فواید آزمون کوئیز

محتوا

فواید آزمون کوئیز

آیا quizz ( آزمون کوچک) بدون اعلام قبلی، می تواند نمرات امتحانی را افزایش دهد؟ تحقیقات انجام شده در مورد تاثیر این نوع آزمون ها محدود هستند ، اما تحقیقات اخیر در سال 1999 توسط گراهام در این زمینه انجام شد و تاثیرات مثبت این روش را تائید کرد. اگرچه این آزمون ها برای بعضی از دانش آموزان ممکن است تنش زا باشد، اما موجب بالا بردن نمرات امتحانی و افزایش انگیزه برای مطالعه بیشتر می گردند.

در بررسی به عمل آمده از چهار دانشکده روانشناسی در طی دو نیم سال تحصیلی نشان داده شد که کلاس هایی که این نوع آزمون ها را دنبال می کردند ، نمرات پایان ترم بهتری نسبت به کلاس هایی که این آزمون ها را انجام نمی دادند داشتند. دانش آموزان متوسط بیشترین تاثیر را از این آزمون ها گرفته اند. تقریباً در هر نیمسال تحصیلی می توان 10 آزمون کوچک اعلام نشده برگزار کرد. بررسی های انجام شده نشانگر انگیزه مثبت دانش آموزان نسبت به این آزمون ها می باشد.

فواید آزمون کوئیز
فواید آزمون کوئیز

تاثیر استرس بر یادگیری دانش آموزان

دانشمندان بر این عقیده اند که استرس در درجه های پایین و متوسط ( مثل استرس هایی که در آزمون های کوچک غیر رسمی ایجاد می شود) می تواند به کارگیری اطلاعات ، دانش و مهارت را تحریک کند. استرس در سطح متعادل ، هیپوتالاموس مغز را مورد هدف قرار می دهد و باعث آزاد شدن دو هورمون اولیه به نام های کورتیزول و آدرنالین می شود که موجب تحریک و انگیزش فعالیت حافظه طولانی مدت می شود.

تحقیقات انجام شده در سال 1971 توسط ماوینی و سالومون در سال 1979 نشان داد آزمون های کوچک غیر علنی موجب می شوند که انباشتگی درسی قبل از امتحان کاهش یابد و دروس در یک فاصله زمانی به طور یکنواخت و دائم خوانده شوند. در بررسی انجام شده توسط گراهام بیان شد که علیرغم هرگونه اضطراب به دلیل این آزمون های کوچک، بیش از 85 درصد از شرکت کنندگان احساس می کنند که آزمون ها راه کار مناسبی جهت ایجاد انگیزه قوی برای مطالعه در دانش آموزان هستند.

افزایش انگیزه یادگیری با آزمون های کوئیز

از آزمون های کوچک در طول واحد های درسی به عنوان عاملی جهت افزایش انگیزه ی یادگیری استفاده کنید و به دانش آموزان اطلاع دهید که در هر ترم چند آزمون گرفته خواهد شد.

دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای درمان اختلالات روانپزشکی استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با روانپزشک خوب در تهران روشماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

معمولاً بهتر است آزمون ها به صورتی برنامه ریزی شوند که در فاصله های زمانی قابل کنترلی اجرا شوند. مثلاً آزمونی که در انتهای یک فصل مهم به عمل آید یا در پایان بخش قابل ملاحظه ای از یادگیری های مهم اجرا گردد.

نتیجه گیری

آزمون های کوچک و غیر منتظره دانش آموزان را تحریک می کند تا نسبت به مطالب، مطالعات بیشتری داشته باشند و هم چنین این آزمون ها باعث کاهش زمان خواندن مطالب در ایام امتحانات شده و باعث بهبود نمرات امتحانات اصلی و نهایی می شود.

مطالب مرتبط با این مقاله:

نقش مهم تعطیلات در یادگیری

افسردگی در نوجوانان را جدی بگیرید!

دکتر سعید انصاری

دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان با نمره ممتاز، مسئول آموزش دانشجویان پزشکی در بخش روانپزشکی، مسول مرکز درمان سومصرف مواد (MMT) بیمارستان، برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوع اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی، دوره تخصصی زوج درمانی زیر نظر دکتر سامرند سلیمی، دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران، دارای گواهینامه تخصصی نوروفیدبک، همکاری با رادیو سلامت، دوره تخصصی سکس تراپی، انجام مطالعات مختلف و نوشتن مقالات متعدد در زمینه روانپزشکی، عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران، برگزاری کارگاه های مختلف خانواده درمانی، زوج درمانی، فرزندپروری و مشاوره پیش از ازدواج و …

پاسخ

تماس سریع