مشاوره آنلاین روانشناسی؛ راهنمای جامع دریافت مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین روانشناسی، موضوعی است که اثربخشی درمان از طریق آن به صورت علمی و تجربی به اثبات رسیده است.در این روش افراد می‌توانند به صورت آنلاین و از راه دور با یک روانشناس یا مشاور روانشناسی ارتباط برقرار کنند. این نوع مشاوره از طریق ویدئوکال، تماس تلفنی، چت متنی و یا ایمیل انجام می‌شود.

افراد می‌توانند با مشاور خود درباره مسائل روانی، روابط، استرس، اضطراب، افسردگی و دیگر مسائل ذهنی و روحی صحبت کرده و راه‌های موثر برای مدیریت و حل آنها را مورد بررسی قرار دهند. این روش، امکان دسترسی آسان‌تری به خدمات روانشناسی فراهم می‌کند و برای افرادی که به دلایل مختلف نمی‌توانند به صورت حضوری مراجعه کنند، گزینه‌ای مناسب است. با ما همراه باشید تا درباره مشاوره روانشناسی آنلاین صحبت کنیم.

محتوا

مشاوره آنلاین روانشناسی چیست؟

درمان و روانکاوی آنلاین، در حقیقت روشی پیشرفته در حوزه بهداشت اعصاب و روان به حساب می آید که طی آن، دکتر روانپزشک با بهره گیری از اینترنت و بی نیاز از حضور یافتن در مطب، به کاوش در روان افراد و دادن توصیه های حمایتی و روانشناسی به طور مثال برای درمان اضطراب فرد می پردازد.

در تعریفی مختصر می توان گفت، در صورتی که خدمات مشاوره ای از طریق اینترنت ارائه شوند، مشاوره آنلاین اتفاق افتاده است. البته از این فرآیند با نام های دیگری مانند درمان از راه دور، وب تراپی و درمان اینترنتی و الکترونیک نیز یاد می‌شود.

علی رغم آن که مشاوره آنلاین روانشناسی، نسبت به روان درمانی به شیوه کلاسیک، قدمت بسیار کمتری دارد، اما خیلی زود به عنوان شیوه ای مقبول از سوی روانپزشکان به کار گرفته شد و مردم نیز به خوبی از آن استقبال کردند.

عوارض بیماری های جسمی معمولا به شیوه ای بروز پیدا می کند که افراد، به راحتی برای رفتن به دکتر و تحت درمان قرار گرفتن وادار می شود، اما متاسفانه بیماری‌های روحی، با حالتی بسیار موذیانه رخ می نمایانند. به نحوی که افراد بسیار زیادی سال ها با وجود آسیب دیدن و در عین حال صدمه زدن به اطرافیان به واسطه مشکلات روحی شان، پی به وجود آن ها نمی برند و یا مشکلات بیماری روحی را نادیده می گیرند.

دریافت مشاوره روانشناسی آنلاین

مزایای مشاوره آنلاین روانشناسی

مشاوره روانشناسی آنلاین، امکانی را فراهم می آورد تا افراد در زمان کمتر و به روشی بسیار ساده تر، روح و روان خود را مورد کنکاش قرار داده و از طریق رفع مشکلات روحی شان به زندگی خود و اطرافیان شان کیفیت بیشتری ببخشند.

مزایای مشاوره آنلاین روانشناسی

البته مشاوره آنلاین روانشناسی صرفا برای رفع مشکلات روحی نیست؛ بلکه عبور از پیچ و خم های زندگی، به واسطه قرار گرفتن در شرایط مختلف مانند ازدواج، تغییر شغل، مهاجرت، از دست دادن عزیزان و … انسان را در حالتی قرار می دهد که برای کنار آمدن با شرایط جدید و رفع مشکلات نیاز به مشورت و دریافت مشاوره پیدا می کنند.

از رایج‌ترین مزایای مشاوره آنلاین روانشناسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✅ صرف هزینه پایین تر

به طور معمول هزینه های مشاوره آنلاین روانشناسی، نسبت به مشاوره های حضوری کمتر است.

✅ امکان برقرای اتباط هر چه بیشتر با روانپزشک

در برخی از موارد، شرایط روحی بیمار به افراد اجازه نمی دهد که برای دریافت مشاوره بعدی، یک هفته تمام صبر کنند، اما در شرایط مشاوره روانشناسی آنلاین می تواند در هر زمان به روانپزشک خود دسترسی داشته باشد.

