زلزله و پيامدهاى روانى آن

محتوا

زلزله و پيامدهاى روانى آن

بلایایی طبیعی هر ساله تلفات زیادی به جان و مال انسان ها وارد کرده و پیامدهای آن تا مدتها وجود دارد . از بین این بلایا ، زلزله بیشترین خسارت را از لحاظ جانی ، مالی و روحی به افراد وارد می کند. زلزله و پیامدهای روانی آن یکی از مباحثی است که بسیاری از روانشناسان و پزشکان به آن می پردازند . فرد بعد اززلزله نه تنها خانه و کاشانه خود را از دست می دهد بلکه خانواده و اطرافیان خود ناگهان از دست می دهد . این مسئله تاثیرات عمیق روحی بر افراد می گذارد که شدت این رفتار در برخی بیشتر از سایرین می باشد .

زلزله-و-پيامدهاى-روانى-آن
زلزله-و-پيامدهاى-روانى-آن

شایع ترین تاثیرات روانی بعد از زلزله

شوک

فرد در اثر زلزله به خاطر از دست دادن ناگهانی خانواده و اطرافیان خود دچار حالتی به نام شوک می شود. زیرا در این حالت حادثه غیر قابل پیش بینی برای فرد به وجود آمده که او را غافلگیر کرده است .در این مواقع فرد حالت طبیعی نداشته و نمی تواند رفتار خود را کنترل کند.

مراحل شوک

• فرد در ابتدا دچار ترس فراگیر شده و با ناباروری به اطراف نگاه می کند .
• در برخی موارد فرد حوادث مربوط به زلزله را به صورت کابوس در خواب می بیند .
• فرد دائما گذشته را در ذهن مرور کرده و زلزله را به یاد می آورد. در این موارد فرد از موقعیت هایی که یادآور گذشته می شود مانند شخص یا مکانی که زلزله در ان رخ داده است امتناع می ورزد .
• فرد دچار درد در قسمت هایی از بدن می شود بدون اینکه علائم خاصی داشته باشند .
پیامد های روانی زلزله طبیعی می باشد در صورتی که بیش از یک ماه طول بکشد باید به متخصص اعصاب و روان یا روانپزشک مراجعه کرد.

پیامد زلزله در کودکان

از انجائیکه کودکان حساس تر از سایرن می باشند پیامدهای زلزله متوجه آنها نیز می شود در این حالت آنها زود رنج شده و از خود خشونت نشان می دهند. وابسته تر به والدین می شوند و دوست ندارند از انها جدا شوند. عادت هایی مانند ناخن جویدن و شب ادراری پیدا می کنند. همچنین کودک دچار ترس از رفتن به مدرسه یا تاریکی می شود.

برخی از خدمات دکتر سعید انصاری روانپزشک
درمان استرس
درمان اضطراب
درمان اختلال  خواب
راه های ارتباطی
شماره تماس: 02126415010 – 09016852008
منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم
با تشکر مدیریت سایت انصاری روانپزشک

برای اطلاع از بهترین روانپزشک در تهران روی ادامه مطلب کلیک کنید .

دکتر سعید انصاری

دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان با نمره ممتاز، مسئول آموزش دانشجویان پزشکی در بخش روانپزشکی، مسول مرکز درمان سومصرف مواد (MMT) بیمارستان، برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوع اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی، دوره تخصصی زوج درمانی زیر نظر دکتر سامرند سلیمی، دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران، دارای گواهینامه تخصصی نوروفیدبک، همکاری با رادیو سلامت، دوره تخصصی سکس تراپی، انجام مطالعات مختلف و نوشتن مقالات متعدد در زمینه روانپزشکی، عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران، برگزاری کارگاه های مختلف خانواده درمانی، زوج درمانی، فرزندپروری و مشاوره پیش از ازدواج و …

پاسخ

تماس سریع