اختلال شخصیت مرزی

محتوا

اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیتی مرزی، اختلالی است که با مجموعه ای از تغییرات رفتاری و اخلاقی همراه است و فرد قادر به کنترل احساسات خود نمی باشد. این قبیل رفتارها، روابط این افراد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که از این اختلال رنج می برند، اغلب در زندگی شخصی شان دچار آشفتگی می شوند، و حتی ممکن است سایر اختلالات مانند، استرس، افسردگی، و یا اختلالات خوردن نیز در فرد مشاهده شود.

اختلال شخصیت مرزی
اختلال شخصیت مرزی

اختلال دو قطبی، یکی دیگر از اختلالاتی است که با تغییرات خلق و خو همراه می باشد. تفاوتی که این اختلال با اختلال شخصیت مرزی دارد، این است که علائم و نشانه های اختلال دو قطبی، به مدت چند هفته و یا حتی چند ماه، در فرد دیده می شود، در حالی که تغییر حالات/ خلق و خو در اختلال مرزی، می تواند در طول روز اتفاق بیفتد.

علائم و نشانه های اختلال شخصیت مرزی

  • عدم رضایت فرد از خود
  • احساس تنهایی، گوشه گیری و انزوا
  • ناتوانی در ابراز احساسات خود به دیگران
  • داشتن روابط بی ثبات و ناپایدار
  • ترس از پذیرفته نشدن از سوی اطرافیان
  • تغییرات خلقی شدید که می تواند برای چند ساعت و یا چند روز در فرد مشاهده شود
  • خودزنی یا خودکشی
اختلال شخصیتی مرزی، اختلالی است که با مجموعه ای از تغییرات رفتاری و اخلاقی همراه است . یکی از خدمات دکتر انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ، مشاور جنسی می باشد برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

علت بروز اختلال شخصیت مرزی

عوامل محیطی و ژنتیکی در بروز اختلال شخصیت مرزی، نقش دارند. برخی اتفاقات دوران کودکی (احساسی و یا فیزیکی) نیز می تواند منجر به بروز این اختلال در دوران جوانی و یا نوجوانی شود.

هورمون های سروتونین و نوراپی نفرین در مغز، مسئول تنظیم احساسات، واکنش های رفتاری، عصبانیت و یا هیجان هستند. مصرف برخی داروها باعث بر هم خوردن نظم ترشح و تولید این هورمون ها می شوند، که خود می تواند یکی از دلایل بروز اختلال شخصیت مرزی باشد.

زندگی با این اختلال می تواند برای فرد سرشار از استرس باشد، معمولا باور چنین اختلالی برای فرد سخت است، اما اقدامات درمانی به بهبود علائم کمک می کنند. در صورتی که فکر می کنید به اختلال شخصیت مرزی دچار شده اید، حتما به روانپزشک مراجعه کنید. مشاوره و گفتار درمانی، یکی از موثرترین روش ها در درمان این اختلال می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بهترین متخصص اعصاب و روان در تهران به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط با این مقاله:

اختلال شخصیت چیست؟

اختلال هویت جنسی

اختلال دو قطبی

اختلال شخصیت بدبین پارانوئید

دکتر سعید انصاری

دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان با نمره ممتاز، مسئول آموزش دانشجویان پزشکی در بخش روانپزشکی، مسول مرکز درمان سومصرف مواد (MMT) بیمارستان، برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوع اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی، دوره تخصصی زوج درمانی زیر نظر دکتر سامرند سلیمی، دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران، دارای گواهینامه تخصصی نوروفیدبک، همکاری با رادیو سلامت، دوره تخصصی سکس تراپی، انجام مطالعات مختلف و نوشتن مقالات متعدد در زمینه روانپزشکی، عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران، برگزاری کارگاه های مختلف خانواده درمانی، زوج درمانی، فرزندپروری و مشاوره پیش از ازدواج و …

پاسخ

تماس سریع