چند سوال قبل از طلاق از خود بپرسید

شما به نقطه ای از ازدواج خود رسیده اید که به طور جدی به فکر طلاق هستید. چند سوال قبل از طلاق از خود بپرسید، این تصمیم عواقب منفی بالقوه ای برای شما، همسرتان و کسانی که در زندگی به آنها نزدیک هستید دارد. این انتخابی است که باید دقیق و جدی به آن فکر کرد. چه چیزی شما را به نقطه ای رسانده است که طلاق تنها گزینه ی باقیمانده است؟

جواب این سوال پیچیده و دشوار خواهد بود.

برخی از مردم می گویند که “احساسات میان آنها از بین رفته است.” رسیدن به این نقطه غم انگیز و دردناک است. اگر با هم رابطه دارید، تصور واضحی از احساسات خود نسبت به همسرتان نخواهید داشت، ضمنا مقایسه همسر با معشوق جدید، قیاسی غیر واقعی و غلط است!

اگر چه میان شما زمانی احساسات وجود داشت اما حال چنین نیست چرا که اگر بود، هرگز قرار دومی وجود نداشت، چه رسد به ازدواج مجدد.
برای بازگرداندن احساسات خود، باید خود شما تمایل داشته باشید که رفتار صحیح را بر احساسات شدید خود ترجیح دهید. رفتار صحیح به گونه ای که گویی احساس دوست داشتن نسبا به همسر خود دارید ممکن است تأثیر بسیار شگفت انگیز و مثبتی بر تعامل شما با همسرتان داشته باشد.

اگر مایل نیستید به سهم خود در وضعیت و شرایط فعلی ازدواج خود نگاه کنید، مطمئناً برخی از مشکلات خود را به رابطه بعدی خود منتقل خواهید کرد. برای شما ضروری است که، در مورد تغییر رفتار و منش خود فکر کنید و ویژگی های شخصیت خود را بهبود بخشید.

قبل از طلاق از خود بپرسید شما به عنوان یک زوج، برای رفع مشکلات رابطه تان چه اقداماتی کرده اید؟

اگر هرگز با هم به مشاوره ازدواج نرفته اید، امتحان کردن آن خالی از لطف نخواهد بود، از طرف دیگر، شاید شما تلاش ها و اقداماتی کرده اید، اما این نهایت تلاش شما نبوده است. شاید درمانگری که انتخاب کردید برای یکی یا هر دوی شما مناسب نبوده است و یا، همانطور که گاهی اوقات اتفاق می‌افتد، یکی از زوجین یا هر دو همه مسائل را صادقانه مطرح نکرده است!
در این نقطه بحرانی در ازدواج خود، به دنبال یک درمانگر ازدواج، با مهارت بالا باشید. این تصمیم خیلی مهمی است. همچنین این احتمال وجود دارد که هر دوی شما در رابطه با مسائل زناشویی خود در حل مشکلات ضعیف بوده اید و به کمک یک شخص حرفه ای نیاز دارید.

طلاق چه تاثیری بر فرزندان شما خواهد داشت؟

اگر فرزندانی دارید که هنوز در خانه هستند، باید به این فکر کنید که چگونه این امر بر زندگی آنها تأثیر می گذارد. این مساله چیزی است که بدون توجه به اینکه روند طلاق برای شما و همسرتان راحت و قابل هضم است، اما باید توجه داشته باشید که جدایی شما زندگی فرزند دلبندتان را تغییر خواهد داد.

حتی ممکن است مانند بسیاری از افراد از طلاق خود پشیمان شوید! آیا با بودن شریک زندگی جدید همسرتان، در کنار فرزندانتان مشکلی ندارید؟ شما نمی توانید این حس را کنترل کنید. خانواده های مختلط عوارض زیادی در این زمینه متحمل شده اند. طلاق، برای ازدواج‌ های بعدی اثر بدی خواهد داشت. از آنجایی که این امر به نفع شما نیست، چرا سعی نمی کنید وضعیت فعلی خود را بهتر کنید؟

بهترین زمان در رابطه شما چه بوده است؟

چه زمانی بیشترین ارتباط را با همسرتان احساس کرده اید؟ چه اتفاقی می افتاد که بیشترین لذت و شادی را احساس می کردید؟ به این فکر کنید که چه چیزی شما را جذب شریک زندگی خود کرده است. عاشق چه ویژگی هایی از همسر خود شدید؟ در این لحظه فقط روی نکات مثبت تمرکز کنید. آیا می توانید بازگشت به آن زندگی را تصور کنید؟ اگر بتوانید آن را تصور کنید، این احتمال وجود دارد که بتوانید با روند درست به آنجا برسید.

برای مدت طولانی در حباب بلاتکلیفی نمانید. ممکن است راحت به نظر برسد، اما شما واقعاً فقط سه انتخاب دارید: (1) ثابت بمانید و همانطور که هست ادامه دهید، (2) حرکت به سمت جدایی و طلاق، (3) تلاش همه جانبه برای آشتی کردن.

دوسوگرایی را می‌توان انجام داد، که به بهترین وجه با متخصصان مناسب انجام می‌شود. در واقع، فرآیندی به نام «مشاوره تشخیص» در کمک به زوج‌ هایی که در آستانه طلاق قرار دارند، بسیار مؤثر خواهد بود. چرا که در تصمیم گیری نهایی به زوجین کمک به سزایی می کند‌.

دکتر سعید انصاری

اطلاعات علمی و حرفه ای دکتر سعید انصاری: ● دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان با نمره ممتاز ● مسئول آموزش دانشجویان پزشکی در بخش روانپزشکی ● مسول مرکز درمان سومصرف مواد (MMT) بیمارستان ● برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوع اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی ● دوره تخصصی زوج درمانی زیر نظر دکتر سامرند سلیمی ● دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران ● دارای گواهینامه تخصصی نوروفیدبک ● همکاری با رادیو سلامت ● دوره تخصصی سکس تراپی ● انجام مطالعات مختلف و نوشتن مقالات متعدد در زمینه روانپزشکی ● برگزاری کارگاه های مختلف خانواده درمانی، زوج درمانی، فرزندپروری و مشاوره پیش از ازدواج و … ● عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران

پاسخ

تماس سریع