تحلیل کنشی حالات نفسانی کودک

محتوا

تحلیل کنشی حالات نفسانی کودک

ما در این مقاله قصد داریم به توضیحات مفصلی درباره الگوی حالت نفسانی کودک ارائه دهیم. حالات نفسانی به دو مدل ساختاری و کنشی تقسیم بندی می شود. الگوی ساختاری بیان می کند که هر یک از حالات نفسانی از چه عناصری تشکیل شده است. ولی الگوی مدل کنشی حالات نفسانی را تقسیم می کند و چگونگی استفاده از این حالات نفسانی را بیان می کند. در ادامه مقاله با ما باشید.

الگوی کنشی

در ابتدا به تعریف الگوی کنشی می پردازیم. برای این منظور باید به تعریف یکسری تعاریف مبنا مانند کودک مطیع، کودک طبیعی، والد کنترل کننده و مستبد، والد مهربان و تغذیه کنند و بالغ بپردازیم. در این مقاله قصد داریم به توضیحاتی درباره کودک مطیع و سازگار و کودک طغیانگر و طبیعی اشاره ای داشته باشیم.

تحلیل کنشی حالات نفسانی کودک
تحلیل کنشی حالات نفسانی کودک

کودک مطیع و سازگار

زمانی را تصور کنید که کودک بوده اید و طبق خواسته والدین خود رفتار می کردید. برای مثال زمانی که ساکت تر بوده اید، پدرتان شما را بیشتر دوست داشت و یا زمانی که خوشحال بودید مادرتان از شما راضی تر بود و نمی خواست شما را عصبانی و در حال گریه کردن ببیند. در صورتی که این گونه رفتارها را انتخاب کنید، شما در بخش کودک مطیع و سازگار حالت نفسانی کودک هستید.

زمان هایی که در دوران کودکی بر علیه قوانین و انتظارات والدین خود رفتار می کردید و به گونه ای عصبانیت و خشم خود را نشان می دادید در بخش کودک طغیانگر بوده اید. کودک طغیانگر با نام کودک طبیعی هم شناخته می شود. به عنوان یک فرد بزرگسال زمان هایی وجود دارد که شما در حالت نفسانی کودک هستید و دو نوع کودک مطیع و سازگار و یا کودک طغیانگر را نشان دهید.

یک فرد بزرگسال بیشتر اوقات خود را در حالت نفسانی کودک مطیع و سازگار می گذراند. قوانین زیادی در این دنیا وجود دارد که ما برای داشتن یک زندگی سالم و پذیرفته شدن از طرف اطرافیان، باید از آن ها پیروی کنیم. اگر بخواهید که انرژی کم تری صرف کنید و زودتر به خواسته هایتان برسید باید با اطرافیان با ادب و احترام رفتار کنید. باید به قوانین موجود در جامعه احترام بگذارید. این بخش مثبت کودک مطیع و سازگار است.

زمانی که شما برای جلب توجه با والدین خود قهر می کردید هم در اصل در بخش کودک مطیع و سازگار خود بوده اید. در بزرگسالی هم زمان هایی وجود دارد که به جای اینکه خواسته خود را به صورت واضح بگویید، قهر می کنید و می خواهید دیگران متوجه شما و احساسات تان بشوند. این جنبه منفی کودک مطیع و سازگار است.

دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ، در جلسات روان درمانی از روش های نوینی برای درمان اختلالات روانپزشکی استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با روانپزشک خوب در تهران روشماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

کودک طبیعی

رفتار های یک کودک طبیعی هم می تواند جنبه های مثبت و خوبی داشته باشد. جنبه های منفی و غیر خوبی هم برای کودک طبیعی در نظر گرفته می شود. گاهی اوقات کودک در دوران کودکی با توجه به رعایت یکسری مسائل و رضایت والدین خشم خود را فرو می خورد و بروز نمی دهد.

ولی زمانی که در دوران بزرگسالی فرد در این وضعیت باشد و احساسات خود را سرکوب کند و خشم خود را بروز ندهد، دچار افسردگی و یا تنش های جسمی می شود. فرد در این حالت خودش متوجه این واکنش ها نیست. بنابراین همیشه هم نشان دادن خشم و احساسات منفی بد نیست و نشان دادن احساسات و تخلیه خشم می تواند جنبه مثبت کودک طبیعی باشد .

اگر بخواهیم مثالی از جنبه منفی کودک طبیعی بزنیم می توانیم به یک بزرگسالی اشاره کنیم که برای ارضای احساسات کودک طبیعی و سرکش با موتورسیکلت در یک خیابات شلوغ با سرعت می راند و جان خود و دیگران را به خطر می اندازد.

دکتر سعید انصاری

دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان با نمره ممتاز، مسئول آموزش دانشجویان پزشکی در بخش روانپزشکی، مسول مرکز درمان سومصرف مواد (MMT) بیمارستان، برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوع اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی، دوره تخصصی زوج درمانی زیر نظر دکتر سامرند سلیمی، دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران، دارای گواهینامه تخصصی نوروفیدبک، همکاری با رادیو سلامت، دوره تخصصی سکس تراپی، انجام مطالعات مختلف و نوشتن مقالات متعدد در زمینه روانپزشکی، عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران، برگزاری کارگاه های مختلف خانواده درمانی، زوج درمانی، فرزندپروری و مشاوره پیش از ازدواج و …

پاسخ

تماس سریع