باشد، اما برای بسیاری دیگر این احساس به یک سطح ناقابل قبول می‌رسد و ممکن است زندگی روزمره آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. خوشبختانه، وجود راهکارهایی برای از بین بردن خجالت درونی وجود دارد که در ادامه این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم.

اهمیت از بین بردن خجالت درونی

محتوا

چرا از بین بردن خجالت درونی مهم است؟

خجالت یک احساس شدید از تنهایی است و زمانی به سراغ ما می‌آید که در ارتباط با دیگران احساس شکست پیدا می‌کنیم. این تجربه‌ به این صورت است که فرد با خود می‌گوید، “من دوست داشتنی نیستم” یا “هیچ کسی نمی‌خواهد با من بماند”.

نکته‌ی جالب این است که ما حتی زمانی که تنها هستیم می‌توانیم احساس خجالت را به سادگی حس کنیم فقط با فکر کردن به چیزی که در ما حس بیگانگی را ایجاد کرده است.

از بین بردن خجالت درونی اهمیت زیادی دارد و در چندین جنبه از زندگی فرد تاثیر می‌گذارد. در ادامه به برخی از دلایل اهمیت این موضوع می‌پردازیم:

✔ توانایی در ارتباطات اجتماعی

 خجالت درونی ممکن است باعث محدودیت‌ها و ناتوانی در ارتباط با دیگران شود. با از بین بردن این احساس، فرد قادر خواهد بود بیشتر با دیگران ارتباط برقرار کند، روابط اجتماعی خوبی برقرار کند و در موقعیت‌های اجتماعی به خوبی عمل کند.

✔ اعتماد به نفس

 خجالت درونی می‌تواند باعث پایین آمدن اعتماد به نفس شود و فرد را در رسیدن به ظرفیت‌های خود محدود کند. با کاهش خجالت درونی، اعتماد به نفس فرد افزایش می‌یابد و او قادر خواهد بود بهترین نسخه از خود را به جامعه نشان دهد.

✔ رشد شخصی

 خجالت درونی می‌تواند رشد شخصی را محدود کند و از انجام تجربه‌های جدید و مواجهه با چالش‌ها بازداری کند. با از بین بردن خجالت درونی، فرد به راحتی می‌تواند به تجربه‌های جدید و مواجهه با چالش‌ها بپردازد که این امر به رشد و توسعه شخصی کمک می‌کند.

✔ امکانات شغلی

 در محیط کار، خجالت درونی می‌تواند باعث محدودیت در ارتقاء شغلی و بهره‌وری فرد شود. با از بین بردن این احساس، فرد قادر خواهد بود به طور مؤثر‌تر در تیم کاری خود مشارکت کند و به بهبود شغلی خود بپردازد.

✔ رضایت زندگی

 خجالت درونی می‌تواند باعث ایجاد استرس، نگرانی و ناراحتی در زندگی روزمره فرد شود. با از بین بردن آن، فرد می‌تواند زندگی را با آرامش بیشتر و رضایت بیشتری سپری کند.

💯 به طور کلی، از بین بردن خجالت درونی به فرد کمک می‌کند تا زندگی‌ای متعادل‌تر و موفق‌تری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مشاوره آنلاین روانشناسی

برای دریافت مشاوره از دکتر سعید انصاری فرم زیر را پر کنید:

نام و نام خانوادگی
شماره تماس
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.
خطایی رخ داده است. لطفا همه موارد را پر کرده و مجدد امتحان کنید.

از بین بردن خجالت درونی در کودکان به چه صورت است؟

 کودکان به صورت ذاتی مستعد احساس شرم هستند؛ زیرا زندگی آنها به مراقبت‌هایی که بزرگسالان از آنها انجام می‌دهند وابسته است. در نتیجه آنها با مواردی که باعث احساس تنهایی می‌شود آشنا هستند. احساس تنهایی می‌تواند خجالت و شرم را نیز همراه خود داشته باشد.

از بین بردن خجالت درونی در کودکان

در مورد آن به این صورت فکر کنید: کودکان همیشه به دنبال بزرگترها هستند تا این موضوع را درک کنند که ” آیا من خوب هستم؟ آیا من دوست داشتنی هستم؟ آیا من منطقی هستم؟ ” احساس خجالت برای “دور نگه داشتن” آن “قسمت بد” کودک ایجاد شده است (البته ما این موضوع را می‌دانیم که هیچ قسمت بدی وجود ندارد! اما کودکان وقتی که در اغلب موارد با تنبیه و یا طرد شدن مواجه می‌شوند به این نتیجه می‌رسند). به همین دلیل شرم می‌تواند نوعی محافظت را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: بهترین روانکاو زعفرانیه

از بین بردن حس خجالت در کودکی چه ارتباطی با بزرگسالی دارد؟

احساس خجالت دوران کودکی چگونه با این احساس در بزرگسالی ارتباط پیدا می‌کند؟ در سنین بزرگسالی، تجربیات اولیه ما در زمان حال زنده می‌شود، به ویژه در زمان‌هایی که ما مواردی را در اطراف خود مشاهده می‌کنیم که با دهه‌های گذشته ارتباط دارد.

