“آيا ميدانستيد؛ گاهى شكايت هاى جسمانى ريشه عصبى دارند؟”

محتوا

“آيا ميدانستيد؛ گاهى شكايت هاى جسمانى ريشه عصبى دارند؟”

حتما بارها شنيده ايد كه ميگويند؛ درد عصبى، تنگى نفس عصبى، سرگيجه عصبى و … بنا داريم در اين مقاله به ريشه و مشكلات روانپزشكى كه خود را به صورت برخى علايم جسمانى نشان ميدهد بپردازيم.
اصطلاح اختلال شبه جسمی (somatoform) مشتق از sama به معنای بدن است . در اختلالات شبه جسمی علائم و نشانه های فیزیکی وجود دارند که احتمال یک بیماری طبی را مطرح می نمایند، ولی این علائم را نمی توان به طور کامل با بیماری های طبی ، مصرف مواد یا سایر اختلالات روانی توجیه کرد. این علائم انقدر شدت دارند که موجب ناراحتی قابل ملاحظه بیمار یا بروز اختلالات عملکردی می شوند. این اختلالات معمولا مزمن هستند و به درمان ها و حمایت های روان درمانی مداوم پاسخ می دهند.

اختلال-شبه-جسمی

پنج نوع اختلال شبه جسمی اختصاصی شناخته شده اند :
اختلال جسمانی سازی ، اختلال تبدیلی، خود بیماری انگاری ، اختلال بدریخت انگاری بدن و اختلال درد، در ادامه به يكى از شايعترين نوع يعنى”اختلال جسمانى كردن” مى پردازيم.

اختلال جسمانی کردن

مشخصه این اختلال تجربه کردن و گزارش کردن طیفی از نشانه های جسمانی توسط بیمار است که توجیه مناسب طبی ندارند اما با این حال باعث اختلال قابل توجه شده و یا منجر به تلاش های مکرر برای مداخلات طبی می شوند .
1. همه گیر شناسی
• میزان شیوع مادام العمر در جمعیت عمومی نيم درصد است.
• زنان 5 برابر بیشتر از مردان مبتلا می شوند.
• 1 تا 2% تمام زنان را مبتلا می کند.
• در افراد تحصیل نکرده و در طبقات اجتماعی- اقتصادی پایین تر شایع است .
• معمولا در دوران نوجوانی و یا در بالغین جوان شروع می شود.
2. سبب شناسی

• عوامل روانی-اجتماعی

سرکوب یا واپس زدن خشم نسبت به دیگران، توام با برگرداندن خشم به طرف خود ، می تواند مسئول بروز علائم این اختلال باشد . عزت نفس پایین شایع است همانند سازی با والدی که الگوی نقش بیمار است مشاهده می شود . بعضی از جنبه های پویشی آن مشابه افسردگی است.

• عوامل ژنتیکی

سابقه خانوادگی مثبت: این اختلال در 10 تا 20% مادران و خواهران بیماران مبتلا مشاهده می شود.
3. بررسیهای آزمایشگاهی و روان شناختی
ناهنجاری های عصبی-روان شناختی خفیفی در بعضی از بیماران مشاهده می شود.
تشخیص علائم و نشانه های اختلال شبه جسمی
• شکایتهای جسمی زیاد همراه با سوابق طبی مفصل
• شایعترین شکایتها عبارتند از درد ، علائم گوارشی ، شکایتهای جنسی و نشانه های نورولوژیک( مثل سرگیجه ، فراموشی )

درمان اختلال شبه جسمی

درمان دارویی

از تجویز داروهای روان گردان به جز در طی دوره های اضطراب حاد یا افسردگی بايستى خودداری نمود چون در این بیماران تمایل به وابستگی روانی به داروها وجود دارد . مصرف داروهای ضد افسردگی در افسردگی ثانویه مفید است.

درمان روان شناختی

روان درمانی حمایتی یا بینش مدار طولانی مدت به منظور درک بيمار ، حمایت از نظر وقایع ناگوار زندگی و یا هر دوی آنها ، ضروری است . روش های مذکور همچنین برای پیگیری بیمار و بازداشتن وی از سوء مصرف مواد ، مراجعه مکرر به پزشکان ، انجام اعمال و درمانهای غیرضروری و انجام آزمایشات تشخیصی بی مورد نیز مفید هستند.

برخی از خدمات دکتر سعید انصاری روانپزشک
درمان استرس
درمان اضطراب
درمان اختلال  خواب
راه های ارتباطی
شماره تماس: 02126415010 – 09016852008
منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم
با تشکر مدیریت سایت انصاری روانپزشک

برای اطلاع از بهترین روانپزشک در تهران روی ادامه مطلب کلیک کنید .