تکنیک های مدیریت زمان
محتوا
تکنیک های مدیریت زمان
روتین روزمره می تواند به برقراری تعادل در زندگی افراد کمک کند. نظم در کارهای روزمره و گروه بندی برخی فعالیت های مشابه می تواند به فرد کمک فراوانی کند. گاهی اوقات فعالیت های فرد به قدری زیاد است که نیاز به برنامه ریزی و مدیریت زمانی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره تکنیک های مدیریت زمان اطلاعاتی ارائه دهیم.
تکنیک تاخیر و حذف
در برخی موارد می توان با نوشتن کارهای مهم روزانه و استفاده از تکنیک مهمی به نام چهار D ، بسیاری از کارها را اولویت بندی کرد.
– حذف کردن – آیا می توان یک کار یا فعالیت را انجام نداد و حذف کرد؟
– تاخیر – این فعالیت باید همین الان انجام شود؟ آیا می توان فعالیتی را به تاخیر انداخت؟
– محدود کردن – آیا می توان فعالیت را در مدت زمان محدود تر و کم تری انجام داد؟
– واگذار کردن – آیا می توان انجام فعالیت را به شخص دیگری واگذار نمود؟
در ادامه به تکنیک های کاربردی تر و مهارت های واقعی تر مدیریت زمان اشاره می کنیم.
برخی مهارت ها در زندگی می تواند به بهبود استفاده از زمان کمک کند.
هدف گذاری به روش اسمارت
برای اینکه به جایی برسید باید بدانید که به کجا می روید. همچنین نیاز است تا میزان پیشرفت خود را بیازمائید. هدف گذاری به روش اسمارت می تواند اهدافی قابل اندازه گیری، مشخص و واقع بینانه ای را ترتیب دهد تا شانس دست یابی به آن ها بیشتر شود.
لیست کارهای واجب
تهیه لیستی از کارهایی که باید انجام گیرند می تواند بسیار مفید باشد. با نوشتن این کارهای مهم ذهن تان آرام می گیرد و می توانید به افزایش تمرکز خود کمک کنید.
اولویت بندی کارها
در برخی موارد شاید نیاز باشد تا فعایت ها و کارها طبق ترتیب مشخصی انجام گیرند. همچنین برخی از فعالیت ها باید فوراً انجام گیرند و برخی از فعالیت ها را می توان به زمان دیگری موکول کرد. با یادگیری تفاوت قائل شدن بین فعالیت های مهم و اورژانسی می توانید قدم مهمی در زمینه مدیریت زمان بردارید.
خرد کردن فعالیت ها
می توانید فعالیت های بزرگ و زمان بر را به یکسری فعالیت های کوچک تر تقسیم کنید.
پرهیز از به تعویق انداختن کارها
به تاخیر انداختن کارها معمولاً ترس از شکست خوردن در انجام آن ها را افزایش می دهد. ترس از انجام دادن این فعالیت بدتر از انجام دادن خود فعالیت است. بنابراین سعی کنید تا در صورتی که زمانی را برای انجام فعالیتی در نظر می گیرید، در همان زمان فعالیت را انجام دهید. همچنین دلیل به تعویق انداختن فعالیت ها را برای خود پیدا کنید.
زمانی که برای انجام هر فعالیت سپری می شود را می توانید برای خود اندازه گیری کنید. به این صورت در آینده در صورتی که کارهای مشابهی پیش آید می توانید زمان حدودی که برای انجام آن ها نیاز است را بدانید.
کمک از ابزارهای مدیریت زمان
از ابزار های سازمان دهی و برنامه ریزی کمک بگیرید. تلفن همراه می تواند برای یاداوری کردن قرار های مهم، ابزاری کارامد باشد. از تکنولوژی های جدید برای بهبود نظم در زندگی روزمره استفاده کنید.
منبع : https://www.smartsheet.com/time-management-techniques