✅ صرف زمان کمتر

برای دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی در دنیای پرسرعت و شلوغ امروزی، نیازی به تغییر برنامه روزانه نیست. چرا که دیگر زمانی برای رفتن و بازگشتن از مطب صرف نخواهد شد.

✅ یکسان بودن امکان مشاوره با روانپزشک مجرب بدون تبعیض مکانی

هر فردی در هر نقطه ای از کشور و یا جهان باشد می تواند به راحتی و بدون صرف وقت و هزینه های رفت و آمد، امکان دریافت مشاوره از روانپزشک حاذق را داشته باشد.

✅ راحت تر بودن دریافت مشاوره برای افرادی که به اضطراب اجتماعی مبتلا اند

بسیاری از افراد هستند که از حضور در اجتماع و ملاقات حضوری با فردی غریبه می ترسند و به همین علت، از طریق مشاوره روانشناسی آنلاین مشکلات روحی شان، رفع خوهد شد.

افراد برای دریافت مشاوره روانشناسی آنلاین از چه ابزاری می‌توانند استفاده کنند؟

ابزارهای مشاوره آنلاین روانشناسی شامل چندین ابزار و تکنیک مختلف است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزارها به مشاورین کمک می‌کنند تا مسائل روانی را تحلیل کرده و بهبود بخشند و همچنین به ارتقاء روانی و روان‌شناختی فرد کمک می‌کنند.

ابزارهایی که به منظور مشاوره آنلاین مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • ایمیل
  • گفتگوی تصویری آنلاین
  • مشاوره صوتی آنلاین
  • مشاوره آنلاین ویدیوئی به صورت ویدئو کنفرانس
  • برقرار ارتباط صوتی و تصویری آن لاین در شبکه های اجتماعی مختلف
  • ارائه پیام متنی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و دریافت پاسخ مدنظر

اهداف مشاوره آنلاین روانشناسی چیست؟

اهداف مشاوره آنلاین روانشناسی شامل کمک به افراد در فهم بهتر خود، درمان استرس و اضطراب، بهبود روابط شخصی و حرفه‌ای، ارتقاء اعتماد به نفس، کاهش افسردگی، بهبود کیفیت زندگی و یافتن راه‌حل‌های مناسب برای مسائل روحی و ذهنی است.

اهداف مشاوره آنلاین روانشناسی

این نوع مشاوره به افراد کمک می‌کند تا با درک عمیق‌تری از خود، رشد شخصی و حل مشکلات روانی خودکارآمدتری را تجربه کنند. همچنین، مشاوره روانشناسی آنلاین می‌تواند به افراد کمک کند تا مهارت‌های مدیریتی، ارتباطی و راهکارهای موثر برای مواجهه با چالش‌های زندگی روزمره خود را بیاموزند و بهبود بخشند.

  • درک بهتر از مصالح شخصی به طور منصفانه و عاقلانه در امور مختلف زندگی
  • تقویت قوای فکری برای قدرت یافتن هر چه بیشتر در حل مسائل
  • یافتن قدرت و شناخت کافی به منظور تغییر دادن الگوهای فکری و رفتاری نادرست و ناکارآمد
  • شناخت و رفع مشکلات شخصیتی
  • از بین رفتن خطاهای رایج در تصمیم گیری از طریق یافتن قوه تحلیل بهتر و پرهیز از گرفتن تصمیم های با شتاب و هیجان زده
  • دریافت مشاوره بدون افشای اطلاعات شخصی
  • بیان مشکلات و تسکین یافتن بدون نگرانی بابت مورد سرزنش و یا سوءاستفاده قرار گرفتن از سوی شخص شنونده.

چرا مردم مشاوره روانشناسی آنلاین را دوست دارند؟

در ان روش برای ملاقات با روانشناس خود نیازی به سفر کیلومترها ندارید. با شماره گیری یا ورود به یک سایت، جلسه می تواند در هر جایی که شما راحت هستید برگزار شود. در مقایسه با درمان سنتی، گاهی اوقات ممکن است هزینه جلسات مشاوره کمتر باشد.

افراد بیشتری از ایمیل، وبینارها و پیام‌های متنی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، و این می‌تواند راحت‌تر از صحبت کردن با شخصی به صورت حضوری به نظر برسد، به‌ویژه زمانی که اطلاعات شخصی یا خصوصی را فاش می‌کند. این امر می‌تواند دسترسی افرادی را که نمی‌توانند به دفتر کار برسند، فراهم کند.

