10 قانون ساده ولی اساسی در آداب معاشرت در فضای مجازی

بسیار مهم است که آداب استفاده از فضای مجازی را بدانیم و در این فضا رفتار صحیحی داشته باشیم. قوانین آداب معاشرت به همان اندازه که در دنیای واقعی اهمیت دارند و تأثیرات عدم رعایت نکات اخلاقی می تواند برای مدت طولانی در ذهن افراد باقی بماند، در فضای مجازی نیز برای جلوگیری از آسیب رساندن به روابط آنلاین و آفلاین نیز بسیار حائز اهمیت هستند. با رعایت کردن قوانینی که در ادامه مطرح می شوند می توانید روابط آنلاین بهتر و موفقیت آمیزتری داشته باشید.

محتوا

آداب-معاشرت-در-فضای-مجازی

افراد واقعی و خارج از دنیای مجازی را در اولویت قرار دهید     

هیچ چیز آزاردهنده تر از تلاش برای گفتگو با شخصی نیست که در تلفن یا رایانه اش غرق شده است. اگر کسی با شما در اتاق است، کار خود را متوقف کرده و به او نگاه و توجه کنید. تلفن همراه خود را پاسخ ندهید مگر این که بخواهید به کسی که پشت خط است بگویید که در اولین فرصت با او تماس خواهید گرفت. اگر منتظر تماس یا ایمیل مهمی هستید، از قبل با شخصی که کنار شما است و با شما صحبت می کند این موضوع را در میان بگذارید و پیشاپیش از او عذرخواهی کنید. اگر فردی که در کنار شما است و با شما صحبت می کند، همسر یا فرزند شما است اهمیت رعایت این امر چندین برابر بیشتر است. چک کردن مداوم ایمیل، اینستاگرام یا فیس بوک به افرادی که در کنار شما هستند این پیام را می دهد که به آنها اهمیت نمی دهید و برای آنها وقت ندارید.  بودن با کسی که غرق در دنیای مجازی است و به کسی که کنار او است اهمیتی نمی دهد، بسیار آزاردهنده است. رعایت این امر در اماکن عمومی مانند رستوران ها، حمل و نقل عمومی، فروشگاه ها، آسانسورها و کتابخانه ها نیز بسیار اهمیت دارد. از تماس تلفنی و مکالمه در این فضاهای مشترک خودداری کنید زیرا با این کار برای دیگران مزاحمت ایجاد می کنید و آنها را آزرده می کنید.

در چت و یا گفتگوی صوتی یا تصویری با زبانی محترمانه صحبت کنید

از استفاده از اسامی و القاب اهانت آمیز، فحش دادن، ابراز نظرات عمداً توهین آمیز و یا گفتن حرفی که اگر فرد رو در روی شما باشد آن را به او نمی گویید، در هر گونه اپلیکیشن ارتباطی فضای مجازی خودداری کنید. شاید بعضی از شما به اشتباه چنین تصور کنید که پیام های شما در فضای مجازی قابل ردیابی کردن نیستند، اما باید بگوییم که ردیابی کردن آنها کار آسانی است و عواقب آنها دامنگیر خواهند بود.

علاوه بر این که شما چه حرفی را در فضای مجازی می گویید و یا تایپ می کنید، نحوه ی بیان شما نیز بسیار مهم است. از رعایت اصول نگارشی و غلط های املایی گرفته تا نحوه ی جمله بندی شما، کش دار نوشتن کلمات(که به معنی فریاد زدن می باشد) و رعایت دیگر اصول و شرایط، همگی در روابط شما تأثیر به سزایی دارند. لطفا به یاد داشته باشید که از کلمه ی «لطفاً» استفاده کنید و در موقعیت های لازم و البته درست، از کلمات «تشکر، ممنونم و خواهش می کنم» نیز استفاده کنید.

