افسردگى شايعترين علت خودكشى

تمایل به خودکشی، به معنای تلاش فرد برای خودکشی است که گاهی موفق به انجام این کار می شود، و گاهی فرد با شکست مواجهه خواهد شد.
تمایل به خودکشی، شرایطی است که احساس یأس و نومیدی فرد را می گیرد و هیچ گونه تردیدی از تصمیمی که گرفته، ندارد. خودکشی سه حالت دارد، تلاش برای خودکشی، ژست خودکشی گرفتن و یا خودکشی کامل.

افسردگی-شایع-ترین-علت-خودکشی

تلاش برای خودکشی، اقدامی است که کشنده نیست. در صورتی که فرد تلاش به خودکشی می کند، اما پتانسیلی برای مردن نداشته باشد، ژست خودکشی را به خود گرفته است.
اما در مواری که فرد اقداماتی مانند خوردن چند قرص استامینوفن را انجام می دهد، نیاز به کمک و توجه دارد، این فرد ممکن است واقعا نیتی برای تمام کردن زندگی خود نداشته باشد.
تمایل به خودکشی، به دلیل برخى مشکلات روانپزشكى اتفاق می افتد.

با این که بسیای از خودکشی ها در نهایت منجر به فوت فرد نمی شوند، اما حدود 10 درصد کسانی که دست به چنین اقدامی می زنند، به دنبال استفاده از ابزاری هستند که به زندگی خود پایان دهند.
تمایل به خودکشی در هر سنی اتفاق می افتد. خودکشی، دومین عامل مرگ در میان جوانان و یکی از 10 علت مرگ ومیر در بزرگسالان آمریکاست، هر چند در ايران ميزان خودكشى كمتر است ولى با عنايت به اهميت موضوع توجه به آن ضرورى است. در سنین پایین بیشتر تمایل به تلاش برای خودکشی وجود دارد و كمتر خودمشى كامل اتفاق ميافتد!

میزان خودکشی در افراد مجرد بیشتر از افراد متاهل و کسانی است که در رابطه خوب و موفق هستند. افرادی که تنها زندگی می کنند، ممکن است بیشتر به افسردگی دچار شوند و همین عاملی است که می تواند احتمال خودکشی را در آن ها بیشتر کند.

علت خودکشی

خودکشی می تواند بنا به دلایل متعددی اتفاق بیفتد. اما افسردگی یکی از شایع ترین علل خودکشی است. افسردگی که به دنبال اختلالات پزشکی ایجاد می شود می تواند فرد را ترغیب به خودکشی کند. زیرا بسیاری از این اختلالات و یا روند درمانی شان با تاثیر گذاشتن بر روی مغز و اعصاب، باعث افسردگی فرد می شوند.
علاوه بر افسردگی، سایر اختلالات روانی و ذهنی بر این اتفاق تاثیر می گذارد، مانند افراد مبتلا به اسكيزوفرنی و یا افرادی که مدام صداهایی را می شوند، بیشتر تمایل به کشتن خود و خودکشی خواهند داشت.
گاها افراد گوشه گیر، با تلاش برای خودکشی، یا گرفتن ژست خودکشی، سعی در این دارند که توجه اطرافیان را به خود جلب کنند.
تلاش برای خودکشی ویا خودکشی کامل، شوک بزرگی برای اطرافیان فرد است. این کار چه از روی جلب توجه و چه تصمیم نهایی فرد باشد، ميبايست جدی گرفته شود و نياز به ارزيابى توسط پزشك متخصص (روانپزشك) دارد.

برخی از خدمات دکتر سعید انصاری روانپزشک
درمان استرس
درمان اضطراب
درمان اختلال  خواب
راه های ارتباطی
شماره تماس: 02126415010 – 09016852008
منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم
با تشکر مدیریت سایت انصاری روانپزشک

برای اطلاع از بهترین روانپزشک در تهران روی ادامه مطلب کلیک کنید .