افسردگی بعد از جدایی

افسردگی پس از جدایی می تواند به روش های مختلفی مانند مشکل در خوابیدن، تغییر در اشتها، بی انگیزگی، مشکل در تمرکز و احساس ناامیدی ظاهر شود. مهم است که علائم افسردگی را بشناسید و در صورت نیاز به دنبال کمک باشید.

جدایی ها ذاتا خطرناک هستند. آسیبی که می بینید لزوما معیاری برای عشق شما به طرف مقابل نیست بلکه بیشتر از هر چیز نشان گر انسان بودن شما است. ما انسان هستیم و انسان ها عاشق و وابسته می شوند؛ وقتی عشق مان را از دست می دهیم و مجبور به دل کندن از وابستگی می شویم، آسیب می بینیم.

جدایی می تواند یک تجربه فوق العاده دشوار و از نظر احساسی خسته کننده باشد. می تواند باعث شود شما احساس غم، انزوا و افسردگی کنید. تجربه احساسات غم و اندوه، عصبانیت، گناه و تنهایی، در طول و بعد از جدایی طبیعی است. متأسفانه، این احساسات اغلب می تواند منجر به افسردگی شود.

صحبت با یک درمانگر یا مشاور می تواند راهی عالی برای پردازش احساسات و حل چالش های جدایی باشد. علاوه بر این، تماس با دوستان و خانواده برای حمایت می تواند مفید باشد. در نهایت، درگیر شدن در فعالیت هایی که باعث شادی شما می شود و باعث می شود احساس کنید با دیگران ارتباط دارید، می تواند به شما کمک کند تا با غم و اندوه و تنهایی ناشی از جدایی کنار بیایید و برای درمان افسردگی خود اقدام کنید.

محتوا

علائم افسردگی بعد از جدایی

علائم افسردگی بعد از جدایی

برای بسیاری، روند سازگاری با زندگی پس از جدایی می تواند طولانی و دشوار باشد، به ویژه برای کسانی که با افسردگی روبرو هستند. افسردگی پس از جدایی یک موضوع بسیار واقعی و رایج است و می تواند به طریق مختلف بروز کند. علائم افسردگی بعد از جدایی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس غم
  • احساس اندوه
  • احساس گناه
  • احساس تنهایی
  • احساس ناامیدی
  • احساس اضطراب و تحریک پذیری

افراد همچنین ممکن است تغییراتی را در عادات خواب و غذا خوردن و همچنین مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری تجربه کنند. مهم است که علائم افسردگی پس از جدایی را بشناسید و در صورت نیاز به دنبال کمک باشید.

درد بعد از جدایی، حتی درد شدید و احساس فلاکت مطلق کاملا طبیعی و عادی است. برخی از اثرات جانبی طبیعی و عادی سوگواری و افسردگی بعد از جدایی عبارتند از :

  • دیوانه وار در اتاق راه رفتن
  • مشکل در خوابیدن
  • اضطراب
  • مشکل در تمرکز
  •  احساس کسالت عمومی

این واکنش ها، که گاهی بیش از اندازه شدید هستند و ممکن است برای چند روز شما را فلج کنند، کاملا طبیعی و عادی هستند.

علل افسردگی بعد از جدایی

دلایل زیادی برای افسردگی پس از جدایی وجود دارد، از جمله از دست دادن شریک زندگی، احساس تنهایی، ترس از تنها ماندن و ناتوانی در کنار آمدن با تغییرات ناشی از جدایی. سایر عواملی که می توانند در افسردگی پس از جدایی نقش داشته باشند عبارتند از:

  • فشار مالی
  • احساس شکست
  • عدم حمایت خانواده و دوستان
  • ترس از قضاوت شدن توسط دیگران
  • احساس گناه یا پشیمانی

درد عاطفی جدایی می تواند طاقت فرسا باشد و می تواند منجر به احساس غم و اندوه، بی ارزشی و درماندگی شود. این می تواند منجر به کمبود انگیزه و دشواری در تصمیم گیری شود. علاوه بر این، افسردگی همچنین می تواند منجر به علائم فیزیکی مانند خستگی، تغییر در اشتها و مشکل در خواب شود.

تشخیص افسردگی بعد از جدایی

متأسفانه، بسیاری از افرادی که جدایی را تجربه می کنند، خود را افسرده نیز می بینند. این یک واکنش بسیار رایج به تغییراتی است که با جدایی به وجود می آید و مهم است که از علائم و نشانه های افسردگی آگاه باشید تا در صورت نیاز بتوانید کمک بگیرید. تشخیص افسردگی پس از جدایی می‌تواند دشوار باشد، زیرا می‌توان بین غم و اندوه طبیعی مرتبط با جدایی و علائم جدی‌تر افسردگی تمایز قائل شد.

آگاهی از علائم و نشانه های افسردگی مانند احساس غم و اندوه مداوم، مشکل در خوابیدن، از دست دادن علاقه به فعالیت ها و تغییر در اشتها بسیار مهم است. اگر هر یک از این علائم را دارید، مهم است که از یک روان درمانگر کمک بگیرید. آنها می توانند تشخیص دهند و یک برنامه درمانی برای کمک به مدیریت افسردگی خود ایجاد کنند. با حمایت مناسب، می توانید یاد بگیرید که با تغییراتی که با جدایی به وجود می آید کنار بیایید و راهی برای پیشرفت پیدا کنید.

چه زمانی نیاز به مراجعه به روانپزشک است؟

اگر با افسردگی پس از جدایی دست و پنجه نرم می کنید، مهم است که از یک درمانگر کمک بگیرید. طلاق می تواند یک تجربه سخت و آسیب زا باشد و تجربه افسردگی پس از آن غیر معمول نیست. علائم افسردگی پس از طلاق می تواند شامل احساس غم، تنهایی، اضطراب، مشکل در خوابیدن، از دست دادن اشتها و مشکل در تمرکز باشد. اگر هر یک از این علائم را دارید، مهم است که از یک درمانگر کمک بگیرید.

یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا بر روی احساسات خود کار کنید، آنها همچنین می توانند منابع و استراتژی هایی را در اختیار شما قرار دهند تا به شما در مدیریت افسردگی و بازگشت به مسیر زندگی پر نشاط کمک کنند.

کمک خواستن در هنگام نیاز، نشان دادن قدرت شما است نه ضعف. وقتی دچار زجر عاطفی هستید، کمک خواستن از دیگران طبیعی ترین کاری است که می توانید انجام دهید. برای گذر از این زمان های دشوار می توانید از جلسات مشاوره روان درمانی یا حتی دارو های تجویز شده توسط روانپزشک استفاده کنید.

هیچ ایرادی در استفاده از حمایت دیگران وجود ندارد. این مسئله نشان می دهد که با سخت کوشی مشغول خوب کردن حال خودتان هستید. در سکوت زجر نکشید و از کمک دیگران استفاده کنید.

دکتر سعید انصاری

دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان با نمره ممتاز، مسئول آموزش دانشجویان پزشکی در بخش روانپزشکی، مسول مرکز درمان سومصرف مواد (MMT) بیمارستان، برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوع اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی، دوره تخصصی زوج درمانی زیر نظر دکتر سامرند سلیمی، دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران، دارای گواهینامه تخصصی نوروفیدبک، همکاری با رادیو سلامت، دوره تخصصی سکس تراپی، انجام مطالعات مختلف و نوشتن مقالات متعدد در زمینه روانپزشکی، عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران، برگزاری کارگاه های مختلف خانواده درمانی، زوج درمانی، فرزندپروری و مشاوره پیش از ازدواج و …

پاسخ

تماس سریع