عاقلانه و با احتیاط محتوای خود را به اشتراک بگذارید

از ارسال عکس های برهنه و جنسی، ویدیوهای خود در حال مستی، تصاویر مصرف مواد مخدر یا فیلم و عکس های خانوادگی از روی بی فکری و یا بدون رضایت افراد خودداری کنید. اگر با رئیس یا والدین خود مشکلی دارید یا اینکه فرزندانتان کنار شما هستند و مطالبی را که به اشتراک می گذارید را می بینند یا ممکن است که بعدها این مطالب را ببینند و برای آنها مناسب یا آزاردهنده باشد، از به اشتراک گذاشتن این مطالب در شبکه های فضای مجازی خودداری کنید. تمامی این موارد در رابطه با مکالمات تلفنی شما در اماکن عمومی نیز صادق هستند. این که شما نمی توانید فردی را که با او صحبت می کنید ببینید، به این معنی نیست که همه اطرافیان شما نیز نمی توانند شما را ببینند و صدایتان را بشنوند.

 

با افراد در حضور دیگران شوخی بیجا نکنید

اگر در یک گروه عمومی در فضای مجازی با یک فرد یا چند نفر خاص از اعضای آن گروه شوخی ای دارید، حرف و شوخی خود را در حضور دیگران بیان نکنید (زیرا این کار در جمع دیگران بیجا است) و آن را در یک پیام خصوصی با فرد یا افراد موردنظر به اشتراک بگذارید. با به اشتراک گذاشتن یک مطلب دو پهلو و مبهم در فیس بوک، اتاق های گفتگوی مجازی، استوری یا پست اینستاگرام خود باعث نشوید دیگران ناراحت شوند و احساس بی مهری کنند. همین امر در مورد خندیدن به جوک های پیامکی یا ایمیل شده هنگامی که در حضور دیگران هستید نیز صدق می کند. اگر نمی خواهید جوک را برای دیگر حاضران هم بخوانید سعی کنید پیش از خواندن و خندیدن، آن را ذخیره کنید و بعداً بخوانید.

انتخاب عاقلانه دوستان در فضای مجازی

رد شدن درخواست دوستی یا درخواست فالو کردن از طرف افراد حاظر در فهرست دوستان، مرتبط با آشنایان شما می تواند توهین آمیز و ناراحت کننده باشد و احساس بدی را به شما منتقل کند. بنابراین، قبل از ارسال درخواست دوستی یا پذیرش درخواست کسی، در مورد آن فکر کنید. اگر نمی خواهید با کسی در ارتباط باشید، بهتر است که در همان وهله ی اول او را اضافه نکنید.

اگر می خواهید به دلایل کاری و حرفه ای با همکاران خود در ارتباط باشید، به آنها بگویید که برای مثال از فیس بوک و اینستاگرام برای دوستی های نزدیک و ارتباطات شخصی خود استفاده می کنید و برای ارتباطات رسمی خود با همکاران و آشنایان دور، LinkedIn یا یک شبکه ی اجتماعی دیگر را به طور اختصاصی در نظر گرفته اید و استفاده می کنید.

استثناء آشکار در این مورد این است که اگر در حین معاشرت کاری با شخصی “دوست” می شوید و او را دنبال می کنید بعدها در صورتی که این ارتباط به اختلاف نظری بر بخورد و روابط شما به هیچ طریقی قابل ترمیم نباشد و یا نخواهید که ادامه داشته باشد، می توانید محترمانه آنها را آنفالو کنید. این کار را تنها زمانی انجام دهید که از ادامه ندادن این رابطه برای همیشه مطمعن باشید نه اینکه بخواهید کسی را آنفالو کنید و پس از مدت کوتاهی نظرتان تغییر کرده و دوباره بخواهید درخواست دوستی بدهید، زیرا این کار باعث آزار و بی احترامی به افراد می شود.

source: https://www.verywellmind.com/

دکتر سعید انصاری

اطلاعات علمی و حرفه ای دکتر سعید انصاری: ● دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان با نمره ممتاز ● مسئول آموزش دانشجویان پزشکی در بخش روانپزشکی ● مسول مرکز درمان سومصرف مواد (MMT) بیمارستان ● برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوع اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی ● دوره تخصصی زوج درمانی زیر نظر دکتر سامرند سلیمی ● دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران ● دارای گواهینامه تخصصی نوروفیدبک ● همکاری با رادیو سلامت ● دوره تخصصی سکس تراپی ● انجام مطالعات مختلف و نوشتن مقالات متعدد در زمینه روانپزشکی ● برگزاری کارگاه های مختلف خانواده درمانی، زوج درمانی، فرزندپروری و مشاوره پیش از ازدواج و … ● عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران

پاسخ

تماس سریع