محتوا

نکات خود بیمار انگاری

خود بیمار انگاری یا hypochondria نیز به عنوان اختلال اضطراب بیماری (IAD) نامیده می شود. ترس بیش از حد از اینکه شما یک بیماری جدی یا یک بیماری تهدید کننده در زندگی داشته باشید حتى اگر ارائه دهندگان خدمات درمانی به شما اطمینان دهند که شما فقط علائم خفیف دارید یا اصلاً علائمی ندارید.

نکات خود بیمار انگاری

می تواند باعث شود افراد احساسات طبیعی بدن را به عنوان نشانه ای از یک بیماری جدی تفسیر کنند و یا نگرانی هایی را در افرادی ایجاد کنند که بیماری جسمی نسبت به افرادی که به این بیماری مبتلا هستند نیز جدی تر است. خود بیمار انگاری یک بیماری طولانی مدت است که شدت آن نوساندار است. معمولا میزان این بیماری با توجه به میزان استرس و همچنین با افزایش سن افزایش پیدا خواهد کرد. بیشترین سن بروز این بیماری در بزرگسالی است. اضطراب بیش از حد از وجود و یا عدم وجود بیماری در فرد نیز بسیار تاثیر گذار است.

میزان شیوع خود بیمار انگاری

• خود بیمار انگاری اولیه بین 0.8- 4.5 درصد در مراقبت های اولیه
  • 10 تا 20 درصد از افراد سالم سطوح مختلفی از میزان بیماری را نشان دهد.
  • ویژگی های بیماری خود بیمار انگاری
  • نگرانی یا ترس بیش از حد از داشتن یا ابتلا به یک بیماری جدی حداقل به مدت شش ماه
  • نگرانی افراد از علائم خفیف و یا خارج از عرف
  • تفسیر نادرست علائم طبیعی بدن
  • ترس مداوم از بیماری علیرغم اطمینان دهى وضعیت سلامت توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی
  • به دلیل ترس از تشخیص، مرتبا قرار ملاقات های پزشکی را برای اطمینان خاطر یا جلوگیری از بیماری انجام دهید.
  • سطح بالایی از اضطراب از وضعیت سلامتی شخصی به طور مکرر علائم بیماری ها بررسی شود.
  • به دلیل ترس از به خطر افتادن سلامتی، از رفتن به مکان ها، انجام فعالیت ها و دیدن افراد پیشگیری نماید.
  • نگرانی بیش از حد در مورد یک بیماری یا بیماری خاص زیرا در خانواده وجود دارد
  • جستجوی مکرر در اینترنت به دنبال علل و علائم بیماری ها
  • دشواری در حفظ شغل ، حفظ روابط و انجام فعالیتهای روزانه به دلیل اضطراب و پریشانی

علائم مشترک بیماری خود بیمار انگاری

Hypochondria اغلب با سایر اختلالات روانی مانند وسواس و یا اضطراب همراه است
سوء مصرف مواد و وابستگی به آن ها نیز در بین این افراد رایج است

راه های درمان بیماری خود بیمار انگاری

دارو ها

پزشکان به طور معمول دوست ندارند که برای درمان بیماری خود بیمار انگاری دارو تجویز کنند. اما ممکن است با توجه به میزان اضطراب بیمار برخی از دارو ها را تجویز نمایند.

دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ،  از روش های نوینی برای درمان اختلالات روانپزشکی مانند خود بیمار انگاری استفاده می کند. . برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص  با شماره های 02122771870 – 02122790453 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

معیارهای تشخیصی

تشخیص این بیماری به بروز علائم و رفتار بیماران بستگی دارد. این علائم توسط یک ارائه دهنده ی خدمات بهداشتی مشاهده می شود یا می تواند توسط افرادی که به بیمار(مانند خانواده و دوستان) نزدیک هستند تشخیص و گزارش شود. بیمار می تواند این علائم را نیز گزارش کند. توجه به دفعات ، مدت و شدت علائم بسیار مهم است.

علائم دیگری که باید از آن آگاهی داشته باشید شامل؛ مراجعه مکرر به پزشک بدون یافته های قابل توجه است ، دیدن چندین پزشک یا

متخصص برای شرایط مشابه بدون یافته های مهم ، یافته های عینی که با شکایات بیمار مطابقت نداشته باشد و عارضه

های قبلی در عملکرد که به طور خود به خود برطرف شده است.

ویژگی های هیپوکندریازیس که اکنون به عنوان “اختلال اضطراب بیماری” نامیده می شود به شرح زیر است:

نگرانی از داشتن یا گرفتن یک بیماری جدی

نگرانی از بیماری تا بیش از شش ماه ادامه دارد. وضعیت پزشکی مورد نظر ممکن است در این مدت تغییر کند
در مورد سلامتی خود به راحتی نگران می شوید.

عدم وجود علائم جسمی

اگر علائم جسمی وجود داشته باشد ، خفیف است. رفتارهای بیش از حد مرتبط با سلامتی مانند بررسی مکرر علائم بیماری یا اجتناب از معاینه پزشکی به دلیل ترس از تشخیص یک وضعیت جدی نگرانی بیش از حد از وضعیت پزشکی فعلی ، یا سابقه خانوادگی یک بیماری تا حد اضطراب یا اختلال قابل توجه.

www.physio-pedia.com/Hypochondriasis

برخی از مقالات مرتبط