در برخی از جوامع روستایی، نزدیکترین مطب روانشناس ممکن است یک یا دو ساعت با ماشین فاصله داشته باشد. برخی از افراد مبتلا به بیماری ها یا ناتوانی های مزمن ممکن است نتوانند رانندگی کنند یا به راحتی نتوانند خانه خود را ترک کنند. در این شرایط، درمان مبتنی بر وب یا تلفن ممکن است تنها گزینه کمک آنها باشد.

چگونه برای جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی آماده شویم؟

آمادگی برای مشاوره آنلاین روانشناسی

برای آماده شدن برای جلسه درمانی مشاوره روانشناسی آنلاین، می توانید نکات زیر را دنبال کنید:

⏮ فضای فیزیکی را آماده کنید: فضایی آرام، خصوصی و راحت را برای جلسه خود انتخاب کنید. مطمئن شوید که موبایل شما به طور کامل شارژ شده است و اتصال اینترنت پایداری دارید.

⏮ افکار خود را بنویسید: هر گونه سوال، احساسات، مسائل یا افکاری را که قبل و در بین جلسات دارید یادداشت کنید. این یادداشت‌ها را با درمانگر خود در میان بگذارید و به طور مشترک در جهت اهداف درمانی خود کار کنید.

⏮ مراقب خود باشید: مراقبت از خود را قبل و بعد از جلسه در اولویت قرار دهید. به اندازه کافی بخوابید، خوب غذا بخورید و به فعالیت هایی بپردازید که به آرامش و کاهش استرس کمک می کند.

💯 با پیروی از این نکات، می توانید اطمینان حاصل کنید که برای جلسه درمانی آنلاین خود آماده هستید و بیشترین بهره را از درمان خود ببرید.

نتیجه‌گیری

هدف اصلی مشاوره آنلاین روانشناسی بهبود کیفیت زندگی فردی است. این نوع مشاوره با ارائه تکنیک‌ها و راهکارهایی برای مدیریت احساسات منفی، افزایش آگاهی از خود، ارتقاء روابط فردی و اجتماعی و ارائه رویکردهای جدید برای مسائل زندگی کمک می‌کند. از طریق مشاوره روانشناسی آنلاین، افراد قادرند تا مهارت‌های جدیدی یاد بگیرند و با راه‌حل‌های موثری برای مواجهه با چالش‌های روحی و روانی خود آشنا شوند که نهایتاً منجر به بهبود کیفیت زندگی شخصی و ارتقاء روانی آنها می‌شود.

سوالات متداول مشاوره آنلاین روانشناسی

◀ مهمترین نکات در جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی چیست؟

این 4 نکته ممکن است به بهترین استفاده از جلسات به شما کمک کند.
پلتفرم مناسب را پیدا کنید. … یک فضای امن و آرام برای جلسات پیدا کنید. … سوال بپرس … با درمانگر خود به وضوح ارتباط برقرار کنید.

◀ چه مواردی می‌تواند با مشاوره آنلاین روانشناسی مدیریت شود؟

مشاوره آنلاین می‌تواند در مواردی مانند استرس، اضطراب، افسردگی، مشکلات روابطی، مشکلات خانوادگی، مسائل هویتی، مشکلات در کنترل خشم و احساسات، مشکلات اعتیاد و… مفید باشد.

◀ چگونه می‌توان به یک مشاور آنلاین روانشناسی دسترسی پیدا کرد؟

برای دسترسی به مشاوران آنلاین، می‌توانید از طریق وبسایت‌ها یا اپلیکیشن‌های مشاوره، پلتفرم‌های مختلف روانشناسی یا حتی از طریق معرفی دوستان و آشنایان، به مشاور مناسب دسترسی پیدا کنید.

دکتر سعید انصاری

اطلاعات علمی و حرفه ای دکتر سعید انصاری: ● دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان با نمره ممتاز ● مسئول آموزش دانشجویان پزشکی در بخش روانپزشکی ● مسول مرکز درمان سومصرف مواد (MMT) بیمارستان ● برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوع اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی ● دوره تخصصی زوج درمانی زیر نظر دکتر سامرند سلیمی ● دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران ● دارای گواهینامه تخصصی نوروفیدبک ● همکاری با رادیو سلامت ● دوره تخصصی سکس تراپی ● انجام مطالعات مختلف و نوشتن مقالات متعدد در زمینه روانپزشکی ● برگزاری کارگاه های مختلف خانواده درمانی، زوج درمانی، فرزندپروری و مشاوره پیش از ازدواج و … ● عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران

پاسخ

تماس سریع