سندرم خستگی مزمن چیست؟

شکایتی که شاید بارها از اطرافیان مان شنیده ایم؛ “همیشه خسته ام”
آیا شما هم آن را تجربه کرده اید؟ هر خستگی بیماریی است؟ آیا علت آن مشخص است؟ چه وقت نیاز به پیگیری دارد؟ در ادامه تلاش می کنم بخشی از سوالات شما را درباره ” خستگی مزمن و مداوم” پاسخ دهم.
از آنجا که سندرم خستگی مزمن هیچ ویژگی دقیق و مشخصی ندارد، تشخیص آن مشکل می باشد. مهمترین کاری که پزشک باید انجام دهد استخراج سایر علایم از مراجع و بیمار می باشد، چرا که در اغلب مواقع علایم دیگری هم وجود دارد.

این اختلال شکایت نسبتا شایعی است و حدود ۳% از مردم به آن مبتلا می باشند. سن ۲۰ – ۴۰ سالگی بیشترین سن ابتلا به اختلال می باشد و اغلب زنان ۲ برابر بیشتر از آن شکایت میکنند. علل متعددی برای آن ذکر شده است؛ از جمله علل استرسی و روانی، علل عفونی که فرد را مستعد می کند. نکته جالب دیگر نقش وراثت در ابتلا می باشد یعنی احتمال ابتلا به این اختلال در افرادی که در خانواده خود این بیماریی را دارند حدود ۲ برابر بیشتر است که نشان دهنده نقش ژن در بروز این اختلال می باشد.
اما چگونه تشخیص داده می شود؟ مهمترین ابزار تشخیصی ” شرح حال ” است، ولی معاینه و انجام آزمایشات اولیه نیز ضرورت دارد. اساسا برای تشخیص پزشک متخصص اعصاب و روان به موارد زیر توجه می نماید:
• خستگی شدیدی که بیش از ۶ ماه ادامه یافته است.
• وجود حداقل ۴ یا بیشتر از موارد زیر:
۱- اختلال حافظه
۲- گلو درد
۳- درد عضلانی
۴- درد در چند مفصل
۵- نوع جدید سر درد
۶-خواب غیر موثر و مفید
۷- بدنبال فعالیت بشدت دچار ضعف میشود.
باید به یاد داشته باشیم، صرف وجود علایم فوق به معنای ابتلای فرد به این اختلال نیست. چرا که علل دیگری مثل ؛ کم کاری تیرویید، مشکلات کلیویی و کبدی، کم خونی، افسردگی و علل عفونی و . . . می تواند توجیه کننده علایم بیمار باشد بنابراین نیاز به ارزیابی دقیق توسط پزشک مربوطه می باشد.

برخی از خدمات دکتر سعید انصاری روانپزشک
درمان استرس