 برای مثال، ممکن است خانواده‌ی شما در حال نظافت بوده‌اند و بدن شما یاد گرفته است که احساس خجالت را در کنار هر نوع از “آلودگی” که شما تجربه می‌کنید، ذخیره کند. پس می‌توانید شرط ببندید که احساس شرم در بزرگسالی را در مواقعی که خانه‌ی شما به قدر کافی و همان طور که می‌خواهید مرتب نیست، دوباره احساس خواهید کرد.

در ادامه یک مثال دیگر بیان می‌کنیم: گریه کردن در دوران کودکی شما هرگز با احساس همدردی مواجه نشده‌ است بلکه با این واکنش روبرو شده‌اید “برای خودت احساس تاسف نداشته باش”. 

این واکنش می‌تواند باعث شود احساس خجالت همراه با احساس غم و یا نیاز در حافظه‌ی بدن شما ذخیره شده باشد. این حالت بدین معنی است که با وجود اینکه می‌خواهید رفتاری متفاوت از والدین خود داشته باشید، زمانی که می‌بینید فرزند شما گریه می‌کند مدار خجالت در شما فعال می‌شود. بدن شما گمان می‌کند که در حال محافظت از شما است. احتمال ندای ذهنی شما می‌گوید “وای! گریه! این قابل قبول نیست! ” بنابراین خجالت تلاش می‌کند تا این احساس را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین روانکاو ولنجک

روش‌های از بین بردن خجالت درونی چیست؟

در ادامه 5 مورد که در زندگی برای از بین بردن خجالت درونی اثربخش هستند را می‌توانید مشاهده کنید. به یاد داشته باشید که مانند هر چیز دیگری، برطرف کردن احساس خجالت نیاز به تمرین و تلاش دارد. پس از این نکات را در مقابل آینه به کار ببرید. با صدای بلند در آینه تکرار کنید تا ببینید چه اتفاقی برای شما می‌افتد. احتمالاُ از نتایج هیجان زده خواهید شد.

راه از بین بردن خجالت درونی

1. رفتار فرزندانم به این معنی نیست که آیا آنها فرزندان خوبی هستند و یا من یک والد خوب هستم. ما هر دو ذاتاُ خوب هستیم.

2. خانه‌ها‌ی نامرتب یعنی افرادی در آنجا زندگی می‌کنند و خانه‌ی من نامرتب نیست. من شلخته نیستم.

3. افراد خوب اشتباه می‌کنند. من هنوز هم انسان خوبی هستم حتی زمانی که روز تولد دوستم را فراموش می‌کنم با او تماس بگیرم یا یک انتقاد را دریافت می‌کنم و یا سر بچه‌هایم فریاد می‌زنم.

4. چالش‌هایی که در مسیر زندگی با آنها مواجه می‌شوم همگی در مسیر پیشرفت من قرار دارند. من مجبور نیستم که از شر آنها خلاص شوم. می‌توانم در همین مرحله‌ سختی که اکنون در آن هستم باقی بمانم.

5. من منطقی هستم. احساسات من واقعی و با ارزش است و من تنها نیستم.

نتیجه‌گیری

بازخوردهای منفی، ترس از قضاوت دیگران و احساس خجالت درونی می‌توانند موانعی برای رشد شخصی و ارتباطات اجتماعی موثر باشند. از بین بردن خجالت درونی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا به فرد کمک می‌کند تا اعتماد به نفس خود را تقویت کرده، بهترین نسخه از خود را به جامعه نشان دهد و زندگی را با رضایت و مؤثرتر تجربه کند.

دکتر سعید انصاری

اطلاعات علمی و حرفه ای دکتر سعید انصاری: ● دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان با نمره ممتاز ● مسئول آموزش دانشجویان پزشکی در بخش روانپزشکی ● مسول مرکز درمان سومصرف مواد (MMT) بیمارستان ● برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوع اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی ● دوره تخصصی زوج درمانی زیر نظر دکتر سامرند سلیمی ● دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران ● دارای گواهینامه تخصصی نوروفیدبک ● همکاری با رادیو سلامت ● دوره تخصصی سکس تراپی ● انجام مطالعات مختلف و نوشتن مقالات متعدد در زمینه روانپزشکی ● برگزاری کارگاه های مختلف خانواده درمانی، زوج درمانی، فرزندپروری و مشاوره پیش از ازدواج و … ● عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران

پاسخ

تماس سریع