اوتیسم در کودکان

محتوا

اوتیسم در کودکان

به عنوان پدر و مادر هرگز نمی خواهید باور کنید فرزند گرانبهایتان مشکلی داشته باشد. اما ممكن است هنگام تولد يا حدود 18 ماهگی متوجه تفاوت هایی در فرزندتان شوید هر چند سن ابتلا به اوتیسم مهم نیست و امید خود را از دست ندهید. چرا كه با درمان به موقع و سریع نزد روانپزشک خوب می توان میزان قابل توجه ای از اختلالات اوتیسم را کاهش داد و میزان رشد و یادگیری را سرعت بخشید.

اوتیسم در کودکان

اوتیسم چیست؟

اختلال طیف اوتیسم در اوایل نوزادی و کودکی بروز می کند و باعث تاخیر در بسیاری از زمینه های اساسی مانند یادگیری صحبت، بازی و تعامل با دیگران می شود.
علائم اوتیسم
علائم اوتیسم همانند اثرات آن متفاوت است. برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم فقط دارای نقص های خفیف هستند و برخی دیگر میزان شدید تری از علائم اوتیسم را دارند. با این حال هر کودک مبتلا به اوتیسم حداقل تا حدودی در سه زمینه زیر دارای مشکلاتی است:

  • برقراری ارتباط کلامی و غیر کلامی
  • ارتباط با دیگران و دنیای اطرافشان
  • فکر کردن و رفتار انعطاف پذیر

رشد فرزندان را زیر نظر بگیرید، اوتیسم در کودکان موجب علائم مختلف و تاخیردر رشد کودک می شود. بنابراین توجه دقیق به اینکه چه زمانی کودک شما در حال دستیابی به نقاط عطف اجتماعی، عاطفی و شناختی است بسیار مهم است زیرا که این روش برای تشخیص زود هنگام اوتیسم در کودکان موثر است. در حالی که تاخیر در رشد نیز دقیقا به معناى ابتلا به اوتیسم نيست.

علائم و نشانه های اوتیسم در نوزادان و کودکان نوپا

اگر در دوران نوزادی به اوتیسم مبتلا شوند، روانپزشک برای درمان در نوزادی می تواند از انعطاف پذیری قابل توجه مغز نوزاد برای بهبود هرچه سریعتر بهره ببرد اگر چه تشخیص بیماری اوتیسم قبل از 24 ماهگی دشوار است. اما علائم بیماری اوتیسم اغلب بین 12 تا 18 ماهگی بروز می کند. اگر علائم در این دوران تشخیص داده شود، درمان سریع و به موقع بر روی مغز می تواند بسیار کمک کننده باشد.

دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ،  از روش های نوینی برای درمان اختلالات روانپزشکی مانند اوتیسم در کودکان استفاده می کند. . برای کسب اطلاعات بیشتر با روانپزشک خوب در تهران روشماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

اولین نشانه های اوتیسم در کودکان عدم وجود رفتار های عادی – نه غیر طبیعی – می باشد که کمی تشخیص آن سخت است. در برخی کودکان اوتیسم خود را به گونه ای نشان می دهد که کودک خوب است! زیرا نوزاد آرام، مستقل و عادى است ولی ممکن است این دلیلی بر ابتلای نوزادتان به اوتیسم باشد یا نباشد.
پس اگر دارید علائم را در کودکان بررسی می کنید حتما به همه موارد توجه نمایید و با روانپزشک و متخصص کودک مشاوره داشته باشید.
برخی از نوزادان مبتلا به اوتیسم، به نوازش پاسخ نمی دهند، نمی توانند در هنگام تغذیه به مادران نگاه کنند.

علائم اولیه اوتیسم در کودکان

نوزاد و یا کودک نوپای شما نمی تواند :
1- تماس چشمی برقرار کند، به طور مثال در هنگام تغذیه یا لبخند زدن نوزاد در هنگام لبخند زدن مادر
2- به نام او و یا صدای مشابه پاسخ دهد
3- اشیا را به طور بصری دنبال کند و یا هنگام اشاره، ژست شما را دنبال کند.
4- ایجاد ارتباط با افراد دیگر با دست تکان دادن و … و یا خداحافظی کردن.
5- پاسخ دادن و ابتکار در پاسخ در نوازش.
6- از حرکات و بیان صورت تقلید کند.
7- با افراد دیگر بازی کند و یا علاقه مندی های خود را به اشتراک بگذارد.
8- در صورت صدمه دیدن مراقب و یا متوجه خود باشد.

از علائم دیگر نوزادان مبتلا به اوتیسم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

تا 6 ماه: هیچ لبخند و یا بیان گرم و شادی ندارد

تا 9 ماه: هیچ گونه صدا و یا لبخند و حالت صورتی را از خود نشان نمی دهد
تا 12 ماه: عدم پاسخ به نام

تا 12 ماه: صحبت نمی کند يا پاسخ نمی دهد
تا 12 ماه: بدون عکس العمل مانند اشاره کردن، نشان دادن، دست تکان دادن و…

تا 16 ماه: بدون کلمات گفتاری

تا 24 ماه: هیچ عبارت دو کلمه ای معنی دار که شامل تقلید یا تکرار باشد.
زمانی که هر یک از این علائم را در نوزاد و یا کودک خود مشاهده نموده اید، به متخصص کودکان و روانپزشک کودک مراجعه نمایید و مراحل درمان را در اسرع وقت شروع نمایید.

www.helpguide.org/articles/autism-learning-disabilities/does-my-child-have-autism.htm

خدمات مرتبط به کودکان توسط روانپزشک کودک

افسردگی در کودکان 

درمان عصبانیت کودکان 

علائم استرس کودکان 

و…

دکتر سعید انصاری

دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان با نمره ممتاز، مسئول آموزش دانشجویان پزشکی در بخش روانپزشکی، مسول مرکز درمان سومصرف مواد (MMT) بیمارستان، برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوع اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی، دوره تخصصی زوج درمانی زیر نظر دکتر سامرند سلیمی، دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران، دارای گواهینامه تخصصی نوروفیدبک، همکاری با رادیو سلامت، دوره تخصصی سکس تراپی، انجام مطالعات مختلف و نوشتن مقالات متعدد در زمینه روانپزشکی، عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران، برگزاری کارگاه های مختلف خانواده درمانی، زوج درمانی، فرزندپروری و مشاوره پیش از ازدواج و …

پاسخ

تماس سریع